Ureditev, ko je tožilstvo del MNZ-ja, v EU-ju ni uveljavljena praksa. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Ureditev, ko je tožilstvo del MNZ-ja, v EU-ju ni uveljavljena praksa. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Aleš Zalar
Aleš Zalar opozarja na neustavnost predloga desnosredinskih strank. Foto: EPA

Predlog, da bi tožilstvo prešlo izpod okrilja ministrstva za pravosodje pod okrilje ministrstva za notranje zadeve, kjer je tudi policija, je zapisan v koalicijski pogodbi, ki so jo podpisale stranke SDS, Lista Virant, SLS, DeSUS in NSi.

Pravosodni minister Zalar meni, da je umestitev tožilstva pod okrilje notranjega ministrstva (MNZ) ustavno sporna. Tožilstvo je po ustavi uvrščeno pod poglavje o pravosodju in ne drugam. Poleg tega so tožilci po statusu, položaju in organiziranosti mnogo bližje sodnikom, je navedel.

Prepreka je tudi sodba evropskega sodišča
Dodatna težava bi po njegovem mnenju lahko nastala tudi zato, ker je strasbourško sodišče za človekove pravice Slovenijo pred leti v zadevi Matko opozorilo, da mora biti preiskovanje kaznivih dejanj, ki jih storijo policisti, umeščeno tako, da je neodvisno. Z drugačno ureditvijo bi kršili odločbo tega sodišča, pravi.

Po njegovem mnenju takšna rešitev tudi ne bo omogočila učinkovitejšega pregona kaznivih dejanj. Tega se namreč izvaja na podlagi usmeritev tožilcev. Če se to prenese na ministrstvo za notranje zadeve, se prenese vse, tudi nadzor nad tožilci, opozarja.

To pa bi dalo notranjemu ministru močan nadzor nad policijo in tožilstvom, te pristojnosti pa bi lahko zmanjšali le s posegom v zakon o MNZ-ju, meni.

Več sodelovanja, ne novih enot
Tudi Bojan Dobovšek s Fakultete za varnostne vede meni, da se zaradi takšne združitve ne bi povečala uspešnost pregona. Raziskave namreč kažejo, da se učinkovitost pregona poveča ob boljšem medresorskem sodelovanju, ne pa ob ustanavljanju novih enot.

Ob tem opozarja, da takšna rešitev ni poznana v EU-ju. Po njegovem mnenju bi bilo kvečjemu smiselno, da bi en del policije vključili pod tožilstvo. "Če pa združimo ta dva organa, potem ju mora nadzorovati sodišče kot neodvisni organ," je dejal Dobovšek.

"Če se bo takšen ukrep izvedel, bi morali imeti dobre podlage zanj in vedeti, kako bomo preprečili prevelika represivna pooblastila," je dejal. Ločitev teh vej oblasti bi morala biti potem zagotovljena z ustreznim nadzorom, ocenjuje. Tako meni, da bi lahko bila takšna rešitev ustavno sporna.

Drobnič: Pomembne so pristojnosti in ne umeščenost
Prvi generalni državni tožilec v samostojni Sloveniji Anton Drobnič pa je dejal, da ni tako pomembno, pod katero ministrstvo se tožilstvo uvrsti, pač pa je pomembneje, kakšne pristojnosti ima to ministrstvo nad tožilstvom in kakšen je minister.

Predlog, da bi tožilstvo prešlo izpod okrilja ministrstva za pravosodje pod okrilje ministrstva za notranje zadeve, kjer je tudi policija, je zapisan v koalicijski pogodbi, ki so jo podpisale stranke SDS, Lista Virant, SLS, DeSUS in NSi.