Računsko sodišče bo danes javno objavilo končno poročilo revizije, v kateri je presojalo, ali je bila javna služba informiranja Slovenske tiskovne agencije (STA) učinkovito sistemsko urejena in ali se je v obdobju od 1. januarja 2019 do 30. junija 2023 učinkovito izvajala.
Računsko sodišče ugotavlja, da je zakon o STA-ju javno službo informiranja opredelil zelo omejeno, v zakonu pa ni bilo enoznačno določeno, kateri javnosti, na kakšen način in v kakšni obliki naj bodo dostopne novice, da bo zagotovljeno stalno, celovito, točno in objektivno informiranje.
"Ne glede na nepreglednost financiranja javne službe informiranja pa je bilo v okviru izvajanja javne službe informiranja s povzetki novic zagotovljeno stalno (ažurno), celovito, točno in objektivno informiranje javnosti in medijev na ravni nabora vseh dnevnih dogodkov," ugotavlja Računsko sodišče.
Ukom samovoljno ustavil financiranje
To je bilo "zagotovljeno tudi v letih 2020 in 2021, ko je vladni urad za komuniciranje (Ukom) ustavil financiranje javne službe informiranja", ob tem poudarja Računsko sodišče. Tedaj je namreč Ukom dvakrat, v drugem delu za več kot 300 dni, prenehal plačevati STA za izvajanje javne službe. STA-ju je takrat z donacijami v okviru kampanje Za obSTAnek pomagala javnost.
Ni pa STA po razumevanju Računskega sodišča zagotavljal celovitih informacij na ravni posameznega dogodka, saj je zakon določil, da se javna služba izvaja s povzetki, medtem ko so bile daljše, celovitejše novice dostopne za naročnike STA-ja, kar zakon opredeljuje kot tržno dejavnost.
Predlog novega zakona o STA-ju, ki je šel letos čez javno razpravo, je sicer javno službo opredelil na novo in vanjo vključil tudi storitve za medijske naročnike.
Prav tako aktualni zakon o STA-ju "ne določa natančno vsebine in načina določitve obsega (števila) storitev javne službe informiranja". "To pomeni, da z zakonom niso bili zagotovljeni osnovni pogoji za določitev preglednega izračuna primernega nadomestila za financiranje javne službe informiranja," ocenjuje Računsko sodišče.
Je državna pomoč dovoljena?
Nadomestilo, ki ga financira država iz proračunskih sredstev, po mnenju Računskega sodišča tudi predstavlja državno pomoč, zato bi morala biti metodologija za izračun nadomestila v skladu z evropskimi pravili za državne pomoči v zakonu natančno opredeljena, ministrstvo za kulturo pa bi moralo že ob podelitvi pooblastila sprožiti postopke pri ministrstvu za finance za preveritev, ali je državna pomoč združljiva s skupnim trgom in je torej dovoljena, česar ni naredilo. Prav tako ni izvedlo postopkov za priglasitev državne pomoči Evropski komisiji.
Namesto ministrstva je vprašanje skladnosti državne pomoči v letu 2021 izpostavil Ukom, ki pa za tako aktivnost ni imel posebnega pooblastila, ugotavljajo revizorji.
Komisija: Pomoč je združljiva z notranjim trgom
Evropska komisija je aprila 2021 sicer odločila, da je pomoč združljiva z notranjim trgom. Vendar pa je odločala le o določbi interventnega covidnega zakona, s katero je DZ zaradi zaustavitve financiranja še dodatno opredelil zakonsko obvezo države, da financira javno službo STA-ja. Ni pa se Evropska komisija izrekla do ureditve v zakonu o STA.
"Ker storitve javne službe informiranja v zakonu niso bile natančno opredeljene, jih v praksi tudi ni bilo mogoče enoznačno ločevati od storitev tržne dejavnosti. Posledično ni bilo zagotovljeno izhodišče za enotno, ponovljivo in pregledno razmejevanje stroškov, odhodkov in prihodkov na javno službo informiranja in tržno dejavnost. V predpisih niso bili ustrezno urejeni postopki nadzora nad finančnim poslovanjem STA ter postopki revidiranja finančne preglednosti (...) prav tako pa tudi ureditev sodil za razmejevanje javne službe in tržne dejavnosti v notranjih aktih STA ni bila pregledna," zakonske pomanjkljivosti popiše Računsko sodišče.
"Zastarel in nedorečen"
Da je zakon o STA-ju zastarel in nedorečen, so sicer opozarjali tudi na STA-ju. K čimprejšnjemu oblikovanju nove medijske zakonodaje so že večkrat pozvali tudi v novinarskih organizacijah.
Revizorji ugotavljajo še, da ob odsotnosti učinkovite sistemske ureditve javne službe informiranja ter njenega financiranja v pooblastitvenem aktu "tudi niso bile zagotovljene podlage za zagotavljanje primernega financiranja javne službe informiranja". Izračunavanje letnega zneska nadomestila za opravljanje javne službe informiranja je bilo tako vezano na obseg proračunskih sredstev, zagotovljenih v državnem proračunu, še ugotavljajo revizorji.
Računsko sodišče je od ministrstva za kulturo in STA zahtevalo predložitev odzivnih poročil, STA pa je za izboljšanje poslovanja podalo priporočilo, naj preveri aktualnost in ustreznost veljavne vsebinske zasnove STA-ja ter jo po potrebi prilagodi, da bo vsebinsko ustrezna podlaga za pripravo letnih poslovnih načrtov.
STA: Poročilo bo usmeritev za nov zakon
STA objavo revizijskega poročila Računskega sodišča šteje za eno ključnih usmeritev za pripravo novega zakona o STA-ju in zagotovitev ustreznih pogojev za neodvisno delovanje družbe. S tem bi se končalo tudi razreševanje problematike financiranja.
Financiranje je namreč svoj "žalostni vrhunec doseglo v letih 2020 in 2021 z dvakratno prekinitvijo financiranja". "Takratno dogajanje je ogrozilo obstoj tiskovne agencije. K njenemu preživetju pa je ključno prispevala odmevna kampanja zbiranja donacij za STA pod imenom Za obSTAnek, ki jo je izvedlo Društvo novinarjev Slovenije, podprl pa velik del novinarskih organizacij, aktivov, medijev in ne nazadnje javnosti. K rešitvi problematike je tedaj aktivno pozival EU, celotno dogajanje pa je med drugim botrovalo tudi nastanku evropskega akta o svobodi medijev (EMFA)," so spomnili na Slovenski tiskovni agenciji (STA).
Zato jih veseli, da se pomena tega dogajanja ter nacionalne tiskovne agencije nasploh zaveda tudi Računsko sodišče, ki je na naslovno stran revizijskega poročila simbolno uvrstilo tudi nekatere slogane iz kampanje Za obSTAnek. "Prav tako nas veseli, da Računsko sodišče priznava STA, da je zagotavljala stalno (ažurno), celovito, točno in objektivno informiranje javnosti tudi v letih 2020 in 2021, ko je Ukom ustavil financiranje javne službe," so zapisali.
Poudarili so, da je STA "aktivno in konstruktivno sodeloval v postopku revizije, enako bo pristopila tudi k pripravi odzivnega poročila in izvedbi popravljalnih ukrepov". Priprave teh se je lotila že pred samo objavo revizijskega poročila, osrednji element popravljalnih ukrepov pa je priprava novega zakona o STA-ju, ki naj bi prinesel odpravo pomanjkljivosti obstoječega zakona, ki jih ugotavlja tudi Računsko sodišče, so sporočili.
Iskanje sistemske rešitve
"Pomen celovite sistemske rešitve je toliko večji ob dejstvu, da je Evropska komisija glede državnih pomoči pripoznala, da STA opravlja svojo dejavnost na trgu, kjer ni ustrezne komercialne baze medijskih strank, ki bi omogočala izključno komercialno delovanje agencije," so navedli.
Dejstvo, da je sodišče na prvo mesto seznama popravljalnih ukrepov postavilo prav spremembe zakona o STA, pa po mnenju agencije tudi "nazorno nakazuje, da je bil pristop vlade v letih 2020 in 2021 neustrezen: reševanja problematike bi se morala lotiti s pripravo in nato spoštovanjem ustreznih zakonodajnih rešitev, ne pa z ustavitvijo financiranja, ki je prvič doslej ogrozila delovanje STA-ja in s tem enega ključnih stebrov slovenskega medijskega prostora".
Računsko sodišče je v poročilu sicer izrazilo tudi pomislek, da zaradi pomanjkljivosti sistemske ureditve in nejasnosti njenega financiranja v reviziji ni bilo mogoče izključiti možnosti, da se storitve tržne dejavnosti v določenem obsegu financirajo tudi iz proračunskih sredstev. A na STA ponavljajo, da do tega ni prihajalo. "Ravno obratno – STA že vrsto let s svojim aktivnim delom na trgu krije tudi del tistih stroškov javne službe, ki bi jih sicer morala država," so še navedli v odzivu.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje