Letošnji nagrajenci prestižne nagrade rdeča pika (Red Dot) so izjemno raznovrstni, kar kaže, da imajo slovenski industrijski oblikovalci velik potencial, ki je priznan tudi po svetu.
In čeprav skeptiki radi poudarijo, da so rdeče pike plačljive, je treba upoštevati dejstvo, da mednarodna žirija iz množice prijavljenih izdelkov izbere le najboljše (med letošnjimi prijavljenimi jih je nagrado prejelo manj kot odstotek). Če se podjetje odloči, da bo obdržalo nagrado, za to plača (kar je tudi sicer praksa pri nekaterih drugih tovrstnih nagradah industrijskega oblikovanja ali arhitekture).
Kot pravijo sami organizatorji, je rdeča pika v svetovnem merilu največje tekmovanje industrijskega oblikovanja, ki ima mednarodno veljavo za kakovostno oblikovanje.
Tekmovanje se v grobem deli na tri discipline: produktno oblikovanje, znamčenje in komunikacijsko oblikovanje ter oblikovalski koncept. O prijavljenih izdelkih odloča 48 strokovnjakov iz 23 držav, med njimi je tudi Jure Miklavc, slovenski industrijski oblikovalec in docent na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO), oddelek za Industrijsko oblikovanje.
Letošnji slovenski nagrajenci so razvrščeni po naključnem vrstnem redu:
- Smuči Ripstick Tour 104, Elan
Po lansiranju prvih zložljivih smuči na svetu Voyager, ki jih ni mogel uničiti niti Filip Flisar, je podjetje Elan po zelo dolgi razvojni fazi in prvotnih težavah, ki jih je prinesla epidemija, lansiralo smuči Ripstick Tour 104, ki so že razprodane.
Gre za prvi t. i. signature model smuči z Elanovim ambasadorjem in pionirjem turnega smučanja Glenom Plakom, ki jih odlikujeta izjemna zmogljivost pri globokem snegu in nizka teža, saj so težke 1500 gramov.
"Glen Plake je zadnjih nekaj let navdušen turni smučar in nas je že nekaj časa nagovarjal k razvoju nekoliko širše turne smučke, ki bi bila primerna za daljše vzpone, hkrati pa bi s svojimi voznimi lastnostmi zadostila potrebam zahtevnejših smučarjev, ki pri smučki iščejo tako stabilnost pri večjih hitrostih kot tudi oporo pri tehnično zahtevnejših spustih," je za MMC pojasnil direktor zimske divizije Elana Leon Korošec.
Dodal je, da je bil Glen Plake v produktno-razvojni proces smuči vpleten od začetne do končne faze. "Njegov pogled na smučanje se sicer najbolj kaže v samem videzu smučke, kje je izbor zelo živih barv pojasnil s tem, da nimamo vedno možnosti smučati v lepem vremenu in da takrat živahnost smučke predstavlja tudi barvno popestritev dneva," pojasni sogovornik.
Pri razvoju smuči Ripstick tour so v Elanu izhajali iz freeride smuči Ripstick, ki so jih želeli narediti še lažje in tako še primernejše za turno smučanje, a bi hkrati ohranile vrhunske vozne lastnosti.
"Turnosmučarski dan pogosto zaznamujejo velike razdalje in višinski metri, ki jih smučar prehodi, pri spustu pa mnogokrat zelo spremenljive snežne razmere, zato je prilagodljivost in vsestranskost smuči bistvenega pomena," doda Korošec.
Kljub tankemu profilu smuči so za zagotovitev njihove večje stabilnosti in nadzora vibracij v leseno sredico vgradili t. i. tehnologijo bridge, ki jo sestavljajo tridimenzionalni deli iz karbona.
"Carbon bridge tehnologija je revolucionarna rešitev, kjer karbonska palica, nameščena na zgornjo površino smuči, zagotavlja stabilnost ter blaži in absorbira vibracije, a hkrati zagotavlja nizko težo. Poleg tega 360-stopinjske stranice smučki dodajajo stabilnost in oprijem, posneta, piramidna oblika pa omogoča še dodatno redukcijo materiala, s čimer občutno znižano težo smuči," razloži Leon Korošec in doda, da so na smučeh uporabili tudi tehnologija amphibio, "ki omogoča natančnost, izjemen oprijem in stabilnost v vseh snežnih razmerah".
Na vprašanje, kako so v Elanu zadovoljni z lansko sezono, pa Korošec odgovori, "da so se uporabniki spet množično vrnili na smučišča, kar je pozitivno vplivalo tako na poslovanje v zadnjem četrtletju leta 2021 kot tudi na nova naročila za sezono 2022/23, pri katerih zaznavamo močno dvomestno rast glede na leto poprej."
- Kavni mlinček ARCO dva v enem, Goat Story
"S tem mlinčkom smo (spet) orali ledino na področju kavnih inovacij, saj gre za popolnoma novo kategorijo kavnih mlinčkov," je za MMC pojasnil vodja produktnega oblikovanja v Goat Storyju, Luka Pirnat.
Kavne mrzlice nikakor ni konec, še več, trg se je diferenciral in našel nišne kupce. Anže Miklavec (Equa, d. o. o.) vse od leta 2014 razvija zgodbo blagovne znamke Goat Story, ki je takrat razburkala slovensko javnost s tistim kozjim rogom Goat Mug (oblikovanje Desnahemisfera), ki so ga Kitajci kopirali, preden je izvirnik sploh prišel na trg.
Dve leti pozneje je sledila GINA, aparat za filtersko kavo z vgrajeno tehtnico, ki je prejela prvo rdečo piko (2018). Sledila je specialtykava iz lastne pražarne in zdaj še kavni mlinček ARCO, ki mu je komisija rdeče pike podelila nagrado za izstopajoče produktno oblikovanje.
Posebnost aparata je, da združuje ročni in električni kavni mlinček v enem. "Kavni mlinčki so eden izmed ključnih delov opreme za kakovostno pripravo kave. Kava namreč zelo hitro po mletju izgubi večino arome in okusa, zato velja pravilo, da jo je treba pripraviti čim prej po mletju kave, najbolje v 15 ali 30 minutah po mletju," pojasni Pirnat.
Na idejo za razvoj tovrstne naprave so prišli v podjetju, potem ko so na spletu videli posnetke uporabnikov, ki so ročne kavne mlinčke poganjali z baterijskimi vrtalniki. Ker profesionalni kavni mlinčki na trgu presegajo ceno več kot tisoč evrov, na trgu pa že obstajajo zelo kakovostni ročni kavni mlinčki, "smo videli priložnost za razvoj modularnega sistema, ki omogoča ročno in avtomatsko mletje z izjemno natančnim in preglednim sistemom nastavitev grobosti mletja, kar je eden ključnih elementov mlinčka ARCO".
Zanimivo pri znamki Goat Story je, da je vse od vstopa na trg pri pridobitvi zagonskih sredstev ostaja zvesta platformi za množično financiranje Kickstarter. Za svoj zadnji izdelek ARCO, ki ga je podprlo več kot tri tisoč podpornikov, so prejeli kar 972,599 evra (minimalni vložek je bil 125 evrov). Kampanjo so nadaljevali tudi na Indiegogo in skupaj na obeh platformah zbrali več kot 1,3 milijona evrov, z več kot 3800 podporniki.
Izjemen odziv v podjetju pripisujemo dvema dejavnikoma, "prvi je sam izdelek, ki je dejansko zapolnil praznino na področju priprave kave. Ljudje namreč cenijo kakovost kave, mlete z ročnimi mlinčki, a jim ni všeč ročno vrtenje ročke. Drugi dejavnik pa je bila izjemno dobro pripravljena kampanja na Kickstarterju, ki smo jo pripravljali več mesecev pred zagonom," meni Dušan Matičič, strateg blagovne znamke GOAT STORY.
Podporniki na Kickstarterju in Indiegogo bodo mlinček lahko dobili do konca junija, nato pa gre z rdečo piko nagrajeni izdelek tudi v redno prodajo.
- Mobilna hiša XLINE, Adria Home
Posebnost Adrijine mobilne hišice je minimalistična zasnova zunanjosti s širokim naborom materialov za obloke, kot so kamen, kovina in steklo.
Objekt ima tako vogalno kot ozka navpična okna pa tudi panoramskega. "Poleg tega da podnevi v celoti osvetljujejo notranjost, delujejo tudi kot osvežilni elementi sodobnega oblikovanja," pojasnjujejo v podjetju.
Tudi notranjost te izjemno sodobno oblikovane XLine hiše zaznamujejo preproste oblike, dolgotrajna vzdržljivost in udobje.
- Evolution Line (Titanium) 30th Anniversary za avtomobil Ferrari F8 Tributo in izpušni sistem Slip-On Line (Titanium) in toplotni ščitnik iz ogljikovih vlaken za motocikla Ducati Monster in Monster +, Akrapovič
Podjetje Akrapovič je prvič do zdaj v enem letu prejelo kar tri rdeče pike, zaradi česar so v podjetju počaščeni, "da je mednarodna žirija, ki nagrajuje kakovostno oblikovanje, nagradila ravno naše proizvode".
Nagrado so prejeli v kategorijah dodatkov za vozila in oblikovanja inovativnih izdelkov za izpušni sistem Evolution Line (Titanium) 30th Anniversary za avtomobil Ferrari F8 Tributo, ki je prejel tudi nagrado za inovativno oblikovanje ter nagrado v kategoriji dodatkov za vozila za izpušni sistem Slip-On Line (Titanium) in toplotni ščitnik iz ogljikovih vlaken za motocikla Ducati Monster in Monster +.
Izpušni sistem Evolution Line (Titanium) 30th Anniversary za Ferrari F8 Tributo je bil oblikovan ob 30. obletnici delovanja podjetja in je bil na voljo v omejeni seriji 30 primerkov. Izdelan je iz lahkega titana in inconela, vključuje pa številne lite dele. Podjetje je pri njegovi izdelavi uporabilo tudi keramične matrične kompozite. Poleg posebnega logotipa ima vsak izpušni sistem iz te serije serijsko številko, ki potrjuje, da gre za redek zbirateljski kos.
Izpušni sistem Slip-On Line (Titanium) in toplotni ščitnik iz ogljikovih vlaken za motocikla Ducati Monster in Monster + ima homologacijo Euro 5 ES/ECE in zasnovo z dvema dušilcema.
V podjetju Akrapovič pravijo, da so na podlagi tridesetletnih izkušenj zasnovali izpušni sistem, "ki zagotavlja dinamičen zvok, hkrati pa tudi vizualno izstopa".
Zunanja plašča sta izdelana iz peskanega titana, kar daje izpušnemu sistemu poseben vizualni učinek. Poleg tega so mu dodali še ročno izdelan toplotni ščitnik iz tlačno oblikovanih ogljikovih vlaken, "ki v svetu motociklizma veljajo za zelo redek material. Opisani dodatek tako na prav poseben način zaokroža podobo izpušnega sistema."
- Jadralna jahta Elan E6, Elan
"Jadrnica E6 je namenjena zahtevnejšim jadralcem, ki v smislu jadralskih sposobnosti od svoje jadrnice pričakujejo zelo veliko in z njo sodelujejo tudi na regatah, obenem pa si želijo vsake toliko z njo na križarjenje peljati svojo družino ali prijatelje," so iz Elana Marin pojasnili za MMC.
Pri razvoju barke so bili vpleteni tudi slovenski olimpijci z izkušnjami kot tudi regatni tekmovalci. "Zato smo tudi na področju fine-tuninga pri postavitvi palubne opreme in ergonomije kokpita vzpostavili sodelovanje z najboljšimi v državi na tem področju. Zelo smo zadovoljni z združenjem moči z Mitjo Margonom, Tomažem Čopijem in Bojanom Volčičem."
Nagrajena jadrnica je tako plod sodelovanja močne razvojne ekipe kot tudi priznanih podjetij, med njimi ekipa Humphreys Yacht Design, "ki je ustvarila izjemno hiter trup nove generacije in plan jader za še učinkovitejše jadranje". Pa ekipa priznanega italijanskega podjetja iz Torina Pininfarina, ki slovi po svojem unikatnem športnem slogu s pridihom minimalizma in elegance, "podpisani pa so tudi pod oblikovanje Wally superjacht, Persico F70 in Ferrarijeve avtomobile, kar je zaznamovalo tudi estetiko eksterierja in interierja E6".
Tako tudi jadrnico E6 zaznamujejo čiste linije, nenatrpana paluba in nizka streha, oblikovana na način, da v notranjost prepušča veliko svetlobe. Sodobno zasnovan interier pa je kombinacija naravno brušenega svetlega hrasta, različnih tkanin in dodatkov v črnih matdetajlih. "Prav zaradi opisane zmagovalne kombinacije si je po našem mnenju lepotica zaslužila nagrado rdeča pika," dodajajo v podjetju za MMC.
Plovilo je t. i. model performance cruiser, ki ponuja visoke zmogljivosti in tudi udobje, kar je njegova bistvena uporabniška lastnost. "Poleg tega je s svojimi 47 čevlji to do zdaj naša najdaljša jadrnica v svojem segmentu, ki s svojimi lastnostmi konkurira najboljšim performance cruiserjem na svetu."
Jadrnico odlikuje tudi najboljša tehnologija na trgu, zaradi česar je lažja od konkurence v svojem razredu. "Naše jadrnice so bile od nekdaj znane po svoji trdnosti in nizki teži, tokrat pa smo hoteli iti tudi v teh lastnostih še korak naprej, zato smo povezali znanja naših tehnologov ter tehnologov podjetja Gurit, ki so veliki strokovnjaki na področju kompozitne tehnologije. Zaradi povezovanja naštetih znanj in želje po velikem napredku v svetu jadranja je nastal produkt, ki nam je v velik ponos."
- Tablica za rezervacijo sejnih sob Joan 6 Pro, Visionect
Tablica za rezervacijo sejnih sob Joan 6 Pro je naslednje generacije slovenskega podjetja Visionect, ki mu je mednarodna žirija podelila že tretjo rdečo piko do zdaj. Tablica se brez vrtanja namesti na podlago, uporabnikom pa omogoča vpogled v zasedenost sejnih sob in planiranje sestankov, s čimer se v podjetju optimizira delo.
"Nagrada je dokaz, da je trajnostno in preprosto oblikovanje ključno pri ustvarjanju izdelkov, ki jih lahko uporabljamo bolje in ki uspešno naslavljajo izzive prihodnosti," pravijo v Visionect.
Za Joan 6 Pro so sicer letos dobili tudi iF Design Award 2022, in sicer v dveh kategorijah: Office in Building technology.
- Voziček za prevoz bolnikov Stretcher X2, Novak M, d. o. o.
"Stretcher X2 je predvsem medicinski pripomoček, ki pomaga tako bolnikom kot medicinskemu osebju pri zdravljenju, izdelan v skladu s standardi Evropske regulative za medicinske pripomočke (MDR), namenjen za uporabo v medicinskih ustanovah tako v Sloveniji kot v tujini. Ustreza predvsem pričakovanjem zahtevnejših uporabnikov, ki cenijo tako izjemno funkcionalnost, kakovost kot tudi nagrajeno oblikovanje," so za MMC pojasnili v podjetju Novak M.
Nagrajeni voziček omogoča izjemno stabilnost tudi v visokih obremenitvah (do 320 kg). "Njegova ključna prednost je enostavna vožnja in upravljanje (...) pa tudi izjemno nizek spodnji položaj, ki omogoča bolniku preprosto in varno namestitev na vozičku," so dodali.
Voziček ima zmanjšano skupno težo za 18 kilogramov, velika kolesa se lahko upravljajo z vseh štirih strani, dodatno peto kolo pa omogoča enostavno manevriranje po bolnišničnih hodnikih. Za večjo varnost bolnika so nameščene tudi patentirane varnostne ograjice (EP patent št. 3496694, US patent št. 11110019).
Na vprašanje, kako v podjetju raziskujejo ta ozko usmerjeni trg in kako svoje izdelke izpopolnjujejo, so odgovorili, da spremljajo predvsem nemški in švicarski trg, "ki imata najvišje varnostne in kakovostne standarde pa tudi zahteve medicinskega osebja in bolnikov". Pri tem uporabljajo t. i. metodo oblikovalskega razmišljanja (ang. design thinking), po kateri v podjetju Novak M posegajo že 15 let, "v prvi vrsti to pomeni resnično razumevanje uporabnika in prepoznavanje potreb, s katerimi se srečuje pri svojem delu".
Izjemno plodno pa je tudi njihovo sodelovanje s podjetjem za industrijsko oblikovanje Wilsonic Design, ki je za svoje delo v preteklosti prejelo že več nagrad, tokratna rdeča pika pa je že njihova 12. zapovrstjo. Podjetje iz Trzina je sicer letos prejelo še dve pomembni nagradi, in sicer iF DESIGN AWARD, eno najbolj priznanih oblikovalskih nagrad na svetu, ki jo v Nemčiji podeljujejo vse od leta 1953. Nagrado iF 2022 so prejeli za čitalnik ID-medijev CMX3 (Četrta pot) in za otroško leseno hoduljico (Ooh noo).
- Pametna steklenica e.bottle smart solutions, Steklarna Hrastnik
Posebnost nagrajene steklenice Steklarne Hrastnik je interaktivna funkcija, s katero lahko uporabnik pridobi podatke, kot so, kje je bila določena pijača narejena in v katerem sodu je dozorela. Prav tako je omogočeno spremljanje temperature in količine vsebine v steklenice po aplikaciji na telefonu. Pametna steklenica e.bottle ima prav tako integrirano LED-svetilo v poljubni barvi in možnost utripanja steklenice glede na glasbo v prostoru.
"Vrhunske blagovne znamke pijač in parfumov vse bolj iščejo pametno embalažo za komuniciranje s svojimi strankami, izboljšanje uporabniške izkušnje in spremljanje njihovih izdelkov v celotni dobavni verigi in drobnoprodaji," pravijo v Steklarni Hrastnik, ki je za e.bottle lani prejela tudi nemško nagrado za inovacije.
Kot dodajajo v podjetju, nagrajena steklenica omogoča blagovnim znamkam "novo in napredno priložnost, da nadgradijo svoje zgodbe, okrepijo svojo znamko, sledijo svojim izdelkom, komunicirajo s svojimi končnimi uporabniki na inovativen način, izboljšajo in nadgrajujejo izkušnjo končnih uporabnikov ter poskrbijo, da njihova steklenica izstopa v katerem koli prostoru – trgovini, baru, klubu ali doma".
V Steklarni Hrastnik poudarjajo, da steklenica kot material v prihodnosti predstavlja "tudi košček v mozaiku trajnostnega razvoja in razvoja krožnega gospodarstva," saj bodo morali stekleni izdelki postati eden od prelomnih dejavnikov razvoja krožnega gospodarstva v prihodnosti.
- Svetilo Tracker, Intra Lighting
Proizvajalec arhitekturnih svetil Intra lighting je letos prejel rdečo piko za svetilo Tracker, ki v svoji fluidni obliki sledi arhitekturi. "Gre za prebojno inovacijo," trdijo v podjetju, kar se kaže v skupku inovativnih konstrukcijskih, tehnoloških in oblikovalskih rešitev, "ki presegajo omejitve obstoječih svetlobnih sistemov. Te se kažejo predvsem na področju montažnih zmožnosti, ambientalne pojavnosti s komunikacijo ter svetlobne funkcionalnosti."
Z razvojem maksimalno fleksibilnega in popolnoma vgradnega svetila je bila pri razvoju izdelka želja "brezkompromisno slediti v vse smeri in se z gibljivostjo hrbtenice popolnoma prilagoditi različnim oblikam sten".
Med prednostmi svetila je tako njegova prilagodljivost, saj se lahko popolnoma zlije s podlago, "pri razvoju strukture ohišja se je porodila ideja o posnemanju hrbtenice plazilcev". Krivinam vgradnih površin konveksnih in konkavnih oblik se laho svetilo prilagaja do minimalnega radija 0.5 metra. Zaradi nizke vgradne višine pa preprečuje tudi oslabitev nosilnosti stropne konstrukcije, zato primarni profili niso potrebni.
Ima širok nabor standardnih modulov, ki se jih lahko poljubno sestavlja med seboj, "kar lahko ustvari neskončno svetlobno linijo. Izvedba optike in verige LED-modulov v daljših kolutih omogoča po instalaciji brezhibno kontinuirano svetlobno linijo brez vidnih anomalij." Za razliko od LED-trakov, ki imajo izjemno slabo svetlobno moč, "je Tracker svetilo v pravem pomenu besede, zato lahko ustvarja impresivno oblikovanje".
Poleg tega pa ima tudi visoko zaščito pred vlago, je energetsko učinkovito in ima možnost daljinskega upravljanja. "Aplikacija za pametne telefone in tablične računalnike je najbolj dodelan uporabniški vmesnik. Poleg aplikacije lahko uporabite tradicionalna stenska stikala, gumbe."
Kot še pojasnijo v podjetju, so rezultati projekta poleg linijskega svetlobnega sistema Tracker še programsko orodje Tracker HTML konfigurator in knjižnica informacijskih modelov Tracker BIM. Slednji dve orodji služita enostavnemu in hitremu načrtovanju, naročanju in projektiranju za celotno življenjsko obdobje objekta vključno z razgradnjo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje