Predsednica uprave Darsa Mateja Duhovnik je glede dogovorov gradbincev dan ali celo manj pred oddajo razpisa dejala, da o tem ne ve nič. Verjame, da o tem tudi druge uprave niso vedele ničesar. Duhovnikova zatrjuje, da so dogovore presekali, saj je bilo, odkar sama vodi Dars, na področju novogradenj sklenjenih skupaj 162 pogodb, od tega le sedem izključno z SCT-jem, 23 pa takih, v katerih je SCT sodeloval. Večino postopkov oddaje del končamo s pogajanji, tam pa dogovorov ne more več biti, je zatrdila.
Mirko Požar, predsednik Združenja izvajalcev zaključnih del v gradbeništvu, pa je dejal, da je iz dokumentacije razvidno, da pri gradnji pomurske avtoceste vsi niso bili plačani. SCT je dobil kupnino za dela, ki jih ni opravil, podizvajalci pa niso dobili plačila, je zatrdil. Prinesel je tudi zapisnike, ki naj bi dokazovali, da je Dars za neplačevanje ves čas vedel.
Duhovnikova potrjuje, da so SCT-ju večkrat predčasno plačevali, a Dars je po njenih besedah vselej poravnal terjatve podizvajalcev, s katerimi je bil pač seznanjen. Zapisnik, o katerem govori Požar, se po njenih besedah nanaša na neplačana dela projektne dokumentacije, ne pa na neplačana dela drugih podizvajalcev.
Duško Kovačevič, predstavnik podizvajalcev, je povedal, da je njihovo podjetje v zadnjih dveh letih na Dars poslalo 30 dopisov in jih obveščalo o neplačilih, a do danes se ni zgodilo nič, saj naj do neposrednega plačevanja ne bi bili upravičeni.
Nekdanji nadzorni inženir Martin Jakše pa je dejal, da je odgovornost Darsa, da preveri, ali so vsi podizvajalci dobili plačilo, potrdil je tudi, da gre po njegovem mnenju za favoriziranje SCT-ja.
Minister za promet Patrick Vlačič je na vprašanje, ali zaupa upravi Darsa, odgovoril, da sam ne more razkrivati, kateri izmed predsednikov uprav uživa njegovo zaupanje. Mora pa ministrstvo pripraviti strategijo, ki se imenuje sektorska politika, in skrbeti za njeno izvajanje, je povedal.
Očitno bo treba drugače izvajati javna naročila, je še poudaril, saj meni, da najnižja cena ni nujno bistveni dejavnik pri izbiri izvajalca.
Za nadzorni sistem izbran slabši ponudnik
Pogledi Slovenije so objavili tudi dokumente, ki kažejo na to, da je bil stric nekdanje vodje kabineta predsednika vlade Simone Dimic, lastnik Traffic Designa Tomaž Kastelic, pogost gost predsednice uprave Darsa Mateje Duhovnik, in to tudi v času, ko se je odločalo, kaj bo z razpisom za sistem nadzora in vodenja prometa, pri katerem je sodeloval. Pri tem naj niti ne bi izpolnjeval razpisnih pogojev oziroma je bila njegova ponudba slabša od druge, kar je ugotovila tudi protikorupcijska komisija, ki meni, da gre za korupcijo.
Jakše, nekdanji nadzorni inženir, je povedal, da taki stiki niso dovoljeni. Duhovnikova odgovarja, da uradnega poročila protikorupcijske komisije še niso dobili. Postopek javnega naročanja pa so brez izbora izvajalca prekinili in pristojni inštitut prosili, da izdela analizo o tem, kje je treba najprej postaviti sisteme nadzora in vodenja prometa.
Patrick Vlačič je dejal, da je presodil, da razpis tehnološko ni bil dovolj odprt, da bi ga lahko objavili. Zagotovo bi razpis padel tudi na Evropski komisiji. A nekaj je bilo na tem področju treba narediti, je dodal.
Radovan Žerjav, nekdanji minister za promet, je dejal, da bi morali veljati neki osnovni poslovni odnosi. Z gradnjo avtocestnega križa pa se ni vzpostavil poslovni odnos, ampak izsiljevalska kultura, je prepričan. Dogovarjanja ni mogoče preprečiti, a ko naročnik z izvajalcem ni zadovoljen, bi moral imeti možnost, da ga pokliče na zagovor, in tega Dars ne more, navaja Žerjav. Oziroma je po njegovem mnenju to mogoče le, ko je neki izvajalec dan na črno listo.
Ministrica za gospodarstvo Darja Radić je povedala, da njene aktivnosti za preprečevanje kartelnih dogovorov ne bodo drugačne kot doslej, saj Urad za varstvo konkurence deluje neodvisno, zdaj pa bo postal agencija in s tem dobil še večjo neodvisnost. Seveda pa mora vlada prek gospodarske diplomacije skušati odpirati vrata podjetjem in našemu gospodarstvu, je poudarila.
Kam je izginil denar?
SCT je v Bosni dobil večja dela, a marsičesa ni končal, ima pa velikanski minus. Jakše je v zvezi s tem prepričan, da je Zidarja ustvarila birokracija, ker se mu ni uprla, zdaj pa smo tako daleč, da ne vemo, kam je izginil denar, vključno s tistim, ki bi ga morali dobiti podizvajalci.
Ena glavnih težav je ta, da je Slovenija tako majhna, meni minister za promet Patrick Vlačič. A zdaj mora biti vsak gradbeni dokument optično prebran in na voljo ministrstvu, ki bo opravljalo lastni nadzor, je poudaril.
Ljubo Žnidar, glavni direktor DDC-ja, pravi, da je populistično reči, da je bil avtocestni program pri nas preplačan za 30 odstotkov. Na večini Darsovih razpisov so bili nominirani tudi tuji izvajalci, a posla niso dobili, ker so bili predragi, je poudaril. Tudi v primerjavi z drugimi državami in ob upoštevanju geografskih parametrov je ta cena upravičena, je navedel.
Nekdanji član uprave Darsa Aleš Hojs je glede pritiskov SCT-ja dejal, da je bil eden od nivojev pritiskov tudi proceduralni nivo. Ta se je po njegovi oceni izrazito povečal po zapisih v medijih, da se Vlačič dobiva z Zidarjem po primorskih gostilnah. "Od takrat dalje je predstavnik ministrstva za promet v nadzornem svetu pri primeru Markovec zavlekel proceduro potrjevanja v nedogled," je dodal.
Minister Vlačič sestankov z Zidarjem ni zanikal. "Srečam se pravzaprav z vsakim, ki se name obrne, srečal sem se tudi s številnimi gradbinci. Naša vlada je sprejela predpis, ki ga prejšnja vlada ni, da moramo take stike javljati. Če pride kdo lobirat, moramo takšen stik javiti. To, da sodelujemo z našim gospodarstvom, pa se meni ne zdi čisto nič nenavadnega," je dejal Vlačič.
Jamnik ne sme razpolagati z deležem
Enemu izmed večjih lastnikov in članu uprave SCT-ja Janezu Jamniku je okrajno sodišče v Grosuplju prepovedalo razpolaganje z deležem v podjetju, še razkrivajo Pogledi Slovenije.
Jamnik naj ne bi smel razpolagati niti z deleži na lastnih nepremičninah, enak postopek pa naj bi potekal tudi za Ivana Zidarja in Aleksandra Mezeta.
V Pogledih so pridobili tudi dokumentacijo, ki kaže, da se je Ivan Zidar z drugimi gradbeniki po zemonskem sporazumu še naprej dogovarjal za posle. Celo lani, ko je javnost že vedela za kartelno dogovarjanje, na čelu Darsa pa je bila Mateja Duhovnik, naj bi si Zidar, Dušan Černigoj in drugi še naprej delili posle. Dars naj bi jih pri tem ščitil.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje