Pred desetimi leti ustanovljeno jeseniško podjetje Lushna je tržno nišo našlo v razvoju in oblikovanju t. i. sonaravnih turističnih letovišč in v proizvodnji butičnih lesenih bivališč – hotelskih sob v naravi, kot jim pravijo sami. Pot v tujino jim je pred 5 leti odprl projekt v Angliji; prisotni so v Španiji, na Portugalskem, Švedskem, v Kostariki, zadnji dve leti pa predvsem v ZDA, kjer se je v času epidemije covida 19 povpraševanje po njihovih storitvah in produktih podvojilo, saj so bila tovrstna letovišča ena redkih, ki so lahko delovala v tem času. Podjetje z 11 redno zaposlenimi in 6 zunanjimi sodelavci je lani ustvarilo 1,6 milijona evrov prihodkov, kar je 60 odstotkov več kot leto prej; letos pričakuje 20-odstotno rast.

Peter Ličen, soustanovitelj
Peter Ličen, soustanovitelj

Da ste na pravi poti, je pokazala prav epidemija covida-19, saj je povpraševanje po tovrstnih bivališčih poletelo v nebo. Ste pričakovali tako relativno hiter uspeh?
Peter Ličen: “Mi smo od nekdaj stavili na to, da bodo ljudje kot odziv na vedno bolj digitalno življenje, ponovno iskali stik z naravo. Naša vizija in strategija je vedno bila usmerjena v povezovanje ljudi nazaj z naravo in v bistvu covid se je zgodil tako, da se je to povpraševanje samo povečalo. Zgodilo se je hitro, a smo imeli odgovor na to situacijo.”

Vaš produkt rešuje problem. Ste že od začetka vedeli, da je to prava ideja, kako pravzaprav podjetniki veste, da bi to lahko bila prava ideja za uspeh na trgu?
Peter Ličen: “To je malo vedeževalska pozicija. Moraš si znati predstavljati, kakšne bodo potrebe v družbi v naslednjih desetih letih, seveda si lahko pomagaš z raznimi tržnimi raziskavami, ampak še vedno je potreben nek občutek in usmeritev, kaj bo potreba v naslednjih desetih letih in temu slediš.”

Stalno inovirate in optimizirate izdelavo. Kako ste postavili celoten koncept proizvodnje?
Peter Ličen: “Verjamemo v ekološko naravnanost celotnega sistema in se ukvarjamo tako z razvojem destinacij kot z razvojem produktov - to so bile naše začetne dejavnosti. Ukvarjamo pa se tudi s proizvodnjo, ki se dela kot potreba. Se pravi, mi smo potrebovali proizvajalca naših produktov in ker v določenem času nismo dobili ustreznega partnerja, smo se odločili, da bomo šli sami v proizvodnjo. Štartali smo malce naivno, a smo se potem skozi proces razvoja proizvodnje učili.”

Kdo pa so vaše stranke?
Peter Ličen: “Naše stranke so ljudje, ki so že v industriji gostoljubja ali pa tisti, ki se vanjo šele pozicionirajo, ker so zaznali, da je to potencialno zanimiv poslovni model.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Investitorji so pripravljeni za te hiške odšteti vse od 4.500 pa vse do 50.000 evrov. Večinoma jih izvozite, nekaj pa ste jih postavili tudi v Sloveniji, kje denimo?
Peter Ličen: “Naša prva destinacija je bila oblikovana leta 2009 in izvedena 2010 na Bledu. To je bil prvi slovenski glamping in tudi mi niso vedeli, da je to glamping, to smo kasneje izvedeli iz medijev. Ugotovili smo, da ne moremo delovati samo na slovenskem tržišču, zato smo se glede na povpraševanje takoj usmerili na tuje trge in prilagodili naše delovanje drugim trgom, predvsem ameriškemu. Pri nas smo v tem času izdelali dve destinaciji, ena je Čokoladna vas v Mariboru, druga pa je v kampu Koren v Kobaridu.”

Trenutno se najbolj uveljavljate v ZDA. Za kakšne projekte gre?
Peter Ličen: “Gre za razvoj celotnih destinacij, torej za celotna letovišča. Sodelujemo vse od koncepta, torej od razvoja same destinacije glede na marketinško okolje kot programsko zasnovo, arhitekturo in krajinsko ureditev. Sledi proces izgradnje in otvoritev.”

10 % hišk prodate na evropskem trgu, kakšna je razlika med prodorom na notranji trg v primerjavi s prodorom na ameriški trg?
Peter Ličen: “Ameriški trg je veliko bolj odziven, investitorji so pripravljeni sprejeti veliko večja tveganja. Evropa je precej bolj počasna v samem procesu razvoja destinacije. Slovenija je recimo eden od pionirjev te vrste turizma in se mi zdi, da bi se na tem nivoju lahko precej več delalo na promociji.”

Glamping je neke vrste odziv stanja v družbi. Povsod po svetu velja, da se ljudje vračajo k naravi, vse pomembnejše je sonaravno bivanje. Konkurenca je huda. Kako ste vi prodrli na tuji trg?
Peter Ličen: “Sledili smo povpraševanju in vse se je več ali manj dogajalo organsko. Zaradi naših pojavljanj v medijih in na sejmih, smo bili kontaktirani, skočili v vodo in izvedli prve projekte.”

Katera je vaša največja konkurenčna prednost. V ZDA najbrž cenovna?
Peter Ličen: “Definitivno cenovna, pa tudi organizacijska. Razvili smo svoj proces razvoja samih destinacij in tudi sami produkti so narejeni tako, da imamo štiri tipske produkte, ki jih potem za vsako stranko prilagodimo. Se pravi imamo na eni strani industrijski proces, ki ga lahko optimiziramo, na drugi strani pa se lahko prilagajamo strankam.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Največja naložba v vaše podjetje je še vedno vaš čas, energija in znanje, ki ga imate s soustanovitelji. Dobiček vlagate v razvoj, ocenili ste, da ste vložili že preko milijona evrov, kako pa je z vašimi plačami, si jih že izplačujete tako kot želite?
Peter Ličen: “Lastniki še vedno vlagamo večino svojega časa, imamo seveda normalne plače, ampak naš del, je delež dobička, ki si ga lahko izplačamo tudi skozi plače. Vedno stremimo k temu, da držimo optimalne pogoje za razvoj podjetja.”

Kaj je trenutno največji izziv v vašem podjetju in kako deluje vaša ekipa, ki združuje različne vrste poklicev?
Peter Ličen: “Največji izziv preteklosti, pa tudi nekaj, kar najbolj cenim v našem podjetju, je partnerstvo. Torej trije partnerji, ki skupaj delujemo že več kot deset let. Vsak dan grem z veseljem v službo, klima je super, sodelujemo dobro in to se mi zdi prvo in najbolj pomembno v podjetju. Ves čas se ukvarjamo s komunikacijo in njenim razvojem, da teče čim bolj horizontalno in čim bolj učinkovito.”

Pravite, da imate tudi svoja pravila, kakšna pa so?
Peter Ličen: “Pri nas je glavno pravilo, da arhitekti delujejo od koncepta do zadnjega žeblja v samem procesu čim bolj horizontalno. Ne samo, da je proces boljši in hitrejši, tudi zato, da imajo vsi v procesu izkušnjo celotnega procesa.”

Lushna, razvoj in proizvodnja lesenih bivališč

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedelje, 21. novembra. Predstavili vam bomo Tejo Bajt in Innobox zabojčke s poskusi.