"Veste, kaj pravijo tuji prevozniki, ko prečkajo Slovenijo? Bojte se podkupljivih policajev in Darsa," je zapisal prevoznik, ki se je obrnil na uredništvo. Njegovi očitki letijo na sistem DarsGo, elektronski cestninski sistem za vozila z največjo dovoljeno maso nad 3,5 tone. Kot trdi prevoznik, naj bi naprave in sistem občasno povzročali težave, Dars pa naj bi bil pri sankcioniranju prekrškov nepopustljiv. Dejal je, da se počuti, kot da so prevozniki za državo in Dars kot "bankomat brez limita".
Da bi preverili, ali gre pri vozniku, ki se je obrnil na uredništvo, za osamljen primer, ali pa se s podobnimi težavami srečujejo tudi drugi prevozniki, smo se obrnili na Sindikat delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ). "Vozniki imajo občutek, da je sistem narejen tako, da se pobere kar največ denarja, kazni pa so zelo visoke. Pričakovati bi bilo več posluha in možnosti popravka napak, ne pa samo pobiranje denarja. Še posebej, ker sam sistem tudi dela napake, pa zanje Dars ne odgovarja, do voznikov pa je strog in nepopustljiv," so nam po nekaj dneh zbiranja odzivov prevoznikov sporočili s sindikata. Kot je pojasnila sekretarka SDPZ-ja Saška Kumer, je bil odziv velik, s svojimi izkušnjami so se oglasili številni vozniki, ki opravljajo vse vrste prevozov, pa tudi direktor enega od prevozniških podjetij.
Ena glavnih težav, ki so jo izpostavili vozniki tovornjakov, so globe za napačno nastavitev števila osi na vozilu, ki ga morajo v napravo nastavljati ročno. Pri tem morajo upoštevati število osi vlečnega vozila skupaj s številom osi prikolic. Več jih trdi, da se jim je v preteklosti pripetila napaka na napravi, ki je samodejno spremenila nastavitve, zaradi česar so bili pozneje oglobljeni. Vozniki tovornjakov sicer priznavajo, da po priklopu ali odklopu prikolic, ko se skupno število osi na vozilu spremeni, občasno pozabijo vnesti ustrezne podatke oziroma pri tem storijo napako. Ob tem jih moti, da je za ugotovitev napake predviden kratek rok, nato pa sledi samodejna globa.
"Včasih vozniki spregledajo in imajo napačno nastavitev. Dars ima pravilo, da moraš napako sam ugotoviti v 24 urah, potem pa že sledi kazen," so sporočili s sindikata. Za napačno število osi je po zakonu o cestninjenju za voznika tovornega vozila predpisana globa 800 evrov. Za tiste, ki dejavnost opravljajo samostojno, je za kršenje zakona o cestninjenju sicer predvidena kazen od 1500 do 3000 evrov, za pravne osebe pa med 2500 in 5000 evri.
Za komentar smo prosili tudi Sekcijo za promet pri Obrtniško-podjetniški zbornici, kjer pa se na novinarska vprašanja glede sistema cestninjenja DarsGo niso odzvali.
Klic in obvestilo o tem, da bo sledila kazen
"Pozabil sem prestaviti osi z 2 na 4 in nisem zaznal napake. Po dveh dneh so z Darsa klicali na podjetje, da spremljajo tovornjak, ki se vozi z neustrezno nastavitvijo osi, in da bo sledila kazen za voznika. Šef me je takoj obvestil, zato sem preveril aparat, nastavil ustrezno število osi in se ustavil na prvi črpalki, da bi stvari uredil za nazaj," je svojo izkušnjo razkril eden izmed prevoznikov. Dodal je, da se ni dalo urediti ničesar. Odgovor Darsa je bil, da je čas za korekcijo mogoč v 24 urah, tako da je bila vozniku izdana kazen.
Pravni svetovalci so vozniku svetovali, naj kazen plača in tako znesek zmanjša za polovico, kar je tudi storil. "Res je moja krivda, da sem pozabil prestaviti in da nisem preveril naprave. Ampak, da ti pa po dveh dneh sporočijo, da te spremljajo in povedo, da nimaš niti 24 ur časa za popravek, je pa malo 'svinjsko'," meni oglobljeni voznik.
Na Darsu poudarjajo pozitivne vidike sistema DarsGo
Z opozorili prevoznikov smo seznanili tudi Dars. Če se je na poizvedovanje sindikata s pripombami odzvalo veliko voznikov, na Darsu takšnega nezadovoljstva ne zaznavajo. V odzivu so zapisali, da je sistem DarsGo med vozniki tovornih vozil – trenutno je v sistemu DarsGo registriranih 106 tisoč strank in 418 tisoč vozil – na splošno zelo dobro sprejet. "Pritožbe oziroma pripombe so redke, večinoma pa se nanašajo na višino glob za storjene prekrške. Te so določene v Zakonu o cestninjenju in družba Dars nanje nima vpliva," so sporočili z Darsa.
Sistem DarsGo je bil vzpostavljen leta 2018, in je po mnenju Darsa prinesel veliko prednosti in pozitivnih učinkov. Med drugim je bila vzpostavitev sistema pogoj za odstranitev vseh cestninskih postaj. "Ni več ustavljanja, zaviranja in pospeševanja na cestninskih postajah, kar pomeni izboljšanje pretočnosti in prometne varnosti ter ima tudi pozitivne okoljevarstvene učinke," so zapisali. V novem sistemu DarsGo se je težkim vozilom za 6 odstotkov zmanjšala poraba goriva, posledično so znatni tudi prihranki pri izpustih, ki se gibljejo med 5 in 7 odstotki vseh izpustov težkih vozil, so izračunali na Darsu in dodali, da bodo ob pričakovani rasti prometa ti prihranki še naraščali.
Na Darsu zadovoljstvo uporabnikov avtocest redno merijo tudi z anketami. Najnovejša, opravljena letos med 26. aprilom in 13. majem, kaže, da je 91 odstotkov anketirancev zadovoljnih z dostopnostjo in razumljivostjo informacij o sistemu DarsGo. Povprečne ocene za splošno zadovoljstvo z DarsGo in za dostopnost informacij po navedbah Darsa presegajo vrednost 4,5.
Vozniki morajopreverjati ustreznost nastavitev
Vozniki morajo pred vsako vožnjo preveriti, ali je naprava DarsGo glede na število osi vozila pravilno nastavljena, poudarjajo na Darsu. Cestninski nadzor morebitno kršitev zazna, ko vozilo zapelje skozi enega od petnajstih nadzornih portalov, ki so razvrščeni po celotnem avtocestnem omrežju. Ko opredeli kršitev in odloči o sankciji, o tem obvesti tudi Darsov klicni center za cestninjenje, ki, da bi se izognili ponavljanju kršitev in s tem izrekanju dodatnih sankcij, telefonsko ali pisno obvesti lastnika vozila, da je bila zaznana kršitev in kako naj voznik ravna v prihodnje, da do kršitev ne bo več prihajalo. Kot v vsakem prekrškovnem postopku ima vsak kršilec možnost pravnega varstva oziroma lahko v zvezi z izdanim plačilnim nalogom vloži zahtevo za sodno varstvo, o kateri odloča pristojno sodišče, so dodali na Darsu.
Pravilnost cestninjenja voznik sicer preverja preko piskov, ki jih ob vožnji skozi portal oddaja naprava DarsGo, vedno pa lahko to preveri tudi s kratkim pritiskom na tipko na napravi in lučko, ki ob tem zasveti, pojasnjujejo na Darsu. "Če voznik ugotovi napako oziroma pomoto in svoj prekršek sam prijavi v klicni center za cestninjenje, ki je dosegljiv 24 ur na dan vse dni v letu, lahko to predstavlja olajševalno okoliščino in vpliva na izrek sankcije," so sporočili z Darsa. Vozniki so ob tem sicer opozorili, da naprava samodejno ne zaznava sprememb števila osi, tako da na to niso opozorjeni z zvočnimi opozorili.
Dars: Spremembe niso predvidene oziroma mogoče
Kot menijo na Darsu, je sistem vzpostavljen na način, da so vozniki o vsem pravočasno obveščeni, ustreznost nastavitev pa lahko preverijo sami. "Pred večino uvozov na avtocesto je vsaj en servis DarsGo (bencinski servis), kjer lahko vozniki uredijo vse potrebno, še preden zapeljejo na avtocestno omrežje," so zapisali na Darsu, kjer dodajajo, da spremembe v smeri, da bi bili vozniki ob zaznavi kršitev najprej s telefonskim klicem opozorjeni in bi nato začel teči rok za odpravo napake, niso predvidene oz. mogoče.
Tudi na SDPZ-ju voznikom, da bi se izognili težavam in kaznim, nimajo drugih nasvetov kot to, da so "ekstra pozorni, saj na pozive Dars ne popušča".
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje