FIFA sodi med tiste organizacije, ki so pri zaščiti svojih logov (in finančnih interesov) izjemno striktni. Velik del ljubiteljev najbolj priljubljene športne igre na svetu meni, da preveč ... Foto: EPA
FIFA sodi med tiste organizacije, ki so pri zaščiti svojih logov (in finančnih interesov) izjemno striktni. Velik del ljubiteljev najbolj priljubljene športne igre na svetu meni, da preveč ... Foto: EPA

Posli FIFE so v številnih pogledih nepregledni, posebej ko gre za prodajo vstopnic in del logistike, ki ju je organizacija s sedežem v Zürichu brez razpisa zaupala mehiškemu poslovnežu z zanimivo preteklostjo.

otrok
FIFA je resda vložila veliko denarja v tamkajšnje okolje, a si pripravila dovolj terena, da bo razliko pokrila (verjetno celo presegla) prek drugih kanalov. Seveda - iz istega afriškega okolja. Foto: EPA

Kdor želi organizirati SP v nogometu, mora FIFI, torej organizaciji, pa tudi njenim uslužbencem, gostom in, na primer, sodnikom, zagotoviti, da jih za delovanje na prvenstvu ne bo davčno obremenil.

Joseph S. Blatter
Joseph S. Blatter - mož, ki predseduje FIFI. Foto: EPA

Prave žrtve obsedenosti FIFE so predvsem tamkajšnji prodajalci spominkov, prigrizkov in pijač, ki svojih izdelkov ne smejo prodajati v krogu 500 metrov od stadionov. Takšno je določilo FIFE. Mnogi Južnoafričani, ki so si prav od tega malega posla obetali vsaj majhno olajšanje svojih težav, so obupani. Ne razumejo, kako je kaj takega mogoče. Leta in leta so jim zatrjevali, kako dober posel za Južno Afriko bo to prvenstvo, zdaj pa ne morejo niti zraven. Jasno je, da bodo turisti le stežka prišli k njim.

majica
Številna podjetja iščejo bližnjice, ki vodijo mimo strogih pravil FIFE. Foto: hayibo.com

Kot prirediteljica svetovnega nogometnega prvenstva je v Južni Afriki povsod, človek ima občutek, da je v tem času celo zavzela državo. V južnoafriški javnosti se že več let (in med prvenstvom vse pogosteje) porajajo vprašanja, ali se država v silni želji po organizaciji prvenstva ni prostovoljno podvrgla nekakšni začasni kolonizaciji. Da se na vseh južnoafriških televizijah, tudi v pogovornih oddajah, strogo držijo uradnega naziva prvenstva "FIFA World Cup", je še najmanj ...

Afričani "lokalni organizatorji"
Huje je to, da je FIFA – če nekoliko poenostavimo – za svetovno prvenstvo pobrala smetano (beri iztržek od televizijskih pravic in prodaje svetovnih pokroviteljstev), prirediteljem (za katere se uporablja izraz "lokalni organizator", kakor bi bila Južna Afrika zares neke vrste provinca z omejeno samoupravo pod nadzorom FIFE) pa je prepustila "umazano delo": gradnjo stadionov in infrastrukture ter med drugim tudi varovanje (ki je čedalje dražje) in logistiko (ki deluje le približno).

FIFA resda podpira številne ...
Zavedam se skušnjave, ki jo imajo ljubitelji športa, ko – tudi v pomanjkanju znanja – radi udrihajo po tako imenovanih funkcionarjih. V primeru FIFE ne kaže pozabiti in upoštevati tega, da ta organizacija iztržek deli naprej. Drži, da je denarno podprla južnoafriške prireditelje, prav tako je res, da finančno podpira prav vse nacionalne zveze (vključno z našo), posebej v Afriki pomaga graditi nogometna igrišča in šole. Zagotovo tudi drži, da izvedba svetovnega prvenstva veliko stane, tudi FIFO, ki organizira in plača proizvodnjo televizijske slike v visoki ločljivosti.

... a ima "sumljive" posle
A drži tudi to, da so posli FIFE v številnih pogledih nepregledni, posebej ko gre za prodajo vstopnic in del logistike, ki ju je organizacija s sedežem v Zürichu brez razpisa zaupala mehiškemu poslovnežu z zanimivo preteklostjo. O tem se bom razpisal še med prvenstvom. Precej bizarno je, da milijardne evrske zneske "obrača" združba, ki je po švicarskem pravnem redu neprofitna organizacija, društvo, ki mu ni treba plačevati davkov. Zanimivo je, da FIFA svoj monopol nad svetovnim prvenstvom uspešno uporablja (zlorablja) tudi zunaj Švice, sploh ko gre za svetovna prvenstva.

Tudi zunaj Švice se odpovedo davku
Kdor želi organizirati SP v nogometu, mora FIFI, torej organizaciji, pa tudi njenim uslužbencem, gostom in, na primer, sodnikom, zagotoviti, da jih za delovanje na prvenstvu ne bo davčno obremenil. Že v Nemčiji so se pred štirimi leti precej razburjali, ker so se nemški davkoplačevalci (ne da bi jih kdor koli povprašal o mnenju) z odlokom vlade morali odpovedati najmanj 250 milijonom evrov davčnih prihodkov iz dejavnosti FIFE med SP-jem 2006.

Prioriteta tudi v bolnišnicah
V Južni Afriki vseprisotnost in prevlada FIFE dobivata še dodatno razsežnost. Tukajšnji časopisi tako poročajo, da so na najboljših državnih klinikah v Pretoriji med prvenstvom "na namig FIFE" odpovedali večino načrtovanih operacij (razen najnujnejših), da bi bilo vse pripravljeno za morebitno zdravljenje osebja in gostov FIFE (z nogometaši vred).

Pregnali nizozemska dekleta
Vse bolj obsedena pa je FIFA s preganjanjem tistih, ki bi želeli obiti stroga pravila oglaševanja in trženja, povezana s svetovnim prvenstvom. Dobro, gre za zaščito vložka pokroviteljev, ki so za visoke zneske "kupili" izključnost svoje vloge. Preganjanje nizozemskih deklet v oranžnih minicah, ki so na tekmi med Nizozemsko in Dansko na stadionu Soccer City izvajale "trženje iz zasede", je zares smešno. Nizozemke so imele na krilcih prav minimalen znak neke nizozemske pivovarne (ki ni pivski pokrovitelj SP-ja).

Kratko potegnil strokovni komentator
Komično je, da je FIFA očitni provokaciji najbolj nasedla prav s tem, ko je v tem primeru zagnala takšen hrup (dve dekleti so obsodili na denarno kazen, največja kolateralna žrtev pa je bil strokovni komentator britanske televizije ITV Robbie Earle, ki je del svojih zasebnih vstopnic (pro?)dal dekletom v minicah). ITV je nekdanjega nogometaša takoj odpustil (vstopnice so bile del ITV-jevega honorarja Earlu) ...

"Lokalci" pregnani 500 m od stadionov
Pri tem se mi nizozemski pivovarji prav nič ne smilijo. Bom že zdržal, da lahko v televizijskem središču plačujem samo s kreditno kartico pokrovitelja SP-ja (in da na bankomatu uradne banke SP-ja, ki je "le" lokalni sponzor prvenstva, ne morem dvigati denarja). A prave žrtve obsedenosti FIFE so predvsem tamkajšnji prodajalci spominkov, prigrizkov in pijač, ki svojih izdelkov ne smejo prodajati v krogu 500 metrov od stadionov. Takšno je določilo FIFE. Mnogi Južnoafričani, ki so si prav od tega malega posla obetali vsaj majhno olajšanje svojih težav, so obupani. Ne razumejo, kako je kaj takega mogoče. Leta in leta so jim zatrjevali, kako dober posel za Južno Afriko bo to prvenstvo, zdaj pa ne morejo niti zraven. Jasno je, da bodo turisti le stežka prišli k njim. Saj niti nočejo, ko pa se tako zelo bojijo kriminala ...

Pravil se je treba držati, a ...
Tako kot vse stvari na svetu tudi ta zgodba ni povsem črno-bela. Pravila so pomembna in v življenju potrebna. A gre tudi za način, kako jih skušaš uveljaviti in kako se vedeš. A v kratici FIFA vse prevečkrat predstavlja aroganco – vzvišenost, s katero nekateri v njenih suknjičih gledajo na svet okoli sebe. Metode, s katerimi odstranjujejo neželene kršilce iz komaj razumnega monopola izhajajočih lastnih pravic, so nekateri tukajšnji komentatorji opisali kot "mafijske".

Protest: "Fick Fufa"
Včasih je humor najbolj primerno sredstvo za izražanje nezadovoljstva in protesta. Zaradi preganjanja vseh oblik "trženja iz zasede", med katere sodi tudi prepoved nepooblaščene uporabe izraza "World Cup", ki ga je FIFA - skupaj z vsemi mogočimi kombinacijami s številko 2010 in besedo "football" - svetovno zaščitila, je neki umetnik v Cape Townu začel prodajati majice z napisom "FICK FUFA". Učinkovito, kajne. Avtor je po pisanju tednika Mail & Guardian sicer želel ostati neimenovan, ker se boji, da bi ga preganjali.

Iznajdljiva gesla za "saj veste kaj"
Tukajšnja letalska družba Kulula, ki pač ni uradna, se reklamira z gesli, kot je "neuradni prevoznik že veste česa". Leto 2010 poimenujejo "ne prihodnje leto, ne lansko leto, pač pa nekje vmes". Prav tako so vsem potnikom v času "tega, kar se prav zdaj dogaja", ponudili popuste. Predsednik FIFE, Švicar Joseph S. Blatter, je iz ponudbe izrecno izvzet, razen če se bo javil na poseben elektronski naslov imseppblatter@kulula.com. Za zdaj se agilni Švicar, ki se sicer ne brani pozornosti, na naslov še ni javil. Morda pa je vsaj poklikal južnoafriško satirično stran www.hayibo.com, ki je doživela uspeh s prodajo protestnih majic z napisom „FEEFA 2.010 WHIRLD CUP SOWTH AFRIKA“.

Posli FIFE so v številnih pogledih nepregledni, posebej ko gre za prodajo vstopnic in del logistike, ki ju je organizacija s sedežem v Zürichu brez razpisa zaupala mehiškemu poslovnežu z zanimivo preteklostjo.

Kdor želi organizirati SP v nogometu, mora FIFI, torej organizaciji, pa tudi njenim uslužbencem, gostom in, na primer, sodnikom, zagotoviti, da jih za delovanje na prvenstvu ne bo davčno obremenil.

Prave žrtve obsedenosti FIFE so predvsem tamkajšnji prodajalci spominkov, prigrizkov in pijač, ki svojih izdelkov ne smejo prodajati v krogu 500 metrov od stadionov. Takšno je določilo FIFE. Mnogi Južnoafričani, ki so si prav od tega malega posla obetali vsaj majhno olajšanje svojih težav, so obupani. Ne razumejo, kako je kaj takega mogoče. Leta in leta so jim zatrjevali, kako dober posel za Južno Afriko bo to prvenstvo, zdaj pa ne morejo niti zraven. Jasno je, da bodo turisti le stežka prišli k njim.