Večina tistih, ki se pogumno podajo v svet podjetništva, gre iz cone udobja predvsem zaradi strasti in želje, da bi z lastno idejo uspeli in si ustvarili zaslužek, ki omogoča več kot le preživetje. A denar ne sme biti tisti, ki te žene, to ni formula za dolgoročni uspeh, pravi naš sogovornik Marko Sladič, in doda, da je treba predvsem uživati v svojem delu, v uspeh pa seveda vložiti ogromno energije, delati pametne in premišljene poteze in nikoli obupati.

Začetki novomeškega podjetja Hemptouch segajo v leto 2014, ko sta Silvija Špehar in Marko Sladič združila njeno strast do narave, zelišč in naravne kozmetike in njegovo strast do podjetništva in konoplje. V podjetju je danes redno zaposlenih deset ljudi, ponujajo pa petnajst različnih izdelkov za nego kože z izvlečki iz konoplje in izbranih zelišč. Ves čas so usmerjeni k trajnostnim rešitvam in razvoju; konoplja je vzgojen v Sloveniji, izdelki so veganski in zapakirani v reciklirano embalažo. Med drugim jih izvažajo v Nemčijo, Veliko Britanijo, na Češko in Nizozemsko, prodreti jim je uspelo celo na zahteven japonski trg. Za izdelke so prejeli številne ugledne mednarodne nagrade, posebej ponosni pa so na certifikat Natrue; so prva kozmetika v Sloveniji in prva na svetu, ki je pridobila ta najstrožji certifikat naravne in organske kozmetike.

Hemptouch, proizvodnja naravne kozmetike

Zakaj ravno konoplja in od kod ta strast do industrijske konoplje in izdelkov iz nje?
Marko Sladič: “Ja, 2012 se je velik govorilo o konoplji in takrat sem začel raziskovati
to rastlino na internetu, dobil sem knjige in ugotovil, kako velik potencial ima. Prav želel sem si delati s to rastlino in jo ponovno spraviti med ljudi.”

Ker včasih je bila popularna ta rastlina, ne, sto in več let nazaj.
“Ja, dejansko je v času Marije Terezije morala imeti vsaka kmetija konopljo na polju.”

Marko Sladič.
Marko Sladič.

Vaša kozmetika iz te industrijske konoplje je predvsem za kožne težave in je plod lastnega razvoja. In kot prva CBD-kozmetika na svetu je prejela certifikat zveze, mednarodne neprofitne zveze za naravno in organsko kozmetiko. Za kakšen certifikat gre?
“Gre za certifikat Natrue. Certifikat Natrue je najbolj znan evropski certifikat za naravno kozmetiko. Pri tem certifikatu res dokazujemo, da so sestavine naravnega izvora in s tem dokazujemo pač čistost naše konopljine kozmetike.”

In pri ustvarjanju teh kozmetičnih izdelkov vas vodi tudi misel za ohranjanje našega planeta. Kako s svojim delovanjem prispevate k ohranjanju okolja?
“Vso kozmetiko, skoraj vso kozmetiko smo dali v reciklirano plastiko in v reciklirano kartonasto embalažo in s certifikati, ki smo jih pridobili.”

Vaši izdelki so narejeni v Sloveniji, kar omogoča kratko distribucijsko verigo, poleg tega pravite, da so tudi vaši zaposleni trajnostno naravnani, da reciklirajo, uporabljajo električna kolesa, "car sharing" in tako naprej. Poleg tega sodelujete pri dobrodelnih projektih. Torej je cilj podjetja nekaj več, nekaj višjega kot le ustvarjanje dobička, ne? Kaj vam pomeni družbena odgovornost?
“imamo le en planet in želimo vračati stvari nazaj. Pač nam je pomembno, da stvari recikliramo, jih uporabimo večkrat, da ne mečemo stran stvari, recimo če se da nekaj popraviti, od printerja naprej. Če se ga le da, ga popravimo in uporabljamo čim dlje.”

Blagovno znamko imate zaščiteno in na njej gradite svojo zgodbo že od samega začetka. Kako se je pravzaprav začela ta vaša zgodba?
“Leta 2013 sem posadil prvo njivo, izposodil sem si pač njivo, drugi kolega mi je prišel zorat, eden mi je pomagal pri setvi in takrat sem se vpisal tudi v program Podjetno v svet podjetništva. In v ta program sem se vpisal z idejo, da bi delal kombajn za žetev konoplje. Ampak ta ideja ... Mislim takrat … Težava je bila pri žetvi, zdaj je to že rešeno. Ampak ja, ta ideja je bila prevelika zame, pač nisem imel niti znanja niti dovolj kapitala, da bi se to lahko naredilo. In v tem programu sem spoznal Silvijo Špehar in ona je zeliščarka, biologinja in sva skupaj prišla do ideje, da bi delala konopljino kozmetiko za lajšanje kožnih težav in takrat se je tudi porodila ideja za ime blagovne znamke, Hemptouch. Takoj se je kupila domena in zdaj je blagovna znamka tudi registrirana, zaščitena v Evropi, na Japonskem in tudi v Ameriki.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Silvija Špehar je potem nekaj let kasneje nadaljevala svojo pot, ampak ti začetki takrat, ko sta začenjala, so bili zelo težki. Prodaja je bila slaba, šele potem, ko ste postavili spletno stran, so se stvari začele premikati v pozitivno smer, čeprav so se pa potem pokazali novi izzivi pri oglaševanju. Kako, kakšne imate tukaj izkušnje z oglaševanjem, na spletu?
“Ja, na začetku 2014 sva odprla podjetje. Prvo spletno stran sem naredil sam, bilo je nekaj tisoč evrov prometa, dejansko zelo, zelo slabo, nisva pokrivala svojih stroškov. Ampak ja, iskal sem načine, kako prodati več, in prišel do ljudi, s katerimi smo potem naredili novo spletno stran in začeli z oglaševanjem. To je bila spletna stran, ki je imela samo en produkt, ki je bil dobro opisan, dosti enostavno na nek način, in začeli smo oglaševati preko Facebooka. In prodaja je takrat skokovito naraščala. Šla iz nekaj tisoč evrov na 20.000 evrov v enem tednu, takoj. In takrat nam je tudi zmanjkalo produktov, ker nismo pričakovali takega navala. To so bili res super časi, ki niso trajali.”

Ampak potem se je pokazal en problem oziroma izziv pri oglaševanju.
“Ja, po nekaj mesecih nam je Facebook zaprl prvi oglaševalski račun, kar je bil velik šok, ker seveda, ko smo nehali, ko se je prenehalo oglaševanje, je prodaja padla skorajda na nič in problem je ... Pač ni več denarnega toka, veliko izdelkov smo imeli naročenih za novo prodajo in ja, takrat je bilo kar stresno in zato smo potem ustvarjali nove Facebook račune.”
Zakaj so vam zaprli račun na Facebooku?
“Politika oglaševanja na Facebooku je za cel svet enaka in ne dovolijo oglaševanja
konopljinih izdelkov. Podobno je bilo na Amazonu. Na Facebooku smo potem še odprli
kar nekaj računov in mislim, da smo prodajo oglaševali še eno dobro leto, med tem časom pa smo prišli tudi na Amazon, kjer je bila prodaja fantastična. Tam smo prodajali CBD-kapljice. V določenem obdobju smo bili tudi "best sellerji" in ja, so bili res neki zlati časi, ki ravno tako niso trajali dolgo.”

Medtem ste spoznali tudinkar nekaj tujih kupcev na sejmih, ki ste se jih udeleževali, ampak zanimiv je pa tale japonski poslovni partner, ki ste ga spoznali v Novem mestu. Priložnosti se včasih pojavijo takrat, ko najmanj pričakuješ. Kako ste torej prodrli v japonski Tokio, kamor še danes prodate največ?
“Ja, na vseh sestankih smo vedno govorili Hemptouch do Tokia. In dejansko se je to zgodilo. Japonski partner je prišel v Novo mesto, prišel je do sosednje firme Vape Natura, kjer so kupovali tekočine za vejpanje, in iskali so tudi CBD-izdelke. In oni so jih napotili do nas in takrat se jevzačelo to sodelovanje, ki je postalo največje, v bistvu najboljše.”

In kateri so zdaj vaši ključni prodajni kanali, prek katerih prodate največ?
“Največ prodamo preko lastnega spletnega kanala, spletna stran zeleni-dotik in hemptouch.com, potem pa na Japonsko, Nizozemsko, Češko.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Kako komunicirate z japonskim partnerjem, pravite, da ne zna angleško?
“V angleščini, ampak s tem, da ima on prevajalca pa zdaj sem začel ChatGPT uporabljati.”

Začeli ste s štirimi izdelki, zdaj jih imate 15, okrog milijon evrov ustvarite letno z njimi. Kako vse te spremenjene razmere na trgu vplivajo na vaše poslovanje, kot je vojna v Ukrajini, epidemija covida-19 in tako naprej?
“Z epidemijo Covida se je zelo povečala spletna prodaja, tako da so bili tisti časi ... -Zlati. Sicer se je zmanjšala prodaja v fizičnih trgovinah, se je pa za 30 odstotkov povečala spletna prodaja. Z lanskim letom, z vojno v Ukrajini, pa je prodaja začela padati in se kar pozna pri letnih prihodkih.”

Pa potrošniki zdaj že kaj bolj poznajo učinkovine industrijske konoplje kot denimo pred desetimi, enajstimi leti, ko ste začenjali?
“Definitivno je razlika velika. Včasih, ko si omenil besedo konoplja, so vsi povezovali z zadetostjo. Tako da, ja, teh časov ni več, iščejo izdelke.”

Od kod ideja za razne izdelke? Konopljo in zelišča nabavljate v Sloveniji. Kako poteka ustvarjanje nekega novega izdelka?
“Izdelke dodajamo tako, veliko je povpraševanja naših kupcev, kdaj bomo, ne vem, pridobili kot izdelek za, ne vem, za dermatitis, kremo za roke. Pač dobimo ta povpraševanja, spremljamo trg in potem začnemo kreirati izdelek v Hemptouchu, v podjetju začnemo razmišljati, katere sestavine bi dodatno uporabili poleg konoplje, naredimo prototipe, te prototipe damo med uporabnike, razdelimo čim več ljudem in dobimo neke povratne informacije in potem izboljšujemo. In to traja večkrat tudi po pol leta.”

Do deset ljudi redno zaposlujete in pravite, da je zaposlovanje prava umetnost. Kako ste zgradili odlično ekipo?
“Ja, zaposlovanje je umetnost. Težko je dobiti dobre ljudi in vesel sem, da imam trenutno res odlično ekipo. Z ekipo ... Mislim meni je všeč, da se ljudje počutijo dobro, da imamo skupna kosila, da praznujemo rojstne dneve, da imamo "team buildinge", da se znamo pohecati, humor nam je zelo pomemben.”

Kakšna je zdaj vaša vizija, kaj želite doseči in v kolikšnem časovnem roku?
“Želim, da je Hemptouch kot blagovna znamka najbolj prepoznavna blagovna znamka v segmentu naravne konopljine kozmetike.”

In če potegnete črto, kaj bi rekli, kaj je ključno za dolgoročni uspeh?
“Transparentnost, certifikati, dober branding. Torej seveda tudi dobra ekipa, potem vztrajnost in zaupanje v to, kar počneš, osnova pa je seveda odličen izdelek, ki mora biti konkurenčen.”