Foto: Tanja Verlak
Foto: Tanja Verlak

Razstava v Atriju ZRC-ja je šesta v sklopu razstav umetniške fotografije, ki jih kurira Andreja Rakovec z Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta pri ZRC-ju SAZU-ja.

Svojo raziskavo je Tanja Verlak v praktičnem delu razširila na omenjeno fotografsko serijo, ki jo je deloma razstavila leta 2012 v Mestni galeriji v Novi Gorici, za razstavo v Atriju ZRC-ja pa je izbrala fotografije, ki še niso bile razstavljene, opisuje Andreja Rakovec.

Foto: Tanja Verlak
Foto: Tanja Verlak

"Serija črno-belih analognih fotografij Polnoč v Mumbaju je začela nastajati v Indiji, vendar ni geografsko vezana na največje mesto na indijski podcelini, kot bi utegnili sklepati po naslovu, saj so posnetki nastajali tudi drugje po svetu. Avtorica namreč zagovarja univerzalnost motivov, ki se osvobojeni vezanosti na prostor in čas lahko pojavljajo kjerkoli in kadarkoli," je kuratorka zapisala ob razstavi.

Motiv zaživi sam na sebi kot del pojavnosti našega sveta
Univerzalnost se po njenih besedah povezuje z obrobnostjo, saj serija prinaša motiviko, ki sama po sebi nima ambicije po nečem večjem, a v njeni interpretaciji dobi pomen: obrobne motive ali motive, ki se izmikajo pogledu, postavi v monumentalnih in srednje velikih formatih kot izseke iz sveta, ki bi jih večina utegnila spregledati, pritegnejo pa zanimanje pozornih opazovalcev. Motiv zaživi sam na sebi kot del pojavnosti našega sveta, vendar se oddalji od dokumentarnega vidika in odpre možnost drugačne referenčnosti ter tako razkrije svojo večplastnost, še piše Andreja Rakovec.

Naslov razstave je, kot opisuje Andreja Rakovec, povzet po naslovu doktorske disertacije fotografinje Via Fotografia. Appearance and Apparition (2017). Lahko bi ga razumeli kot pojmovanje fotografije v njeni dvopolnosti med "prikazanim in prikaznijo", tj. fotografije kot vizualnega medija, ki na eni strani prikazuje, nepristransko in nepotvorjeno beleži svet okrog sebe, po drugi strani pa podaja možnost, možnost interpretacije, ki odpira polje subjektivnega pogleda in v luči katere "prikazano" postane "prikazen". "Prikazen" lahko razumemo kot moč interpretacije v fotografiji, ki je po eni strani rezultat oblikovnih rešitev, po drugi pa vsebinskega konteksta, ki pritegne avtorja.

Naslov razstave, Via Fotografia, hote spominja na topografsko izrazoslovje, kot je npr. oznaka smeri, ko nas pot pelje do cilja skozi neki kraj in besedo "via" beremo v pomenu "skozi". Tanja Verlak na poti "skozi fotografijo" odkriva svet v odmiku od ustaljenega pogleda, kar odpira razmislek o pestrosti načinov gledanja, sklene kuratorka.

Na ogled bo do 21. oktobra.