Sindikaliste skrbi, da delodajalci edino rešitev vidijo le v množičnem uvozu tuje delovne sile namesto v izboljšanju razmer.  Foto: BoBo
Sindikaliste skrbi, da delodajalci edino rešitev vidijo le v množičnem uvozu tuje delovne sile namesto v izboljšanju razmer. Foto: BoBo

Predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Dušan Vidovič je povedal, da so razmere v cestnih prevozih po 1. septembru kaotične, na kar opozarjajo tudi potniki. Težava je v pomanjkanju voznega osebja, kar je posledica poslabšanja delovnih razmer.

Predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjan Volf je predstavil dolgoletna prizadevanja za dostojne plače, ustrezne delovne razmere, delovni čas in poklicno zavarovanje voznikov avtobusov, pri čemer pa so večinoma naleteli na gluha ušesa delodajalcev in tudi države, čeprav gre za koncesijsko dejavnost javnega potniškega prometa.

"Gre za delodajalce, ki jih slovenski davkoplačevalci vsako leto financiramo z desetinami milijonov evrov, pa kršijo delovno zakonodajo," je dejal Volf in dodal, da je treba določiti pravila igre vseh, ki zaposlujejo v javnem cestnem potniškem prometu. Sindikat je na problematiko že opozoril tudi z dvema protestnima shodoma v letih 2022 in 2023. "Če je bil tisto klic na pomoč, je današnja novinarska konferenca klic iz obupa," je poudaril.

Posebej problematično je, kot poudarja Volf, da so delodajalci v javnem cestnem potniškem prometu v preteklosti dosegli, da se kot efektivni delovni čas voznikov upošteva samo čas vožnje potnikov, ne pa tudi čas čakanja. Za voznike v mestnem prometu se je takšna sporna ureditev pozneje odpravila, pri drugih voznikih pa se še vedno dogaja, da so na delu po 12 ur, pa ne dosežejo niti mesečne obveznosti.

Padec števila voznikov

Zaradi vse večje obremenjenosti je opazen trend padca števila zaposlenih voznikov avtobusov. Predsednik sindikata voznikov avtobusov v družbi Arriva, ki je eden od dveh največjih koncesionarjev za javne cestne prevoze v državi, Dejan Osterman, je povedal, da na pomanjkanje voznikov avtobusov opozarjajo že nekaj let, situacija, ki smo ji v javnem potniškem prometu priča od 1. septembra dalje, pa je le odraz te problematike.

"Še nedolgo je bilo prošenj za voznike toliko, da so delodajalci lahko izbirali med prijavljenimi kandidati, v zadnjem času pa se je zgodil čisto drug trend. Ta lepi in razgibani poklic je postal povsem neprivlačen. Čeprav plačujejo izpite in delijo nagrade, ni dovolj kadra, da bi pokrili vse potrebne proge," je povedal Osterman.

Spomnil je na obljube iz oglasov z začetka leta o 1900 evrih neto plače. Takrat se je kar nekaj nekdanjih sodelavcev odločilo za vrnitev v panogo. Potem se je izkazalo, da je realnost drugačna, da ta znesek dosega malokdo, in številni zdaj dajejo odpovedi, je navedel

Osterman, ki je dodal, da je nov kader težko dobiti, iščejo pa ga ne le v t. i. balkanskem bazenu, ki je pravzaprav že prazen, ampak po vsem svetu, tako pričakujejo prihod Filipincev.

Zahteve po izboljšanju razmer, stavka ni izključena

Trenutno bi v Sloveniji takoj potrebovali 860 voznikov avtobusov, je povedal Volf. Sindikalista sicer skrbi, da delodajalci edino rešitev vidijo le v množičnem uvozu tuje delovne sile namesto v izboljšanju razmer. S tem bi namreč obdržali kakovostne voznike, ki že vrsto let opravljajo to poslanstvo, zdaj pa razočarani in iztrošeni opuščajo to delo, ki je zaradi zagotavljanja varnosti v cestnem prometu izredno odgovorno, je opozoril Volf.

Poudaril je, da ne sprejemajo tega, da se ta poklic še dodatno razvrednoti. Pozivajo državo, naj nadzira izvajanje opravljanja storitev koncesionarjev in naj na prvo mesto ne postavljajo le uporabnika, temveč tudi voznika, ki naj mu koncesionarji, ki prejemajo veliko denarja od države, zagotovijo dostojno plačilo in zdrave ter varne delovne razmere, ne pa da so koncesionarji tisti, ki postavljajo pogoje in na ta račun bogatijo.

Volf je opozoril, da je zaradi pomanjkanja kadrov kakovost javnega cestnega potniškega prometa, ki je za prebivalce izjemnega pomena, že močno padla. "Ne moremo si dovoliti, da je cestni potniški promet v zasebnih rokah podjetij, ki na račun nedostojnega plačila in delovnih razmer kujejo velike dobičke, ampak mora preiti v državno last," je poudaril Volf.

V sindikatu od pristojnih državnih organov in delodajalcev zahtevajo, naj se za voznike avtobusov vzpostavi zdravo, varno in dostojno delovno okolje, sicer bodo pripravili dodatne aktivnosti, da bi poklic postal bolj spoštovan in cenjen ter bi imel perspektivo. Tudi stavka ni izključena. Kot je spomnil Volf, izkušnje že imajo, saj so leta 2017 s stavko dosegli dvig osnovnih plač voznikov Arrive.

Veliko pomanjkanje voznikov avtobusov

Skupina Arriva: Sindikat zavaja z neresnicami

V Skupini Arriva so v odzivu na trditve sindikata zapisali, da "sindikat izdatno zavaja z neresnicami". Poudarili so, da ne drži, da v podjetju kršijo zakone, prav tako se ne vrstijo odpovedi voznikov. "Kot poceni populizem pa ocenjujemo njihovo trditev, da smo popolnoma razvrednotili poklic voznika avtobusa," so poudarili.

Poudarili so, da so v Skupini Arriva odgovorni do zaposlenih, da njihovo zadovoljstvo in varnost postavljajo na prvo mesto. Kot so dodali, so letos sprejeli vrsto novih ukrepov in poskrbeli tudi za dodatno stimulacijo voznikov, tako z zvišanjem plač kot z izboljševanjem delovnih pogojev.

"Uveljavili smo spremembe plačnega sistema, ki smo ga oblikovali v skupnih prizadevanjih s sindikatom zaposlenih. Izhodiščna plača za voznike avtobusov je konkurenčna, podjetniška kolektivna pogodba pa med najboljšimi med slovenskimi avtobusnimi prevozniki," so navedli in dodali, da voznikom omogočajo tudi priložnosti za karierni razvoj. "Vse to je omogočilo, da smo letos zaposlili več kot 160 novih voznikov avtobusov, večjega števila odhodov voznikov pa ni bilo zaznati," so poudarili.

Kar se tiče pomanjkanja voznikov, so pojasnili, da zaradi demografskih gibanj v EU-ju v številnih panogah primanjkuje ustrezno usposobljenih kadrov. Podatki kažejo, da v Evropi primanjkuje približno 400.000 voznikov avtobusov in tovornjakov. Zato bo zaposlovanje kadrov od drugod najverjetneje dolgoročno eden od načinov zagotavljanja zadostnega števila zaposlenih v prevozništvu in v preostalih panogah, so navedli v Arrivi, a dodali, da to kratkoročno ni uresničljivo, ker so postopki zaposlovanja tujcev izjemno dolgotrajni in zahtevni, na kar gospodarstveniki že nekaj časa opozarjajo pristojna ministrstva.