Prenos vodenja podjetja na naslednike je zelo občutljiv proces in lahko pomeni začetek nove zgodbe o uspehu, lahko pa tudi začetek konca podjetja, če je ta prenos slabo izpeljan. Statistika pravi, da prenos na mlajšo generacijo preživi manj kot tretjina podjetij.

V podjetju Lotrič Metrology, ki se ukvarja z meroslovnimi storitvami, je vodenje že prevzela mlajša generacija, in sicer trije otroci ustanovitelja podjetja Marka Lotriča, prej pa so podpisali družinsko ustavo.

Družinsko podjetje Lotrič Metrology iz Selške doline je mednarodno uveljavljen ponudnik meroslovnih storitev; njegove certifikate najdemo v več kot 50 državah. Posebno pozornost v podjetju posvečajo digitalizaciji procesov in razvojnim projektom, s čimer narekujejo smernice v meroslovju. Sodelujejo s 16 raziskovalnimi inštituti in univerzami, razvili in zaščitili so pet patentov, registriranih imajo dvanajst blagovnih znamk. So tudi edini preskusni laboratorij na področju medicinskih mask in osebne varovalne opreme v širši regiji. Vodstvene položaje v podjetju, ki ga je pred 32 leti ustanovil Marko Lotrič, so pred kratkim prevzeli njegovi trije otroci; priprave na prenos vodenja so se začele že leta 2017, ko so vsi člani družine podpisali družinsko ustavo. Danes v devetih podjetjih v sedmih državah zaposlujejo 180 ljudi, njihova strategija pa je usmerjena v še večjo internacionalizacijo.

Maja Brelih Lotrič in Mitja Lotrič
Maja Brelih Lotrič in Mitja Lotrič

Pozdravljena Maja Brelih Lotrič in Mitja Lotrič. Vodenje družinskega podjetja ste prevzeli v času hitre rasti podjetja, kako se počutita, koliko je nervoze, strahu, še posebej v luči svetovnih dogajanj?
Maja Brelih Lotrič: “Prisotna je pozitivna trema, predvsem pa velika odgovornost, da podjetje, ki ga prevzemamo v dobri kondiciji in je stabilno, peljemo tudi naprej. Stranke so tiste, ki zagotavljajo, da smo v takem tempu, da je rast hitra in da se hitro prilagajamo na nove situacije, zagotovo pa ne gledamo stran od inflacije in podobnih izzivov in se temu prilagajamo. Po eni strani s povišanjem plač, po drugi pa seveda tudi s povišanjem cen, da smo lahko konkurenčni na vseh področjih."

Leta 2017 ste se odločili, da boste postavili trdne temelje tako v odnosih kot tudi v podjetju. Poiskali ste strokovnjake za družinsko podjetništvo in se lotili snovanja družinske ustave. Kako je potekal ta proces?
Mitja Lotrič: “Ta proces je trajal dobro leto, poklicali smo zunanje svetovalce, ki so nam zelo pomagali pri tej zgodbi. Pravzaprav smo se takrat začeli dejansko pogovarjati, kako vidimo to nasledstvo, kakšne bi bile usmeritve za petletno obdobje in smo to postavili. Predvsem je pomembno, da smo si vzeli dovolj časa, da smo to postopoma gradili. O teh stvareh se je včasih zelo prijetno pogovarjati, včasih pa tudi manj. Govorimo tudi o ločitvah in smrti, potrebno je razdeliti deleže. Gre sicer za neformalen dogovor, ki pa je moralno zelo zavezujoč."

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Kaj pa je ključno, da tak dokument tudi v praksi zaživi? Verjetno pride tudi do kakšnega kršenja dogovorov, kako ravnate takrat?
Maja Brelih Lotrič: “Do kršenja pride redko, ker smo pravila in sporazume med nami zelo dobro definirali - na začetku so bili osnova dober pogovor, razumevanje, predvsem pa dobra komunikacije med nami in širše v podjetju, pa tudi med deležniki kot so stranke, banke, dobavitelji, da razumejo, da imamo dogovor in da bomo temu tudi sledili.”

Prenos vodenja na mlajšo generacijo je zelo zahteven, občutljiv in dolgotrajen proces, ki se mora začeti vsaj 10, 15 let preden pride do prenosa vodenja. Kdaj vas je oče začel vključevati v delo v podjetju, kako je začel prenašati svoje veščine vodenja na vaju?
Mitja Lotrič: “Praktično smo živeli celo življenje v podjetniškem duhu, jaz sem bil star šest let, ko je oče začel s podjetjem, Maja se je rodila v podjetniško družino, to je bil nek način življenja, tako da je zelo naravno potekala zadeva. Jaz sem se začel vključevati, ko sem imel 14 let, tekom poletnih počitnic, takrat sem začel spoznavati podjetje in me je to zelo pritegnilo, delo me veseli še danes. Začel sem na začetku in spoznal celoten proces, delal sem na terenu, v laboratorijih, zato mi je danes lažje kot pa če bi bil samo postavljen na to delovno mesto vodenja podjetja.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Združuje vas ta strast do merjenja in do preskušanja. Osnovne dejavnosti so meroslovne storitve in certificiranje. Pravite, da vas ženejo družinske vrednote, ki ji živite - poštenost, dobri odnosi, klima. Kako te vrednote prenašate na zaposlene?
Maja Brelih Lotrič: “Najprej tako, da jih sami živimo, da imamo dobre odnose eden z drugim v družini in podjetju. Potem je tukaj zaupanje, za kar mislim, da poveže stranke in podjetje. Stranke nam res zaupajo, pristopijo kadar imajo meroslovne izzive, vrednote gredo tudi širše, bi rekla, da imamo v okolju, kjer živimo zaupanje, da smo stabilno podjetje.”

Koliko je oče še vpleten v delovanje podjetja, koliko vam zaupa, se vmešava v vajine odločitve? Kajti voditi tako veliko skupino z devetimi podjetji je velika odgovornost.
Maja Brelih Lotrič: “Nama res zaupa, mislim, da je njegova karierna sprememba pozitivno vplivala ne samo nanj, ampak tudi na podjetje, ki mu je tako omogočil svež veter. Zaupa nam in se ne vmešava, veseli pa me, da je vedno na voljo za nasvet.”

Kaj vama predstavlja največji izziv pri vodenju?
Mitja Lotrič: “Zagotovo to, da se srečujemo z raznoraznimi situacijami, morda so to neke nove in takrat reagirati gospodarno, torej da sprejmemo dobre odločitve, je včasih težko. To meni osebni predstavlja največji izziv.”

Kako pa so zaposleni sprejeli, da mlajša generacija vodi podjetje? Spoštovanje in zaupanje ne pride samo po sebi, moraš si ga pridobiti.
Maja Brelih Lotrič: “Mislim, da zelo pozitivno, ravno zato, ker nas poznajo od prej, vedeli so, kakšni so bili načrti, tudi, ko je bila podpisana družinska ustava, smo jim predstavili, kaj to pomeni, kakšni so načrti, ni bilo nekega presenečenja in mislim, da je zato ta proces dokaj gladek. Seveda pa ostajajo do nas pričakovanja, da je podjetja uspešno in da raste.”

Pomembno je, da je trud zaposlenih opažen, cenjen in nagrajen. Kako to dosežete?
Maja Brelih Lotrič: “Mislim, da k temu pripomorejo redni mesečni pogovori oziroma kontakti z vodjami, poleg ožjega kolegija je tu še širši kolegij. Tu so vodje oddelkov, ki so res redno v stiku z zaposlenimi. Nenazadnje so tu tudi letni pogovori z direktorjem oziroma tudi razvojni pogovori. Pogovarjamo se tudi na jutranji kavi, imamo nešteto nekih aktivnosti, redno priznavamo dobro opravljeno delo.”

Kako pa gledata na podjetnost in na svoj vpliv na okolje?
Mitja Lotrič: “Podjetnost je ena izmed možnih poti v življenju in midva sva si jo izbrala. Zagotovo je prednost, da sva imela ta vzgled že od otroštva. Predstavlja pa podjetništvo tudi vrsto izzivov, osebno smo se veliko naučili v tej fazi, tako da je možnosti veliko.”

Javnost se zagotovo spomni, kako ste se v času epidemije Covida-19 hitro prilagodili potrebam in skupaj z ekipo strokovnjakov ustvarili medicinski respirator Diham, ki so ga potem uporabljali v Kliničnem centru, hkrati ste začeli s preskušanjem medicinskih mask, kaj vama pomeni družbena odgovrnost?
Maja Brelih Lotrič: “To je osnova. Mislim, da če ti dobro delaš, se tudi okoli tebe zgodijo dobre stvari. To je nekaj, kar živimo in verjamem, da če se mi dobro odzovemo, da bomo tudi mi dobili pomoč, ko jo bomo potrebovali. To dobro delo nam daje tudi osnovno, da nimamo težav pri zaposlovanju, da imamo izjemno motiviran kader, delamo na izobraževanju in da smo dober zaposlovalec.”

Kaj želita kot predstavnika mlajše generacije doseči v prihodnosti. Bosta ostala pri meroslovnih storitvah in certificiranju?
Mitja Lotrič: “Mi tukaj vidimo veliko možnosti za rast, ena izmed njih je zagotovo sodelovanje s koncernom Volkswagen, kjer želimo postati odobreni laboratorij za področje preskušanj, v lanskem letu smo že imeli presojo, letos pričakujemo odobritev. Zagotovo je tu prihodnost tudi elektrifikacija, zato velik poudarek dajemo v elektro laboratorij.”

Kakšen nasvet bi dala mladim, ki so na podobni poti kot vidva?
Maja Brelih Lotrič: “Predvsem, da ponudijo trgu nekaj, kar rešuje bolečino potencialnemu kupcu. Da se na trg dobro pripravijo in ničesar ne prepustijo naključju."

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 27. februarja. Predstavili vam bomo družinsko podjetje Intra lighting.