Vzponi in padci, uspehi in neuspehi so del vsake podjetnikove poti. Pomembno se je znati pobrati in se iz svojih napak tudi kaj naučiti. Moč je v tem, da kljub različnim preizkušnjam, ki se nam postavljajo na pot, ostanemo to, kar smo. In to je tudi moto tretje generacije v družinskem podjetju Roto.

V osmih proizvodnih podjetjih 550 zaposlenih proizvaja več kot 4.000 izdelkov iz polimerov za čiščenje voda, gradbeništvo, vrt, kmetijstvo, šport, avtomobilsko in drugo industrijo. V lastnem razvojnem centru v povprečju razvijejo 3 nove izdelke na teden, že več kot 70 odstotkov izdelkov pa izdelujejo iz recikliranih materialov; prvi na svetu so izdelali kajak iz 100-odstotne odpadne embalaže.

Njihov paradni izdelek je inteligentna čistilna naprava, s katero podjetjem in posameznikom pomagajo pri samooskrbi z vodo in zmanjševanju vodnega odtisa. Stranke imajo po vsem svetu; trenutno izvažajo v 65 držav, vsako leto pa vstopijo vsaj na tri nove trge.

Nuša Pavlinjek Slavinec in Matjaž Pavlinjek
Nuša Pavlinjek Slavinec in Matjaž Pavlinjek

Pozdravljena, Nuša Pavlinjek Slavinec in Matjaž Pavlinjek. Rdeča nit vajinega podjetniškega delovanja je s svojim delom prispevati tudi k ohranjanju narave, in sicer z recikliranjem vode in odpadne plastike. Od kod ta želja po trajnostnemu razvoju?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Strategija skupine Roto je tesno povezana s smernicami Evropske unije, torej zeleno, digitalno in trajnostno. Vse naše aktivnosti so povezane torej s temi usmeritvami in že kot potapljačica, ko sem sodelovala recimo v čistilnih akcijah slovenskih jezer in rek, sem videla, koliko odpadkov je in potem smo v našem razvojnem oddelku in v oddelku za razvijanje materialov skušali narediti prve izdelke in res, prvi na svetu smo proizvedli kajak iz sto odstotkov reciklirane plastike.”

Ampak od kod ta želja? Zakaj si tako želite, da bi prispevali k ohranitvi čistega planeta?
Nuša Pavlinjek Slavinec: "Po eni strani smo zadnja tri leta bili soočeni s pomanjkanjem surovin in odpadkov, torej sekundarne surovine, pa je bilo na pretek. Tako da je bila to ena priložnost, da pridemo do surovin, da pridemo do surovin po nekih dostopnih cenah, po drugi strani pa, da naredimo nekaj v dobrobit za naše okolje in za ohranjanje narave.”

Zdaj je že jasno, da je to edina prava pot v prihodnost. Ampak se vam to kaj pozna pri finančnih rezultatih? So kaj slabši, kot bi bili sicer? Kajti vi morate več zdaj vlagati v razvoj, v inovacije, novo opremo. Podatki sicer kažejo, da temu ni tako, saj vam tako promet kot dobiček iz leta v leto naraščata.
Matjaž Pavlinjek: “Torej na nek način smo mi že po letu 2000, ko sva se midva z Nušo pridružila podjetju Roto, začrtali smernice, da bomo vlagali investicije, razvoj v smeri okolja. Namreč takrat se je Slovenija pridruževala Evropski uniji in takrat je tudi Slovenija sprejemala vso okoljsko zakonodajo. In seveda, takrat smo tudi razmišljali, kaj bi bil tisti produkt, ki bi sovpadal s tem, da rešuje problematiko okolja in smo na nek način videli, da z obstoječim tehnološkim procesom lahko razvijemo produkt, in to je mala čistilna naprava, ki je v bistvu eden najpomembnejših in najbolj prodornih produktov podjetja Roto. In seveda, zdaj imamo že peto generacijo teh produktov, razširili smo tudi ta portfelj produktov na srednje komunalne čistilne naprave in pa potem tudi na velike industrijske čistilne naprave. In seveda, to je tudi naša strategija, da to pot tudi nadaljujemo.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Torej krožno gospodarstvo očitno ponuja nove priložnosti in vi vsak teden razvijete vsaj tri nove izdelke. Od kod ideje za te inovacije, s katerimi pravzaprav tudi nekako narekujete svetovne trende, recimo ta kajak, ki ste ga kot prvi na svetu izdelali iz stoodstotne reciklirane odpadne embalaže?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Ja, tako je, zelo tesno sodelujemo s kupci, pridobivamo podatke s trga, po drugi strani pa se tako z dobavitelji kot tudi s kupci vključujemo v krožno gospodarstvo, tvorimo konzorcije in s tem povezovanjem praktično lahko zaključiš celo verigo.”

Zanimivo je, da se povezujete tudi s fakulteto za tehnologijo polimerov iz Slovenj Gradca, katere soustanovitelj ste tudi. Kako poteka to sodelovanje in zakaj ste pravzaprav vložili v šolstvo, v razvoj, v izobraževanje?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Po eni strani štipendiramo ta profil študentov, ki so dejansko stoodstotno zaposljivi in tudi že med študijem sodelujejo s podjetji, po drugi strani ima tudi fakulteta za polimere v Slovenj Gradcu zelo kvaliteten laboratorij, kjer lahko dejansko vse nove materiale skupaj razvijamo, preizkušamo in tudi izvajamo različne simulacije, kaj se bo s tem produktom, ko bo na trgu, tudi zgodilo.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Nuša, vi ste si po končanem študiju ekonomije na Švedskem zadali, da boste vse svoje ali pa večino svojih izdelkov izvažali na vse kontinente in to ste že dosegli. Tako vsako leto prodrete na vsaj tri nove trge. Kako se lotite tega oziroma teh zahtevnih projektov, še posebej v luči deglobalizacije, ki je za evropske proizvajalce vse pomembnejša?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Ja, kar 50 odstotkov naših izdelkov nosi blagovno znamko Roto in to pomeni, da tudi mi vlagamo v razvoj teh izdelkov, v orodja in tudi v tržišče. In da si uspešen, da krepiš svojo blagovno znamko, si moraš izgraditi tudi svojo distribucijsko mrežo in to zelo uspešno gradimo. Tudi zdaj, ko se je zgodil nek preobrat v to digitalno smer, smo zelo hitro odreagirali in zelo uspešno zadržali ali pa celo povečali prodajne rezultate.”

Torej tudi zato, ker se usmerjate na druge kontinente, ne le na Evropo in ker imate tako široko paleto izdelkov, več kot 4000, ohranjate to dolgoročno stabilnost. Glede na to, da so v svetu velike gospodarske težave, recimo zaradi vojne v Ukrajini pa zaradi covida tudi še vedno, vi ne čutite tega toliko, ne, kot bi sicer? Kako pa občutite povečanje stroškov zaradi energentov, zaradi zviševanja cen elektrike, okolijskih dajatev in tako naprej?
Matjaž Pavlinjek: “Torej jaz bi povedal, da je to eden izmed največjih izzivov, s katerim se v našem podjetju, pa najbrž večini slovenskih podjetji, srečujemo. Dejstvo je, da nas je energijska kriza prizadela, je realnost in seveda, mi smo že lani to nekako opazili in naredili strategijo, da se vsaj delno nekako osamosvojimo in zato smo investirali v sončne elektrarne na vseh naših proizvodnih objektih in tako bomo nekje približno eno četrtino vseh energetskih potreb zagotovili z lastnimi viri.”

Ste izračunali, kdaj se vam bo ta naložba povrnila?
Matjaž Pavlinjek: “Glede na to, da slovenska država tudi subvencionira take investicije, se te investicije sorazmerno hitro povrnejo, tako da jaz mislim, da je zdaj pravi čas, da se podjetja v to tudi usmerimo.”

TV SLO/Zajem zaslona
TV SLO/Zajem zaslona

Oba sta ekonomista, vi ste predvsem strojnik tudi, Matjaž, oba sta pa tudi pilota helikopterja in Nuša, vi tudi letala. Kako pravzaprav to znanje izkoristita oziroma uporabita tudi pri vodenju podjetja? Lahko potegneta kakšne vzporednice?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Vsekakor piloti, ko letimo, gledamo gozd, ne posameznega drevesa in tudi takšen način vodenja imava tudi v podjetju. Oba sva tudi pilota aviona in letala, Matjaž tudi pilot balona in poleg res hobija tudi dostikrat letiva poslovno. Drugače si pa tudi piloti naredimo en "flight" plan in potem letimo v nekem kurzu proti cilju, predvidimo vse, kar nas lahko sreča na tej poti in tudi v podjetništvu je podobno. Zastaviti si moraš jasen cilj in potem poskrbeti, da ga lahko nemoteno dosežeš."

Pravite, da je ključ do uspeha vašega družinskega podjetja ta, da ste uspeli ohraniti družinske vrednote, ki prehajajo iz roda v rod. Kako vam je to uspelo? Sprejeli ste tudi tako imenovano družinsko ustavo. Kako to izgleda v praksi?
Matjaž Pavlinjek: “Torej mi smo se začeli že pred desetimi leti pogovarjati, kako bomo nadaljevali to tradicijo. Dejstvo je, da sva se midva z Nušo aktivno vključila v podjetje že v srednji šoli in bila aktivna tudi med študijem in seveda sva na nek način videla to priložnost, da jo izkoristiva, da ne začneva v podjetništvu od začetka, ampak z nekega nivoja in seveda sva to potem pridno nadgrajevala, vse tisto, kar sta nama starša na nek način zapustila. In seveda, ta družinska ustava, ki smo jo sprejeli leta 2016, nam je omogočila, da smo se na nek način zmenili, na kakšen način bomo predali celo odgovornost podjetja novi generaciji, pa ne samo tej generaciji, ki jo vodiva, torej najini, ampak tudi naslednjim generacijam, kar je v bistvu še bolj pomembno, da podjetje potem tudi na dolgi rok ostane stabilno in znotraj družine.”

Roto, proizvodno podjetje

Družinsko podjetje zdaj vodita brat in sestra, vidva. Nuša, vi verjamete, da bomo ženske v naslednjem desetletju izboljšale svet s svojim delovanjem. Na kakšen način, kje to vidite?
Nuša Pavlinjek Slavinec: “Vsekakor smo ženske drugačne od moških, vodimo drugače, sodelujemo drugače. Pomembno je pa tudi medgeneracijsko sodelovanje in da držimo skupaj, da se povezujemo, tudi mednarodno, in učimo druga od druge. Vsekakor imamo vse izzive pred sabo. Verjamem pa, tako kot pri športu, recimo, pri raziskovanju in znanosti, imamo zelo dosti uspešnih, mednarodno uveljavljenih žensk in to lahko tudi dosežemo v podjetništvu.”

Za svoje delo ste prejeli že vrsto nagrad in priznanj, tudi mednarodnih. Čestitke za to, čestitke pa seveda tudi za vašo trajnostno naravnanost. Najlepša hvala za ta pogovor in veliko uspehov še naprej.
Nuša Pavlinjek Slavinec: "Hvala in srečno."

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 6. februarja, ko vam bomo predstavili ilustratorko in oblikovalko Aljo Horvat.