Foto:
Foto:
Jože Vogrinc meni, da se bo intelektualna sfera iz tiska bolj ali manj preselila na splet.
Jože Vogrinc meni, da ni nujno, da so najbolj pod udarom, medtem ko Peter Lah poudarja, da so med krizo najbolj izpostavljeni mediji, ki so odvisni izključno od enega vira prihodkov. In brezplačniki so odvisni samo od oglasov, ki so občutljivi za nihanja, "ker podjetja v primeru krize takoj zmanjšajo tovrstne izdatke, medtem ko redni naročniki ne odpovedo časopisa tako zlahka".
MMC se je s prošnjo za pojasnila o vplivu krize obrnil tudi na na novo združeni brezplačnik, ki je nastal iz Indirekta in časnika Dobro jutro. Odgovora na vprašanje, ali je na zadružitev vplivala kriza, nismo dobili, ker zadeve pisno ali po telefonu niso želeli pojasnjevati, v 14 dneh pa ni bilo mogoče uskladiti termina za pogovor. To temo pa je za MMC vendarle komentiral Jože Vogrinc, ki vzrok za povezavo vidi prav v krizi: "Združitve so ukrep iste vrste kot ukinjanje posebnih prilog v dnevnikih in ukinjanje posebnih edicij. Tega bo še več. Bistveno je upoštevati, da so za lastnike posamezni mediji samo del portfelja in da tega, kdo je najbolj pod udarom, ne vedo niti uredniki časopisov, kaj šele učitelj kakor jaz, daleč od dogajanja!"
Jože Vogrinc: "Za spletne medije bo kriza manj usodna iz demografskih razlogov (mladi!) in iz vsebinskih, saj dopuščajo več možnosti za medsebojno in alternativno informiranje, ki se izogne medijskim monopolom – menim, da se bomo intelektualci (če se še nismo) bolj ali manj preselili na internet."

Peter Lah: "Večji časopisi oziroma medijske organizacije so se že pred časom podale v zanje nepreizkušene vode, ko so prek svojih internetnih strani začele dodajati avdio- in videovsebine. Medijska organizacija v dobi konvergence tako ne bo ne časopis ne radio ne televizija, ampak vse hkrati, dostopno pa bo v digitalni obliki prek računalnikov ali računalniško podprtih televizorjev. To je več ali manj jasno. Manj jasno pa je, od kod bodo mediji dobili prihodke za kakovostno novinarsko delo. /.../ . Zna se nam torej zgoditi, da bomo dobili dobesedno nešteto vsebin na internetu, vendar ne bomo vedeli, ne koliko jim lahko zaupamo ne katere so bolj pomembne in katere manj, pa tudi medija ne bo več, ki bi nas na simbolni ravni združeval v nacionalno skupnost. Vedno bolj smo razdrobljeni vsak za svojim računalnikom ali mobitelom, vsak v svojem virtualnem svetu."

S tem pridemo do aktualnih slovenskih razmer. Lastnik, ki časopis obravnava enako kot kakšno drugo podjetje, dela dve napaki. Najprej škoduje sebi, ker časopis je drugačen od drugih zadev, zato tak pristop ogroža dolgoročen uspeh medija. Škoduje pa tudi družbi, ker jo prikrajša za tisto bistveno sestavino uspešne sodobne družbe, ki jo lahko prispeva samo kakovostno, neodvisno novinarstvo.

Peter Lah

Kot je za MMC pojasnil strokovnjak za sociologijo medijev z ljubljanske filozofske fakultete Jože Vogrinc, se kriza tudi slovenskim tiskanim izdajam pozna tako, da se zmanjšujeta količina in cena oglasov: "Potegnejo jih iz medijev, ki imajo manj uporabnikov, zlasti v tistih demografskih kategorijah, na katere oglaševalci najbolj ciljajo, največkrat torej mladi do srednjih let, ki veliko trošijo."

Lah: Za tisk bistveni oglasi in naročnine
Da so učinki krize na tisk odvisni od stukture prihodkov, torej tudi od oglaševanja, je za MMC poudaril tudi dekan fakultete za medije Peter Lah. Pri tem je izpostavil še pomen, ki ga imajo za časopise naročnine. "Gospodarska kriza vpliva na oboje: podjetja praviloma manj oglašujejo, potencialni bralci pa imajo manj denarja oziroma zaradi negotovosti manj trošijo," je pojasnil.

Kot pravi Vogrinc, je tisk v slabšem položaju tudi zato, ker ga mlajši opuščajo na račun svetovnega spleta. V tranzicijskih deželah, tudi Sloveniji, pa se časopisom odpovedujejo celo intelektualci srednjih let, "ker komercializacija medijev opušča kvalitetno informiranje". Lah se z mislijo o konkurenčnosti spleta strinja in pojasnjuje, da so se spletu tiskane izdaje do zdaj še nekako upirale s spreminjanjem svoje oblike, sloga in tudi tematik. "Zdaj to ni več dovolj," je dodal.

Vogrinc: Kriza vplivala na vse slovenske časopise
Vogrinc je prepričan, da je kriza vplivala na vse slovenske časnike. "Kako, bi morali preveriti pri urednikih vsakega posebej. Praviloma so to najprej interni ukrepi varčevanja, ki jih bralec opazi indirektno in sčasoma, skozi občutek, da se kakovost nekako niža. Časnik x je/bo dal del prostorov redakcije v najem in stlačil novinarje v eno sobo. Drugi bo/je opustil specialno rubriko in/ali ukinil pošiljanje novinarjev na dogodke, ki jih je časnik prej pokrival, in/ali ne bo zaposlil kakovostnih mladih novinarjev," opisuje.

MMC se je, da bi krizni položaj lažje naslikal, obrnil tudi na več slovenskih dnevnikov, odgovorili pa so nam na Delu, Dnevniku, Večeru in v Ekipi.

Delo, Dnevnik, Večer in Ekipa: Oglaševanje upadlo
Na vprašanje, ali se jim gospodarska in finančna kriza poznata in kako, so nam negativno ali bolje rečeno optimistično odgovorili le na Delu. Kot so dejali, kazalci o prodani nakladi in številu naročnikov kažejo, da je v zadnjem obdobju skupna naklada Delovih edicij stabilna in v skladu z načrtovano strategijo. Priznali pa so, da zaznavajo nekoliko manjši obseg oglaševalskih prihodkov.

Da je upad oglaševalskih prihodkov najvidnejša posledica krize, so dejali tudi na Dnevniku in Večeru. Predstavniki obeh časopisnih hiš so dodali, da je nekoliko manjša tudi prodaja njihovega časnika, čeprav v Večeru trdijo (in s tem postavljajo pod vprašaj optimistično razlago z Dela), da je naklada pri njih "v primerjavi s konkurenčnimi dnevniki imela v letu 2008 najmanjši upad". Oglaševanja je manj tudi v Ekipi, in sicer za 15 odstotkov.

Bolj ali manj padla tudi naklada
Informacij o nakladi časnika marca lani in marca letos nam niso podali le z Dela. Kako se je gibala naklada preostalih treh dnevnikov, preberite v spodnjem okvirčku.

NAKLADA ČASNIKOV
Dnevnik:
- marec 2008: 58.038 izvodov/dan
- marec 2009: 52.243 izvodov/dan
Ekipa:
- marec 2008: 16.000 izvodov/dan
- marec 2009: 14.000 izvodov/dan
Večer:
- prvo četrtletje 2008: 43.100 izvodov
- zadnje četrtletje 2008: 41.188 izvodov
- prvo četrtletje 2009: ni podatka.
(- na dan 14. april 2009: 19.632 izvodov)
Vir: Dnevnik, Ekipa in Večer
Delo:
(- na dan 14. april 2009: 57.751 izvodov)

Posredovane podatke velja primerjati z rezultati Nacionalne raziskave branosti, ki pa še ne vključuje informacij za leto 2009. Kaže pa, da se je v letu 2008 v primerjavi z letom prej doseg enega izida časnika (valuta) zmanjšal pri vseh omenjenih tiskanih izdajah. Pri Delu z 10,5 na 9,1; pri Dnevniku z 8,8 na 8,6; pri Večeru z 9,0 na 7,7; pri Ekipi pa z 2,5 na 2,0. Pomenljivo? Obe tabeli sta na ogled v galeriji na koncu novice.

Vogrinc: Informativnim časopisom gre podeliti status javnega zavoda
In kako naj se tisk spopada zoper krizo? "Vaše vprašanje ni natančno. Marksistično rečeno: pozabljate na razredni boj. Lastniki medijev znižujejo stroške. Novinarji, ki nočejo biti piarovci ali poslušni proletarci (vezani na medij najpogosteje tako, da odplačujejo stanovanje in ne morejo brez službe), in kritična javnost pa se bomo morali potruditi, da mediji spet postanejo javna glasila. Ena dolgoročna pot je, da informativne medije ločimo od oglaševalskih in jim damo zaščiten status javnih zavodov - če lahko šole, bolnice in RTV Slovenija, zakaj ne časopis, revija, lokalni radio, blog!? Druga je samoiniciativna reorganizacija in posodobitev informativnih medijev s premišljenim združevanjem klasične in internetne ponudbe in z novim pristopom k virom informiranja s pomočjo interneta ter mreženja," meni Vogrinc.

Lah: Časopisi bodo ostali, a ne brez sprememb
Lah je bolj optimističen. Prepričan je, da se vedno najde pot, če je volja. Kakovostno novinarstvo bo po njegovem mnenju ostalo, dokler bodo ljudje, ki bodo hoteli kakovostno opravljati svoje delo, in drugi ljudje, ki se bodo resno ukvarjali s politiko in z javnimi zadevami. "Oblika medijev se bo spreminjala. Časopisi bodo ostali, morda ne v taki obliki, kot jih poznamo danes, pa vendarle," trdi. Tudi on se strinja z Vogrincem v točki, da sta obstoj in razvoj časopisov v veliki meri odvisna od volje lastnikov, da jih ohranijo kot kakovostne medije. "Brez sprememb ne bo šlo, vendar se je v ZDA pokazalo, da je problem medijev pogosto v tem, da lastniki zahtevajo od njih previsoke donose. Če bi bili zadovoljni z manjšim dobičkom (izgube si seveda nihče ne more privoščiti), potem bi marsikateri medij ostal pri življenju."

Delo, Dnevnik, Večer in Ekipa - borijo se z akcijami
Na tem mestu seveda velja pojasniti, kaj v resnici počnejo slovenski časopisi, da bi čim bolje preživeli krizo. Na Delu pravijo, da bodo na osnovi analiz in tržnih raziskav iskali priložnosti, "da se s ponudbo naših edicij in njihovo vsebino čim bolj približamo oz. prilagodimo potrebam bralcev ter tako ohranimo vodilni položaj na trgu dnevnega tiska". Dnevnik izvaja različne akcije za privabljanje novih bralcev in naročnikov, ugotavlja pa tudi, da bo treba inovirati ustaljene poti trženja časopisa, kar že preizkuša.

Večer izvaja različne poskuse pospeševanja prodaje in pridobivanja novih naročnikov prek raznašalske mreže ter klicnih centrov. "Bralce privabljamo z vsakodnevnimi izvirnimi vsebinami in intenzivnejšo promocijo naših edicij, ob tem pa še s prenovljeno in z obširnejšo sobotno prilogo, z novo torkovo prilogo Zaposlovanje in uspeh, mesečno prilogo Zmigaj se "za aktivne" ter drugimi akcijami," pravijo. V Ekipi uvajajo ugodnosti in popuste za redne naročnike.

Vogrinc: Lastniki varčujejo na račun dela novinarjev
Povejmo, da je Vogrinc prepričan, da ukrepi na Delu, Dnevniku in še kje kažejo, da lastniki zaradi krize varčujejo, in sicer tako, da poslabšujejo pogoje dela novinarjev - "nezaposlovanje, zapiranje dopisniških mrež, puščanje kakovosti na račun PR-ja", je naštel.

Marjetka Nared
marjetka.nared@rtvslo.si

Jože Vogrinc meni, da ni nujno, da so najbolj pod udarom, medtem ko Peter Lah poudarja, da so med krizo najbolj izpostavljeni mediji, ki so odvisni izključno od enega vira prihodkov. In brezplačniki so odvisni samo od oglasov, ki so občutljivi za nihanja, "ker podjetja v primeru krize takoj zmanjšajo tovrstne izdatke, medtem ko redni naročniki ne odpovedo časopisa tako zlahka".
MMC se je s prošnjo za pojasnila o vplivu krize obrnil tudi na na novo združeni brezplačnik, ki je nastal iz Indirekta in časnika Dobro jutro. Odgovora na vprašanje, ali je na zadružitev vplivala kriza, nismo dobili, ker zadeve pisno ali po telefonu niso želeli pojasnjevati, v 14 dneh pa ni bilo mogoče uskladiti termina za pogovor. To temo pa je za MMC vendarle komentiral Jože Vogrinc, ki vzrok za povezavo vidi prav v krizi: "Združitve so ukrep iste vrste kot ukinjanje posebnih prilog v dnevnikih in ukinjanje posebnih edicij. Tega bo še več. Bistveno je upoštevati, da so za lastnike posamezni mediji samo del portfelja in da tega, kdo je najbolj pod udarom, ne vedo niti uredniki časopisov, kaj šele učitelj kakor jaz, daleč od dogajanja!"
Jože Vogrinc: "Za spletne medije bo kriza manj usodna iz demografskih razlogov (mladi!) in iz vsebinskih, saj dopuščajo več možnosti za medsebojno in alternativno informiranje, ki se izogne medijskim monopolom – menim, da se bomo intelektualci (če se še nismo) bolj ali manj preselili na internet."

Peter Lah: "Večji časopisi oziroma medijske organizacije so se že pred časom podale v zanje nepreizkušene vode, ko so prek svojih internetnih strani začele dodajati avdio- in videovsebine. Medijska organizacija v dobi konvergence tako ne bo ne časopis ne radio ne televizija, ampak vse hkrati, dostopno pa bo v digitalni obliki prek računalnikov ali računalniško podprtih televizorjev. To je več ali manj jasno. Manj jasno pa je, od kod bodo mediji dobili prihodke za kakovostno novinarsko delo. /.../ . Zna se nam torej zgoditi, da bomo dobili dobesedno nešteto vsebin na internetu, vendar ne bomo vedeli, ne koliko jim lahko zaupamo ne katere so bolj pomembne in katere manj, pa tudi medija ne bo več, ki bi nas na simbolni ravni združeval v nacionalno skupnost. Vedno bolj smo razdrobljeni vsak za svojim računalnikom ali mobitelom, vsak v svojem virtualnem svetu."

S tem pridemo do aktualnih slovenskih razmer. Lastnik, ki časopis obravnava enako kot kakšno drugo podjetje, dela dve napaki. Najprej škoduje sebi, ker časopis je drugačen od drugih zadev, zato tak pristop ogroža dolgoročen uspeh medija. Škoduje pa tudi družbi, ker jo prikrajša za tisto bistveno sestavino uspešne sodobne družbe, ki jo lahko prispeva samo kakovostno, neodvisno novinarstvo.

Peter Lah