Evropska komisarka za promet Violeta Bulc je ob obisku domovine izrazila zadovoljstvo z ukrepi države za konsolidacijo javnih financ, saj je s tem pridobila zaupanje Komisije glede sposobnosti obvladovanja financ.
Po besedah Bulčeve bo Slovenija s proaktivnostjo in samostojno držo vzbujala več zaupanja tudi na investicijskem področju. Komisarka za promet je ob tem dodala, da jo veseli, da tudi Slovenija čedalje bolj prepoznava svoj pomen v evropskih prometnih integracijah.
Violeta Bulc, ki je bila za evropsko komisarko imenovana sredi oktobra, se je na tokratnem uradnem obisku Slovenije med drugim srečala s predsednikom vlade Mirom Cerarjem in predsednikom državnega zbora Milanom Brglezom. Poslancem DZ-ja pa je predstavila naložbeni načrt za EU, ki ga bo skušala s projekti izkoristiti tudi Slovenija.
Cerar: Cilj je pospešitev rasti in zaposlovanja mladih
Cerar je na novinarski konferenci po srečanju pojasnil, da je komisarko seznanil z napori vlade za ureditev javnih financ, namenjenih za njihovo dolgoročno konsolidacijo, ki je nujni pogoj za stabilizacijo Slovenije. Zaradi krize in ne najbolj primernih pristopov je Slovenija v zadnjih letih izgubila del mednarodnega ugleda, ki si ga želi povrniti. "To bomo storili s konsolidacijo javnih financ in vključevanjem v mednarodne povezave in izboljšavo poslovnega okolja. Prepričan sem, da bomo izkoristili vse možnosti, da dobimo sredstva za pospešitev gospodarske rasti in zaposlovanje mladih," je dodal.
Modernizacija železniškega omrežja
Evropski komisarki je premier predstavil tudi predloge 22 projektov za naložbeni načrt, v skupni vrednosti 9,2 milijarde evrov, med katerimi so tudi takšni s področja prometa. Slovenija zlasti računa na projekte, s katerimi želi modernizirati železniško omrežje. Tako se bo lahko z okrepljenim prometnim položajem v prvi vrsti pomagalo slovenskemu gospodarstvu, s čimer se bo tudi razbremenilo avtoceste. Gre za investicije vzdolž prometnega koridorja, ki Slovenijo povezuje s Srednjo Evropo.
"Prepričan sem, da bo tudi komisarka Bulčeva pomagala pri tem, da bo imela komisija dovolj posluha za projekte, ki jih predlaga Slovenija, saj so strateškega pomena tudi za širši del srednje Evrope in povezavo Slovenije in Evrope z drugimi deli sveta," je dejal Cerar. Pri tem je izpostavil drugi tir Koper-Divača, izboljšavo železniškega križa in tretjo razvojno os. A Bulčeva je bila jasna, da so posamezni projekti, ki jih je Evropska komisija prejela, v procesu "čiščenja", komisarji pa nimajo vpliva na to, kateri projekti bodo financirani, saj bodi za to zadolžene posebne strokovne komisije. Komisija bo dala uraden seznam projektov po usklajevanju s posameznimi članicami.
Več mehanizmov za financiranjer investicij
Sicer pa je komisarka poslancem na skupni seji odborov za gospodarstvo, finance, infrastrukturo in za zadeve EU-ja pojasnila, da obstaja več med seboj neodvisnih različnih mehanizmov za financiranje investicij. Pomembno jih je razumeti, vsak ima namreč svoja pravila, po katerih je mogoče prijavljati projekte.
Eden od mehanizmov je kohezijski, drugi je CEF v višini 26 milijard evrov, tretji je mehanizem za strateške naložbe, ki se vzpostavlja na novo in je namenjen za projekte z višjo stopnjo tveganja, ki so zanimivi za zasebne investitorje, saj Evropa ne more več zdržati samo z nepovratnimi sredstvi. Pri novem mehanizmu, t. i. skladu za strateške naložbe, je po navedbah Bulčeve zelo velik del sredstev namenjen tehnični pomoči, saj komisijo skrbi kakovost projektov.
"T. i. fond za strateške naložbe je sestavljen na inovativen način. EU je zato, da pritegne tuji kapital, iz lastnih sredstev zagotovila garancije v višini 16 milijard evrov, EIB je dodala še pet milijard evrov. Skupaj smo dobili 21 milijard evrov garancijskega kapitala in na tem znesku bomo skušali pritegniti 315 milijard evrov investicijskega kapitala, ki ga bomo iskali tudi zunaj EU. 240 milijard evrov bo šlo za dolgoročne naložbe, kjer ima infrastruktura pomembno vlogo," je poslancem razložila Bulčeva.
Bulc: treba je sestaviti zgodbo
Nekateri poslanci so evropsko komisarko opozorili na prepočasno izvajanje projektov v Sloveniji, omenjali so predvsem drugi tir Koper-Divača in tretjo razvojno os. Bulčeva jim je odgovorila, da je pri projektih veliko odvisno od tega, kako bomo znali sestaviti zgodbo. "Treba je sestaviti zgodbo. Posel smo ljudje, vse ostalo čaka," je poudarila. Hkrati je pozvala k sodelovanju pri pripravi projektov: "Veliko igralcev mora biti v igri in ti morajo ubrano delovati, če želiš nekaj izpeljati. Priložnosti so."
Slovenija ima dobre karte v rokah
Na pomisleke nekaterih poslancev se je odzval tudi minister za infrastrukturo Peter Gašperšič, ki je poudaril, da "imamo v Sloveniji kar nekaj dobrih kart v rokah in jih znamo tudi pravilno odigrati". Glede tretje razvojne osi je dejal, da lahko ključni odsek te ceste umestimo v prostor in ustvarimo podlago za realizacijo projekta, v zvezi z drugim tirom pa, da smo tik pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja, da pa je treba čim prej izdelati finančno konstrukcijo projekta.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje