Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je leta 2017 v kampanji PreVWara zbrala zainteresirane slovenske potrošnike, ki so bili prizadeti zaradi namestitve opreme za prirejanje izpustov, je potrošnike, ki so oškodovanci v tej tožbi, obvestila, da je s koncernom Volkswagen (VW) dosegla poravnavo.
Na ZPS-ju so prepričani, da je poravnava pomembna zmaga, saj so slovenski potrošniki brez finančnega tveganja dobili možnost uveljavljanja potrošniških pravic na nemškem sodišču, saj takrat v Sloveniji še ni bilo zakonodaje, ki bi omogočila skupinsko tožbo.
Nemško podjetje Financialright, ki je v imenu slovenskih potrošnikov marca 2018 vložilo tožbo v Nemčiji, po poročanju TV Slovenija ne razkriva nobenih podrobnosti, da ne bi ogrozilo izplačil oškodovancem. Oškodovanci bodo prejeli različne zneske, ki so nižji, kot so jih na primer prejeli ameriški ali nemški oškodovanci, odvisni pa bodo od marsičesa, med drugim od starosti avtomobila.
Afera dieselgate leta 2015 izbruhnila v ZDA
18. septembra 2015 je ameriška agencija za okolje EPA objavila, da je Volkswagen priznal vgradnjo in uporabo opreme za prilagajanje vrednosti izpustov (t. i. defeat device) v avtomobilih z dizelskim motorjem, da bi na ta način ustrezali zakonsko določenim vrednostim v ZDA.
ZPS je v okviru svojega poslanstva takoj začel preverjanje možnosti, kako bi tudi slovenski potrošniki, ki so kupili vozilo z nameščeno odklopno napravo, uveljavili pravico do odškodnine. V Sloveniji ni bilo veljavne zakonodaje, na osnovi katere bi lahko slovenski potrošniki kolektivno uveljavljali svojo pravico pred sodiščem.
V okviru svojega mednarodnega delovanja je ZPS našel način, ki je vsem slovenskim oškodovanim potrošnikom omogočil, da pravico poiščejo na sodišču. ZPS in Financialright sta v septembru 2017 začela s kampanjo PreVWara. Potrošniki so za udeležbo v postopku predložili vse potrebne dokumente, s katerimi se je lahko na sodišču dokazovala utemeljenost odškodninskih zahtevkov.
Po pravnem pregledu dokumentov so potrošniki svojo terjatev s podpisom pogodbe prenesli na družbo Financialright. Hkrati se je družba Financialright pod določenimi pogoji zavezala, da bo za te terjatve vložila tožbo in nosila vse stroške postopka. V primeru neuspeha potrošniki ne bi nosili nobenih stroškov, medtem ko v primeru uspeha družba Financialright GmbH zadrži do 35 odstotkov prisojenega ali v poravnavi izpogajanega zneska.
Odločitve na nemškem sodišču ni bilo niti po šestih letih
Do začetka januarja 2018 se je v kampanjo prijavilo več kot 6500 potrošnikov. Financialright je 29. marca 2018 pri Okrožnem sodišču v Braunschweigu, Nemčija vložil tožbo proti koncernu Volkswagen AG.
"Vsebinsko odločanje zahtevka slovenskih potrošnikov na nemškem sodišču se po več kot šestih letih ni zgodilo, zato ne preseneča odločitev financerja tožbe Financialright, kot prevzemnika terjatev, da je iskal možnosti za izvensodno poravnavo," so sporočili iz ZPS-ja
"Kot smo že na začetku kampanje PreVWara izpostavili, je Volkswagnova prevara večplastna, saj gre za oškodovane lastnike avtomobilov, pa tudi za onesnaženje okolja, kjer smo oškodovani vsi. Žal po razkritju afere, v nasprotju z ZDA, kjer so ukrepali hitro in učinkovito, ni sledilo enako učinkovito ukrepanje na ravni Evropske unije. Zaostrila se je metodologija merjenja izpustov, a kolikor je nam znano, niso bili sproženi postopki proti evropskim organom nadzora, ki svojega dela niso izvajali na način, da se zlorabe ne bi mogle zgoditi. Zato smo priča tudi različnemu obravnavanju potrošnikov v posameznih državah članicah, čeprav je šlo za isto afero. In čeprav vsebine poravnave žal ne moremo komentirati, saj ZPS ni bila vključena v tožbene postopke niti v poravnavo, menimo, da je bila odločitev, da potrošnikom omogočimo iskanje pravice na sodišču, pravilna," je pojasnila predsednica ZPS-ja Breda Kutin in dodala: "Dosežena poravnava je pomembna zmaga tako za slovenske potrošnike kot tudi za ZPS in pomeni pomemben mejnik pri uveljavljanju odgovornosti podjetij za svoja ravnanja."
Na ZPS-ju si želijo, da bi to prepoznali tudi odločevalci v slovenskem prostoru, kjer potrošnik, kljub dobro zastavljeni zakonodaji varstva potrošnikov, po njihovem mnenju postaja vse šibkejši člen.
"Na ZPS-ju bomo zato še naprej glas potrošnikov v slovenskem in evropskem prostoru. Tudi s tožbami, ko se podjetja na pozive k odpravi nepoštenih praks, ki jih odkrijemo, ne odzovejo in preostane uveljavljanje pravic prek sodišč edina možnost," so še navedli.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje