Kako do ideje, ki bo postala prava, torej takšna, ki bo uspešna na trgu? Imamo lahko nešteto idej, a so brez vrednosti, če jih ne znamo uresničiti, z njimi rešiti neko težavo, zadovoljiti potrebo ali pa celo vzbuditi željo po našem produktu ali storitvi.
Rok Starič je do svoje prave ideje prišel po tem, ko je s prijatelji stavil, da bo shujšal, a se pri tem ni mogel odpovedati arašidovemu maslu. Na prodajnih policah je našel le maslo, polno sladkorja, soli in drugih aditivov, zato si ga je začel izdelovati sam. Ne le, da je dobil stavo, iz hobija je tako ustvaril posel in letos načrtuje skoraj pol milijona evrov prihodkov.
Domžalčan je iskal zdrav način življenja in pred osmimi leti našel poslovni izziv v stoodstotno naravnem arašidovem namazu brez dodane soli, olja in konzervansov. Do danes so z ekipo razvili že več kot 20 izdelkov, ki jih pod blagovno znamko Rok's prodajajo v pet držav. Starič, ki je tudi mentor mladim podjetnikom s prehrambnim produktom, se je leta 2020 povezal s še tremi podjetniki in skupaj so ustanovili zadrugo Kooperativa 103 s sedežem v Mariboru. Drug drugemu pomagajo pri poslu, imajo skupno proizvodnjo in s tem manj stroškov, proizvodne zmogljivosti pa ponujajo tudi drugim podjetjem iz panoge.
V čem je skrivnost vašega uspeha? V kakovosti arašidovega masla, v inovativnem postopku izdelave tega masla ali v prodajni strategiji, kaj bi rekli?
Rok Strarič: "V prvi vrsti v tem, da najdeš sebe, se ženeš naprej, pa da vsak dan pristopiš do surovin, izdelkov in vsega z nekimi stotimi odstotki sebe, potem pa sledijo izbira surovin, postopki, na koncu koncev pa tudi ta prodajni kanal, kjer dostopaš do končnih kupcev."
Za letos načrtujete skoraj pol milijona evrov prihodkov. Kaj bi rekli, kaj je trenutno vaš največji izziv, recimo, ali morda dobava arašidov zaradi morebitnih prekinjenih oskrbovalnih verig ali so to skokovite podražitve energentov, surovin in tako naprej ali morda pridobivanje pravih kadrov?
Rok Starič: "Ja, definitivno je v prvi vrsti ta, bomo rekli, energetska kriza, zato ker se naši stroji ženejo na elektriko, in to ne malo. Tako da to je prva skrb, druga skrb je, da nekako vzpostavimo nekako podjetje kot celoto, se pravi izgradnjo skladišča do konca, potem naši dobavitelji, da ostanejo na nekako istih mestih, da se nam ne bodo začeli odmikati stran s kakšnimi količinami in tako naprej, potem pa konec koncev tudi kader. Brez kadra dandanes ne moremo nič. Sam, to sem povedal že na začetku svoje poti, bi bil blazno neuspešen."
Seveda, ekipa je tista, ki stoji za uspehom. Iz pesti arašidov, kot pravite, ste ustvarili to zgodbo o uspehu. Zagonski kapital, nekaj sredstev ste pridobili tudi na platformi za množično zbiranje sredstev Kickstarter in podjetje ste zdaj pripeljali do tega, da je prepoznavno ne le doma, ampak tudi v tujini. Kakšen je pravzaprav vaš poslovni model?
Rok Starič: "Zdaj tako, imamo kar v bistvu par razdeljenih tokov prodaje. Največ v bistvu delamo svoje privatne blagovne znamke, se pravi Rok'sa, nekaj malega tudi za ostale. Potem spletna prodaja je en vir prihodkov, male trgovine oziroma "small retail", kot jaz temu pravim, so tudi en vir, in pa sama direktna prodaja. Veliko ljudi se še kar oglasi pri nas v skladišču, potrkajo na vrata in pač želijo kupiti izdelke. Tako da smo si nekako to razparcelirali. Vsak prodajni kanal ima tudi neko svojo specifiko, recimo samo preko spleta je možno dobiti večja pakiranja, potem horeca segment, kjer delamo v večini hotele, restavracije in catering, so še večja pakiranja, tam po deset kilogramov, tako da je res za vsakega je neka specifika, da se lahko vsak nekje najde v tem svojem kanalu in pristopi do nas, kupi izdelke in jih konzumira."
Pridobili ste tudi tujega investitorja iz Avstrije. Zakaj takšna odločitev? On je lastnik četrtine vašega podjetja. Kaj to pravzaprav pomeni za razvoj podjetja?
Rok Starič: "To je bil tak strateški, bom rekel, pa niti ne proces, ampak strateška odločitev. Želeli smo si nastopiti na avstrijskem trgu, to nas je potem tudi privedlo do tega, se pravi ta naša vztrajnost in pa ta tuji partner. Glede na to, da on deluje v teh res strateških vodah, bom rekel, te večje odločitve, povečave s tujimi, večjimi partnerji, je dokaj uspešen v tem. Kaj se bo iz vsega izcimilo, to pa lahko pretečejo tudi leta. Zdaj, bili smo že na več razgovorih, pogovorih s tujimi večjimi partnerji. Zaenkrat še neuspešno, ampak mi ne odnehamo, tako da ženemo naprej, razvijamo izdelke naprej, gradimo brand in iščemo pametne povezave."
Od kod pravzaprav ideja za te številne izdelke? Zdaj jih imate že preko 20, v podjetju pa sta dva redno zaposlena.
Rok Starič: "Ja, dva sta redno zaposlena, nismo pa šteli vseh, ki so nekje v našem krogu, zdaj, ali so to "freelancerji" ali so to zaposleni v partnerskih podjetjih, ki za nas izdelujejo. Mi jih štejemo kot neko našo celoto, tako da dva plus še kar nekaj ostalih, no."
Se da podjetnosti naučiti? Kajti zanimivo je, recimo, da ste diplomirali iz turizma na Turistici, imeli pa ste odličnega mentorja, dr. Jureta Kneza, ki vas je verjetno ogromno naučil.
Rok Starič: "Od Jureta se v bistvu učim, vsakič koga srečam. Vsakič je nekaj novega, vsakič je nek nov pogled. Podjetnosti se da naučiti, ampak je za to treba biti odprt. Se pravi, pustiti se moraš temu toku. Tudi jaz nisem na začetku vedel, da podjetništvo obstaja. Ena zanimiva anekdota. Bil sem na dogodku od Mladega podjetnika, gledal sem vse podjetnike na odru, ki so zmagovali. Jaz sem bil takrat zaposlen in sem si rekel: Jaz bi bil tudi podjetnik. Kako postaneš to? Potem pa začneš brskati, razmišljati, delati v tej smeri in vse skupaj potem nekje pripelje do tega trenutka, kjer smo danes. Različne povezave, različna partnerska podjetja, mogoče več podjetij in ta užitek na koncu koncev, da rad delaš to, kar delaš."
Marsikateremu vrstniku ste lahko za vzgled, še zlasti zaradi te zadruge Kooperativa 103, ki ste jo zagnali štirje podjetniki med epidemijo covida-19. Kako se je pravzaprav začela ta zgodba?
Rok Starič: "Ob pivu, tako kot vsaka druga podjetniška zgodba. Dejansko je bilo res tako. Sedeli smo ob pivu, se pogovarjali, kako bi nekako lahko konsolidirali zadeve, jih dali pod eno streho, razbremenili podjetja nekih odvečnih stroškov, ki jih morda ne rabijo in tako je v bistvu nastala ideja o kooperativi. Saj, smešno je, kaj pomeni Kooperativa 103. 103 pomeni povprečno število kilometrov med Ljubljano in Mariborom na avtocesti. Zakaj? Zato ker sem jaz s tega ljubljanskega konca, večina pa jih je z mariborskega in smo rekli: Dajmo neko neumnost dati za ime, tako da bo povezovalo oboje."
Kakšen je pravzaprav vaš poslovni model ta zadruge?
Rok Starič: "15 ljudi, okrog 15 ljudi je zaposlenih."
Kako se financirate?
Rok Starič: "Financiramo se predvsem z izdelavo izdelkov za več različnih blagovnih znamk. Ena izmed teh blagovnih znamk je tudi Rok's blagovna znamka. V bistvu izdelujemo izdelke, ki jih potem plasiramo pod njihove blagovne znamke njim in jih oni prodajo naprej. To "njim" govorimo kupcih ali pa o večjih blagovnih znamkah, ki niso v naši lasti."
Soustanovitelja Kooperative 103 sta tudi predsednik mlade sekcije Kluba slovenskih podjetnikov Matic Vizjak, ki se ukvarja predvsem s pekočimi omakicami iz čilija, in pa Uroš Požgan, ki je lastnik podjetja Kokica. Pravite, da je zadruga prihodnost prehrambne industrije, kajti na vaša vrata trkajo tudi številni mali podjetniki iz te branže. Kako pravzaprav sodelujete, kako jim pomagate?
Rok Starič: "Tako je, jaz kot podjetnik sem že leta 2014 videl, kje so nekje te pomanjkljivosti, ki jih ima ta slovenski trg. Dobiti prave informacije na pravem mestu, kako narediti nek živilski produkt, je ekstra težko, zato ker ni ene osebe, ki bi ti lahko dala cel spekter informacij. Tako da smo mi v bistvu zato tukaj, da jim lahko omogočimo, da dobijo maloserijski izdelek, kot da bi delali veliko serijo. Se pravi, z etiketo, kartonom, lotom, deklaracijo in pa, bom rekel, to nekako skupaj celo celoto potem lahko predstavljajo končnemu trgovcu, ki je na koncu njihov biznis partner, kdo bi kupil ta izdelek. Mi smo tukaj zato, da pomagamo, da lahko naredimo ta korak, oni so tisti, ki pridejo z idejo in to na koncu pride potem izdelek na trg. Čisto preprosto."
In tako še letos načrtujete prek milijona evrov prihodkov od prodaje, ne? Vam bo uspelo kljub turbulentnim razmeram na trgu?
Rok Starič: "To bomo pa videli, kaj bo konec leta. Pred nami je še kar par mesecev, bom rekel tistih najbolj intenzivnih, vsaj za našo branžo, zato ker poletje je vedno tisto mirno."
Kot podjetnik in prejemnik naziva mladi podjetnik leta 2018 si ne prizadevate le to, da bi vračali družbi, ampak tudi za zeleni prehod v prehrambni industriji. Kje še vidite rešitve poti za bolj trajnostni način delovanja, za krožno gospodarstvo in tako naprej?
Rok Starič: "Ja, tukaj je v bistvu kar veliko prostora še za izboljšave. Zdaj, mi aktivno delamo na enem projektu, ki se mu reče Nezavrženo, ne v sklopu Rok'sa, ampak v sklopu Kooperative. To je prvi korak za to, da lahko hrano, ki bi se potencialno zavrgla, uporabimo v izdelkih in jim s tem podaljšamo rok uporabe. Ne govoriva o hrani, ki bi romala v smeti, zato ker je gnila, plesniva ali kar koli. Hrana je samo ekstra zrela in to pomeni, da bi v par dneh na policah doživela tisti svoj konec, mi pa jo, preden doživi tisti ključni trenutek, vzamemo predelamo in naredimo nov produkt iz tega, ki je veliko bolj trajnosten."
Kako pa se počutite kot mlad podjetnik v Sloveniji? Kdaj razmišljate morda, da bi šli v tujino?
Rok Starič: "Dobro vprašanje. Zdaj ko imam družino, malo manj, ampak sem pa prišel iz tujine nazaj, tako da ... Jaz mislim, da je priložnosti na slovenskem trgu dovolj, tudi dosti smo odprti, da lahko napadamo tuje trge, moramo biti pa ekstra, ekstra vztrajni pri tem."
Kako pa se motivirate, takrat ko recimo ne gre vse po načrtih, ko so tudi razočaranja, neuspehi, padci in tako naprej?
Rok Starič: "Ja, najboljša motivacija je takrat kolo. Očistiti glavo, priti nazaj, trezno razmišljati pa iti naprej."
Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 19. decembra. Gostili bomo izdelovalca glasbil Aleša Ermana.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje