Minister za delo, družino in socialne zadeve Ivan Svetlik. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Minister za delo, družino in socialne zadeve Ivan Svetlik. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten

Postali smo del EU, evroobmočja, del globalizirane ekonomije. Igre, ki se je igrala leta 2000, ko smo imeli lastno valuto, ne moremo več igrati leta 2011. Sindikati tega preprosto ne uvidijo ali pa nočejo uvideti.

Ivan Svetlik
Peter Pogačar
Pogačar je za prihajajoči mesec napovedal še več teoretičnih izračunov in tabel, na katerih si bodo posamezniki lahko ustvarili sliko o svojih bodočih prejemkih. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten

"Pokojninska reforma je največ, kar v danih razmerah lahko damo. S tem bomo utrdili medgeneracijsko solidarnost, ki je temelj tudi zdaj veljavnega zakona," je ob uradnem pričetku predreferendumske kampanje o noveli zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju dejal minister za delo, družino in socialne zadeve Ivan Svetlik.

Zakon bo ustavil padanje pokojnin v primerjavi s plačami, upošteva pa tudi različnost položajev, delovnih obremenitev in starost ob prvem vstopu v delovno razmerje. Vse to v kombinaciji z "največjo možno postopnostjo sprememb" - te se bodo odvijale počasi skozi prihodnjih 15 let. "Strašenje s 65 leti je neupravičeno. Če kdo straši ljudi s tem, tega ne počnemo mi, temveč sindikati," je dejal. Spomnil je, da so sindikati leta 2000 izpogajali zakon, ki vsako leto zniža začetno pokojnino za polovico odstotka, danes pa nasprotujejo zakonu, ki bo to ustavil.

Alternative? Nižanje pokojnin, višanje prispevkov
Tako nasprotniki kot zagovorniki so imeli pred seboj iste in nesporne podatke o demografiji in finančnem stanju - sindikati po Svetlikovih besedah niso pokazali nobene nasprotne analize - a iz njih vlečejo drugačne zaključke. To je normalno, je dejal minister za delo, a se ob tem še vprašal, kaj pravzaprav nasprotniki predlagajo kot alternativno rešitev? Prva je nižanje pokojnin, kar je za Svetlika nesprejemljivo, čeprav so se druge evropske države poslužile te rešitve.
Druga možnost je višanje prispevkov, pri čemer sindikati po Svetlikovih besedah sami sebi nasprotujejo, saj zagovarjajo reševanje pokojninske blagajne z več zaposlovanja in z dviganjem prispevkov delovna mesta obenem odganjajo.

Na besede ministra Svetlika sta se odzvala podmladka Slovenska demokratska mladina (SDM) in Mlada Slovenija (MSi), ki se ne strinjata z njegovimi izjavami glede pozitivnosti pokojninske reforme. V MSi-ju so prepričani, da reforma ruši medgeneracijsko solidarnost, saj se bodo mladi težje zaposlili. Menijo, da je reforma le kratkoročen cilj, kako zapolniti pokojninsko blagajno. SDM pa meni, da bodo posledice slabo pripravljene zakonodaje nosili državljani. Obsodili so "aroganco in nenehna ustrahovanja ministra", ki poskuša državljane prepričati, da na referendumu podprejo pokojninski zakon.

Tretja možnost, podaljšanje delovne dobe, je ob vsem tem še najmanj boleča, na njej pa temelji ta pokojninska reforma, sporoča minister.

Teoretični izračuni o gibanju pokojnin
Ministrstvo je predstavilo izračune, kako bi se pokojnine v prihodnje gibale po zdaj veljavni (ZPIZ-1) ali po reformirani (ZPIZ-2) zakonodaji. Pri računanju so predpostavili povprečno 2-odstotno letno rast plač, nespremenjene davke in prispevke ter 80-odstotno rast povprečne plače pri uskladitvi pokojnin po ZPIZ-1. Zneski so v evrih.

Izračuni ministrstva za delo

ZPIZ-1ZPIZ-2Razlika/mesecRazlika/leto
Pokojnina za minimalno plačo
2011435,4440,95,566,0
2020516,9570,453,5642,0
Pokojnina za povprečno plačo
2011565,4583,918,5222,0
2020634,0755,4121,41456,8

Javni sektor in socialni transferji naj se ne bi spreminjali
Direktor direktorata za delovna razmerja in pravice iz dela Peter Pogačar je predstavil nekaj podatkov o izdatkih za pokojnine. Ti so leta 2010 znašali 4,7 milijarde evrov. Od tega so s prispevki zbrali 3,3 milijarde evrov, 1,4 milijarde pa je za pokojnisko blagajno moral odšteti proračun. Po Pogačarjevih napovedih bi skupni izdatki za pokojnine leta 2020 dosegli 5,9 milijarde evrov, delež iz proračuna pa bi se samo še večal.

Po Svetlikovi oceni pokojninska reforma sama po sebi ne bo rešila javnofinančnega položaja, a njeno nesprejetje bi bil hud udarec, ki bi terjal ostro varčevanje. Če pa se reforma uveljavi, za javni sektor in socialne transferje zaenkrat ni predvidenih sprememb.

Postali smo del EU, evroobmočja, del globalizirane ekonomije. Igre, ki se je igrala leta 2000, ko smo imeli lastno valuto, ne moremo več igrati leta 2011. Sindikati tega preprosto ne uvidijo ali pa nočejo uvideti.

Ivan Svetlik