Je mogoče, da bodo prihodnje volitve v DZ izvedene tako, kot jih predvideva predlog zakona, za katerega se zavzema zlasti Irma Pavlinič Krebs? Foto: EPA
Je mogoče, da bodo prihodnje volitve v DZ izvedene tako, kot jih predvideva predlog zakona, za katerega se zavzema zlasti Irma Pavlinič Krebs? Foto: EPA

Zadnja pomanjkljivost, ki jo še potencira združljivost poslanske in županske funkcije, pa je v tem, da volilni sistem sili poslance, da večino časa posvečajo lokalnim problemom, zakonodaja sistemske narave za vso državo pa ne doživi ustrezne pozornosti parlamentarcev.

Zares

Temeljna naloga vlade bi morali biti ukrepi za izhod iz globokega brezna gospodarske krize, v katerega je po nepotrebnem padla Slovenija zaradi prepočasnih, neustreznih in neučinkovitih vladnih ukrepov. Posledica tega je nagla rast brezposelnosti in revščine. Poleg tega pa v zadnjem času izstopajo še številne afere, v katere so vpleteni ministri in drugi vladni funkcionarji. Naj omenimo samo sporen najem stavbe Pogačarjevega Ram Investa za nacionalni preiskovalni urad, na razkrivanje spornih politično-klientelističnih povezav, ki politični vpliv izkoriščajo za svoje osebne interese, pritiske na neodvisne institucije in regulatorje, afero 'bulmastifi' ...

v SDS-u menijo, da so spremembe volilne zakonodaje namenjene preusmerjanju javne pozornosti.

- Uvedba obveznega in absolutnega preferenčnega glasu, ukinitev volilnih okrajev, stranke pa bi v vsaki izmed osmih volilnih enot pripravile liste z do 11 kandidati, za katere bi volivci glasovali z obkrožitvijo številke pred imenom kandidata.

- Sprememba zastopanosti posmeznega spola na listah kandidatov (zastopanost posameznega spola je namesto 35% 40%).

- Prepoved sodelovanja v volilnih organih osebam, ki so s kandidati v sorodstvenem razmerju.

- Nov način glasovanja po pošti, kjer bo za datum oddaje glasu štel poštni žig z datumom ali listina z datumom oddaje na pošti.

- Volivci, ki nimajo stalnega prebivališča v Sloveniji, bodo svoj glas lahko oddali v volilni enoti, kjer je bilo njihovo zadnje stalno prebivališče.

- Spremembe zakona onemogočajo manipulacije z izjavami podpore kandidatom, ki zbirajo podpise volivcev, da lahko kandidirajo na volitvah.

- Nova pravila volilne kampanje, ki predvidevajo, da je vlada dolžna zagotoviti sredstva državnemu svetu, če je ta predlagatelj in pobudnik referenduma.

- Omejeno bo oglaševanje v času zbiranja podpisov podpore za vložitev kandidature, in sicer se oglaševanje časovno in krajevno omeji, dovoljuje pa le tistim, ki zbirajo podpise.

- Drugače urejeno financiranje volilne kampanje - ne bo več sklicevanja na zakon o delovanju političnih strank. Posebej bo določeno, kaj se šteje za prispevek za kampanjo, kdo lahko financira kampanjo.

- Povečale se bodo pristojnosti Računskega sodišča, ki bo lahko opravilo določene poizvedbe v zvezi s financiranjem kampanje tudi pri bankah in drugih organizatorjih kampanje. Pristojnosti, ki jih je zdaj kot prekrškovni organ izvajalo ministrstvo za notranje zadeve, se bodo prenesle na komisijo za preprečevanje korupcije.

Tisti poslanci, ki so obenem župani, dobro poznajo problematiko lokalne skupnosti in posledično lahko pri svojem delu v državnem zboru tudi zastopajo interese, ki so skupne vsem lokalnim skupnostim. Če pa bi v Sloveniji le izpeljali regionalizacijo, bi bila situacija popolnoma drugačna in takrat bi stališče do nezdružljivosti funkcij v PS SLS lahko povsem na novo opredelili.

SLS bi zakon o poslancih podprl le v primeru, da bi država prej uvedla pokrajine.

Volilna zakonodaja in (ne)združljivost poslanske in županske funkcije - dva izmed projektov, ki ne delita le koalicije in opozicije, temveč tudi člane znotraj posameznih strank. Sploh lahko uspeta?

Oba projekta imata že dolgo brado, vlada pa je znova premaknila njuno obravnavo, in sicer na jesen. O spremembah volilne zakonodaje je bilo med politiki povedanega že veliko, kritike na njen račun pa so stalnica po vsakih volitvah. Najnovejši predlog sprememb je tisti, ki ga je že novembra lani v javno razpravo posredovala ministrica za javno upravo Irma Pavlinič Krebs, a je nekako obvisel v zraku.

Nič drugače ni z vprašanjem, ali je prav, da je lahko v Sloveniji poslanec hkrati tudi župan. Kot je znano, je predlog sprememb zakonodaje v tem smislu prav pred kratkim v parlamentu že doživel polom, saj je razdelil tudi samo koalicijo.

V SD-ju ni večinske podpore, LDS naklonjen
Ker se o obeh projektih v zadnjih mesecih molči, čeprav sta predloga sprememb pripravljena, je MMC preveril, kakšno je trenutno strankarsko razpoloženje, vezano nanju. Našo prošnjo za pojasnila so pozdravili v vseh strankah, razen v DeSUS-u. Začnimo pri volilni zakonodaji oz. predlogu zakona o volitvah v DZ, ki ga podpira tudi premier Borut Pahor.

Glede volilne zakonodaje so, kot kaže, najbolj neenotni v največji koalicijski stranki SD, kjer so nam povedali, da predlog Pavlinič Krebsove odpira mnoga vprašanja in zato med poslanci SD-ja ne uživa večinske podpore. Nekoliko bolj optimistični so glede predlaganih sprememb v LDS-u: "V LDS-u podpiramo spremembe zakona, podpiramo ukinitev volilnih okrajev, zavzemamo pa se za uvedbo relativnega preferenčnega glasu, pri katerem mora biti prag postavljen tako, da bodo volivke in volivci dejansko lahko uveljavili svojo izbiro."

Zares: Sprememba potrebna iz formalnih in vsebinskih razlogov
Predlog pa po pričakovanju pozdravljajo zlasti v Zaresu, saj ministrica za javno upravo prihaja ravno iz njihovih vrst. "Sprememba zakona je potrebna iz formalnih in vsebinskih razlogov. Formalni je v tem, da je potrebna uskladitev z ustavo, ki od znanega zapleta z referendumom o volilnih sistemih vsebuje določbo, da morajo volivci imeti odločilen vpliv na podelitev mandatov. Sedanji zakon namreč tega odločilnega vpliva ne omogoča," pojasnjujejo v Zaresu. Vsebinske razloge na drugi strani vidijo v tem, da ima veljavni volilni sistem resno anomalijo, ker daje vtis, da volivci volijo predstavnika svojega volilnega okraja in bo zmagal tisti, ki dobi največ glasov, v resnici pa so izvoljeni poslanci, ki imajo marsikdaj manj glasov od tistih, ki niso izvoljeni. "Veljavni volilni sistem tudi daje večje možnosti kandidatom iz majhnih volilnih okrajev, poleg tega pa omogoča, da imajo nekateri volilni okraji celo po tri poslance, marsikateri pa nobenega," dodajajo.

SDS: Edini pravičen večinski volilni sistem
In kaj o vsem skupaj pravijo v opoziciji? V SDS-u nad predlogom očitno niso prav nič navdušeni, saj so prepričani, da je edini sistem, ki omogoča polno uveljavitev volje volivcev, večinski volilni sistem. Ob tem opozarjajo, da so se državljani zanj pred leti izrekli tudi na referendumu. Sicer pa v vodilni stranki opozicije menijo še, da spremembe volilne zakonodaje trenutno služijo le preusmerjanju javne pozornosti na druge, za zdajšnjo slovensko stvarnost manj pomembne ali celo nepomembne zadeve in jim zato v SDS-u ne namenjajo veliko pozornosti.

SLS bi obdržal volilne okraje, SNS ne
Oklevajo tudi v SLS-u. Kot pravijo, pri njih razprava o spremembah, predlaganih v zakonu o volitvah v DZ, še poteka. Pri tem poudarjajo, da imajo glede nekaterih tematik večje pomisleke, denimo, glede ukinitve volilnih okrajev. Zakaj? "Volilni okraji, kot so uvedeni v še veljavni volilni zakonodaji, po mnenju SLS-a omogočajo izvolitev poslancev tudi iz tistih okolij, ki v primeru ukinitve volilnih okrajev po naši oceni nikoli več ne bi imeli realne možnosti za izvolitev," odgovarjajo. Prepričani so, da bi imela ukinitev za posledico prednost kandidatov z že oblikovano medijsko prepoznavnostjo in kandidatov iz večjih urbanih središč. "Poleg tega se z nekaterimi drugimi rešitvami, predlaganimi v predlogu Zakona o volitvah v DZ RS, vpliv volivcev močno manjša," so prepričani.

Večjo podporo pa si lahko predlog Zaresove ministrice obeta od SNS-a, kjer so za MMC pojasnili, da ga podpirajo: "V poslanski skupini SNS-a podpiramo tako ukinitev okrajev kot obvezni preferenčni glas. Spremembe bi omogočile volivcem izbiro med kandidati na posamezni listi ter z obveznim preferenčnim glasom zagotovile odločilen vpliv volivca na rezultate. Spremembe so ustrezne tudi z vidika zagotavljanja enakih možnosti obeh spolov."

POSLANCI in ŽUPANI

SD

Tomaž Tom Mencinger - Jesenice

Mirko Brulc - Nova Gorica

Alan Bukovnik - Radlje ob Dravi

Renata Brunskole - Metlika

Anton Kampuš - Gornja Radgona

Janko Veber - Kočevje

Matjaž Han - Radeče

SDS

Danijel Krivcec - Bovec

Milan Čadež - Gorenja vas - Poljane

Darko Menih - Šoštanj

Štefan Tisel - Šentjur

Zvonko Lah - Mirna Peč

Zares

Damijan Perne - Kranj

DeSUS

Matjaž Zanoškar - Slovenj Gradec

Franc Jurša - Ljutomer

SNS

Bogdan Barovič - Trbovlje

SLS

Franc Bogovič - Krško

Janez Ribič - Duplek

Franc Pukšič - Destrnik

LDS

Borut Sajovic - Tržič

Miran Jerič - Hrastnik

NEPOVEZANI POSLANEC

Vili Rezman - Ruše


SD bo v drugo predlog podprl, Zares seveda tudi, za LDS se ne ve
In zdaj k drugemu trdemu orehu - sedenju poslancev oz. županov na dveh stolčkih. Bo predlogu spremembe zakona v drugo uspelo? Kot je znano, je predlog zakona o poslancih v prvo "padel" zato, ker mu je podporo odrekel del SD-ja. Kot kaže, so se v največji parlamentarni stranki zdaj vendarle poenotili, saj so za MMC zatrdili, da bodo "glede nezdružljivosti županske in poslanske funkcije poslanke in poslanci SD-ja sopodpisali predlog zakona o poslancih in zanj tudi glasovali".

Podporo omenjeni predlog zakona uživa tudi v Zaresu, saj je nastal pod peresom njihove vodje poslancev Cvete Zalokar Oražem, na glasovanju v DZ-ju pa je proti njemu glasoval le en njihov poslanec. Kako o zakonu danes "čutijo" v LDS-u, ni jasno, saj nam na to vprašanje niso želeli odgovoriti.

SDS molči, SNS za predlog, SLS proti
Prav tako so svoje mnenje na to temo zamolčali v SDS-u. Zgovornejši so bili v nacionalni stranki, kjer še vedno ostajajo pri svojem prvotnem stališču - menijo namreč, da sta funkciji poslanca in župana nezdružljivi, zato poslanci SNS-a zakonu napovedujejo podporo.

Tudi v SLS-u si glede vprašanja poslanec-župan niso premislili in ostajajo na bregu, ki je proti spremembam, kot jih predlaga Zares: "Še vedno menimo, da so poslanci in župani gotovo ena izmed bolj učinkovitih vezi med državno in lokalno upravo, dokler v Sloveniji še nimamo pokrajin, še posebej, če upoštevamo šibko vlogo državnega sveta. V SLS-u sicer razumemo določene argumente za uveljavitev nezdružljivosti teh dveh funkcij, ob tem pa vseeno želimo poudariti, da obstoječa ureditev prinaša celo vrsto prednosti, ki jih ne moremo zanemariti." Poleg tega v ljudski stranki poudarjajo, da zagovarjajo nujnost decentralizacije in skladnega regionalnega razvoja Slovenije in dejstvo, da so župani obenem tudi poslanci, je v tem smislu po njihovih besedah lahko le koristno.

Zadnja pomanjkljivost, ki jo še potencira združljivost poslanske in županske funkcije, pa je v tem, da volilni sistem sili poslance, da večino časa posvečajo lokalnim problemom, zakonodaja sistemske narave za vso državo pa ne doživi ustrezne pozornosti parlamentarcev.

Zares

Temeljna naloga vlade bi morali biti ukrepi za izhod iz globokega brezna gospodarske krize, v katerega je po nepotrebnem padla Slovenija zaradi prepočasnih, neustreznih in neučinkovitih vladnih ukrepov. Posledica tega je nagla rast brezposelnosti in revščine. Poleg tega pa v zadnjem času izstopajo še številne afere, v katere so vpleteni ministri in drugi vladni funkcionarji. Naj omenimo samo sporen najem stavbe Pogačarjevega Ram Investa za nacionalni preiskovalni urad, na razkrivanje spornih politično-klientelističnih povezav, ki politični vpliv izkoriščajo za svoje osebne interese, pritiske na neodvisne institucije in regulatorje, afero 'bulmastifi' ...

v SDS-u menijo, da so spremembe volilne zakonodaje namenjene preusmerjanju javne pozornosti.

- Uvedba obveznega in absolutnega preferenčnega glasu, ukinitev volilnih okrajev, stranke pa bi v vsaki izmed osmih volilnih enot pripravile liste z do 11 kandidati, za katere bi volivci glasovali z obkrožitvijo številke pred imenom kandidata.

- Sprememba zastopanosti posmeznega spola na listah kandidatov (zastopanost posameznega spola je namesto 35% 40%).

- Prepoved sodelovanja v volilnih organih osebam, ki so s kandidati v sorodstvenem razmerju.

- Nov način glasovanja po pošti, kjer bo za datum oddaje glasu štel poštni žig z datumom ali listina z datumom oddaje na pošti.

- Volivci, ki nimajo stalnega prebivališča v Sloveniji, bodo svoj glas lahko oddali v volilni enoti, kjer je bilo njihovo zadnje stalno prebivališče.

- Spremembe zakona onemogočajo manipulacije z izjavami podpore kandidatom, ki zbirajo podpise volivcev, da lahko kandidirajo na volitvah.

- Nova pravila volilne kampanje, ki predvidevajo, da je vlada dolžna zagotoviti sredstva državnemu svetu, če je ta predlagatelj in pobudnik referenduma.

- Omejeno bo oglaševanje v času zbiranja podpisov podpore za vložitev kandidature, in sicer se oglaševanje časovno in krajevno omeji, dovoljuje pa le tistim, ki zbirajo podpise.

- Drugače urejeno financiranje volilne kampanje - ne bo več sklicevanja na zakon o delovanju političnih strank. Posebej bo določeno, kaj se šteje za prispevek za kampanjo, kdo lahko financira kampanjo.

- Povečale se bodo pristojnosti Računskega sodišča, ki bo lahko opravilo določene poizvedbe v zvezi s financiranjem kampanje tudi pri bankah in drugih organizatorjih kampanje. Pristojnosti, ki jih je zdaj kot prekrškovni organ izvajalo ministrstvo za notranje zadeve, se bodo prenesle na komisijo za preprečevanje korupcije.

Tisti poslanci, ki so obenem župani, dobro poznajo problematiko lokalne skupnosti in posledično lahko pri svojem delu v državnem zboru tudi zastopajo interese, ki so skupne vsem lokalnim skupnostim. Če pa bi v Sloveniji le izpeljali regionalizacijo, bi bila situacija popolnoma drugačna in takrat bi stališče do nezdružljivosti funkcij v PS SLS lahko povsem na novo opredelili.

SLS bi zakon o poslancih podprl le v primeru, da bi država prej uvedla pokrajine.