Na posestvu Passero v Tešanovcih danes gospodari že peta generacija. Mlada prevzemnica kmetije Jasmina Passero Sotošek in njen soprog Tomaž Sotošek tradicijo spretno povezujeta s sodobnostjo. Pred leti sta odprla podjetje Povoli in na domačiji začela proizvodnjo čokolade. Nove okuse iščeta predvsem v prekmurskem okolju; izdelke iz čokolade med drugim kombinirata z bučnimi semeni, ajdo, prekmursko šunko, ocvirki, prekmursko gibanico, prirejata pa tudi čokoladne delavnice.
V podjetju je danes osem zaposlenih, še dva pa na kmetiji. V sklopu slednje imajo vinotoč in počitniško hišo, tržijo pa tudi lastne suhomesnate izdelke, vino, bučno olje in druge domače specialitete.
Za naložbe so v zadnjih letih namenili 600 tisoč evrov, načrtujejo pa še gradnjo novega doživljajskega centra in širitev proizvodnih prostorov v čokoladnici, kar jim bo, kot upajo, odprlo vrata tudi na tuji trg.
Pozdravljena! Začetek vajine poslovne zgodbe je kar romantičen, Tomaž, vi ste Jasmini dvorili s čokoladnimi pralinami, ki ste jih izdelali sami. Je čokolada vaša strast že od nekdaj?
Vedno sem rad raziskoval kulinariko, zanimal me je razvoj, tako sem tudi izbral svoj študij, kulinarika mi je bila vedno zabavna.
Oba sta študirala živilsko tehnologijo. Jasmina, kako so vaše zamisli sprejeli na vaši domači turistični kmetiji?
Moja starša sta bila vedno odprta za nove ideje, nekako sta naju vedno podpirala, tudi novega produkta sta se razveselila in v njem videla potencial.
Jasmina, vi ste nosilka kmetijske dejavnosti, skupaj pa imata še podjetje. Kako poteka to povezovanje med delom in kmetijo?
Osnovna dejavnost podjetja je proizvodnja kakava in čokoladnih izdelkov, hkrati skrbi tudi za distribucijo in prodajo kmetijskih izdelkov. Dejansko odkupujemo surovine za proizvodnjo čokoladnih izdelkov.
Kje sta se naučila posla, oba sta živilska tehnologa, čokolada je zahtevna, potrebuješ veliko znanja, kje sta se naučila vodenja podjetja?
Tomaž Sotošek: Na začetku, kar se tiče čokolade, je bilo veliko brskanja po spletu, veliko prebranih knjig, neko osnovo sva imela tudi s fakultete, seveda pa je praksa potem pokazala povsem druge stvari. Na začetku je bilo res ogromno poskusov, potem na koncu se je vse poklopilo in je stvar stekla.
Na leto izdelate 75.000 čokoladnih izdelkov, 40 odstotkov prometa ustvarite v zadnjih dveh mesecih, ko je čas poslovnih daril. Covid-19, vojne razmere v Ukrajini in zdaj še številne podražitve vplivajo tudi na vaše poslovanje, kako uspešni ste pri blažitvi teh izzivov?
Tomaž Sotošek: Sam Covid je bil kar velik zalogaj, dosti smo povezani tudi s turizmom in v teh časih tega ni bilo. Ko smo bili lahko odprti, smo dali vse od sebe, da bi nadoknadili izgube, smo dobro oddelali to obdobje in veseli smo, da je za nami. Trenutno se stvari dražijo, dolgo čakamo na svoje surovine, skoraj vse, kar damo narediti, je bistveno dražje, kot je bilo prej. Spopadamo se tako, da določen del sami kompenziramo, seveda smo morali tudi dvigniti cene.
Za letos planirate okoli pol milijona prometa, kako nameravate pospešiti prodajo? Kako se tržite?
Tomaž Sotošek: Tržimo se predvsem preko različnih kulinaričnih dogodkov, tu se probamo predstaviti v najboljši luči našim ponudnikom, seveda jih povabimo tudi v našo regijo, kjer lahko poleg nas obiščejo tudi druge ponudnike. Predvsem pa seveda dober glas seže v deveto vas.
Od kod številne ideje za to čokolado? Te ideje vam zagotavljajo tudi drugačnost na trgu?
Jasmina Passero Sotošek: Ideje nastanejo kar spontano, predvsem se nekako trudimo, da tradicijo povezujemo s sodobnostjo, kar se predvsem kaže v čokoladnih izdelkih. Seveda vsaka nova ideja, vizija, ki se potem razvija v sodelovanju s kom, recimo Ocean Orchids, je pa seveda zelo dobrodošla.
Je potrebno veliko poskusov, da narediš pravo kombinacijo? Kako ste kombinirali čokolado z ocvirki, recimo z ajdo, kako potekajo ti poskusi?
Jasmina Passero Sotošek: Ko gledam nazaj, nekje 15 let kar se čokoladic tiče, smo razvijali res te neke okuse s tradicionalno noto – bučno olje, ocvirki, je bilo dosti težko sprejeto na tržišču. Zelo pomembno je bilo, da smo imeli neposredni stik s stranko oziroma kupci, da smo nekako predstavili izdelek, potem je lažje steklo.
Zdaj načrtujete širitev proizvodnje za čokolado in hkrati tudi gradnjo novega doživljajskega centra. Kako ste si vse skupaj zamislili in kako boste financirali naložbe?
Tomaž Sotošek: Kar nekaj časa se ubadamo s problemom prostora, tako da so predvideni novi poslovni prostori. Financirali se bomo, če bo seveda uspelo, z evropskimi sredstvi in pa tako kot vedno s krediti.
Predvsem si želite tudi odpiranja novih delovnih mest. Sedaj imate osem redno zaposlenih v podjetju in še dva na kmetiji. Kako ustvarjate pozitivno klimo, samo čokolada najbrž ni dovolj za spodbudo zaposlenih.
Jasmina Passero Sotošek: Čokolada res ni dovolj, res nama je nekako pomembna ta pozitivna, zdrava klima v podjetju, vedno sva pripravljena na odprt pogovor, na konstruktivno kritiko.
Kako si vidva delita vloge v podjetju in kako usklajujeta posel z družinskim življenjem?
Jasmina Passero Sotošek: Če grobo razdeliva te vloge, bi rekla, da Tomaž vedno skrbi bolj za prodajo, veliko je v proizvodnji, jaz delam bolj z ljudmi – posamezniki, skupinami, podjetji, nekaj marketinga. Imava dva otroka in se mi zdi, da sva bila na neki točki razvoja podjetja in si hkrati ustvarjala družino, kar je bil velik zalogaj.
Na svoji poslovni poti sta prišla do točke, ko sta ugotovila, da morata vse spremeniti, da po starem ne bo šlo več naprej, kaj sta se doslej največ naučila?
Tomaž Sotošek: Največji preskok je bil, ko smo pred leti še vse delali sami, še ni bilo otrok, si lahko delal 24 ur na dan, potem pa seveda, ko so prišli otroci, sva ugotovila, da tako več ne gre in sva začela zaposlovati. Tudi odgovornost sva začela predajati na druge ljudi, da se vklopijo v ekipo in da zadeva steče. Prerazporedili smo naloge.
V vse to vključujete tudi svoje zavedanje o varovanju okolja in narave. Vaši čokoladni izdelki imajo namreč certifikat Horizons, za kakšen certifikat gre?
Tomaž Sotošek: Tu gre za to, da se del financ vrača v regijo, od koder je kakav prišel. V našem primeru je to del zahodne Afrike, kjer se skrbi za proizvajalce kakavovih semen, za izobraževanje otrok, zdravstveni sistem, pitno vodo …
Prejela sta že kar nekaj nagrad in priznanj, na kaj sta najbolj ponosna?
Jasmina Passero Sotošek: Nagrade so neka potrditev, da delaš dobro, neka motivacija za naprej, tako da težko izpostavim samo eno nagrado.
Pravita, da rada spremljata podjetniške zgodbe mladih, kako bi po vajinem mnenju spodbudili mlade, da bi se opogumili, da bi se odločili za svoje podjetje?
Jasmina Passero Sotošek: Kar trenutno opazim, je, da so mladi prevzemniki kmetij neverjetno drzni in se lahko samo čudim. Le pogumno naprej.
Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 20. februarja. Predstavili vam bomo Družinsko podjetje Lotrič Metrology iz Selške doline, ki je mednarodno uveljavljen ponudnik meroslovnih storitev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje