Severnoameriški Indijanci se trudijo zadržati svoje tradicije in običaje - kar ni lahka naloga ob tem, da kapitalizem vse okoli njih na plemena izvaja hud pritisk. Foto:
Severnoameriški Indijanci se trudijo zadržati svoje tradicije in običaje - kar ni lahka naloga ob tem, da kapitalizem vse okoli njih na plemena izvaja hud pritisk. Foto:
Alkoholizem, mamila, samomori in povezovanje v tolpe - temna stran ameriškega Indijanca. Foto: www.flickr.com
Tisti, ki še niso obupali, skušajo Washington prepričati, naj jim ne 'posili' njihovega naravnega okolja.

Mož, ki je izrekel zgornje besede, je bil poglavar plemen Suquamish in Duwamish, ki spadajo danes v zvezno državo Washington. Bele priseljence je z retoričnimi spretnosti in iskrenostjo ljudstva, še danes tesno povezanega z naravo, skušal prepričati o ekološki odgovornosti in spoštovanju do Indijancev. "Kako lahko kupiš ali prodaš nebo, toplino zemlje? Ta ideja je nam tuja."
V naslednjem stoletju in pol so avtohtoni prebivalci severnoameriške celine prehodili dolgo in težko pot. Bili so ponižani, strpani v rezervate, znova in znova izrabljani in skorajda iztrebljeni. Leta 1924 so dobili pravico do državljanstva, volilno pravico ponekod šele 40 let pozneje, leta 1975 pa neke vrste samoupravo.
Danes obstaja 562 zvezno priznanih plemenskih vlad. A zdi se, da se diskriminacija in izkoriščanje Indijancev pravzaprav nikdar nista prenehala. Razlika je le v stilu, vsebina pa ostaja ista.
Za lepo kuliso grda resnica
Na 317 indijanskih rezervatih, razpršenih po ZDA od rdeče puščave Arizone do vznožij ledenikov Aljaske, od rek Nove Anglije do prerij Montane, se avtohtoni Američani dan za dnem spoprijemajo s stiskami vsakdana in mnogi si na vse kriplje skušajo svojo zemljo ohraniti pred invazivnimi posegi belega človeka.
Čeprav so morda nekateri rezervati videti kot sanjske podobe iz nostalgičnih vesternov, pa kar 80 odstotkov severnoameriških Indijancev živi na območjih, ki jih ogrožajo strupeni odpadki, površinski kopi, naftne vrtine in radioaktivno onesnaževanje. To je ena najpomembnejših, a zamolčanih zgodb o človekovih pravicah v današnji Ameriki.
Indijanski otroci se igrajo blizu odlagališč jedrskih odpadkov, reke, ki so za Indijance vir hrane, so onesnažene, rezervati pa so obdani z rudniki in tovarnami s strupenimi izpusti. Velike korporacije plemenom brezsramno zastrupljajo reke, vrtajo za nafto na zaščitenih območjih in črpajo zemeljski plin na obronkih rezervatov in tako jih počasi spreminjajo v za življenje neprimerno puščavo.
Kar hoče Amerika pomesti pod preprogo
Indijancem ni več "politično korektno" reči "prerijski zamorci", ne snemajo več filmov, v katerih so prikazani kot morilski divjaki in šolski učbeniki jim priznavajo status edinih avtohtonih Američanov, a Amerika si še vedno zatiska oči pred njihovo bedo. Sredi te močne svetovne supersile, sredi razvitega Zahodnega sveta nadpovprečno zapiti, zasvojeni, depresivni, bolehni in v usodo vdani Indijanci živijo v barakah, ki pritičejo brazilskim favelam.
Pod mejo revščine živi okoli 26 odstotkov Indijancev - za primerjavo: ameriško povprečje je 11 odstotkov, če vzamemo le belce pa 8 odstotkov. Indijanci trpijo za celo vrsto enakih socialnih in ekonomskih problemov kot druge žrtve dolgoletnega zatiranja in diskrimnacije: revščina, slabe zdravstvene razmere, nepismenost, brezposelnost, visoka stopnja samomorov, alkoholizma, zasvojenosti z mamili in povezovanja v tolpe.
Povezanost človeka z naravo
Skupnosti s tankimi nitmi skupaj držijo ponosni posamezniki in neotipljivi ostanki koncepta velikega, ponosnega ljudstva. Mnogim je še predobro jasno, da skušajo korporacije pridobiti nadzor nad njihovo zemljo za črpanje naravnih virov, kakršna sta na zahodu premog in uran, na Aljaski pa nafta. Prodaja zemlje in vdaja velikemu dolarju pomeni izgubo identitete, saj so plemena še vedno močno vezana na naravo, na živalski in rastlinski svet, ki pa s človeškimi posegi naglo izginja, Indijanec pa s tem ne izgubi le vira prehranjevanja, temveč tudi duhovne povezave, ki ga že stoletja definirajo.
Ali, če zaključimo še z enim starim indijanskim pregovorom: "Ravnajte dobro z Zemljo: ni vam bila dana od vaših staršev, temveč vam je bila dana na posojo od vaših otrok. Zemlje ne podedujemo od naših prednikov, sposodimo si jo od naših otrok."
Konkretni primeri, ki vas težko pustijo hladnega, pa v spodnji fotozgodbi. Prve štiri med njimi smo povzeli po večkrat nagrajenem dokumentarnem filmu Domovina: Štiri podobe boja ameriških Indijancev (2005), ki smo ga lahko v ponedeljek gledali tudi na RTV.

Rezervat Penobscot, Maine: Pleme Penobscot se je nekoč razprostiralo po celotni zvezni državi Maine, danes pa živijo le še na otočkih reke Penobscot. Reka je za njih sveta, za tamkajšnjo industrijo pa le odtočni kanal do morja. Tamkajšnja papirnica brezsramno z dioksinom onesnažuje vodo, v kateri se Indijanci kopajo in v kateri lovijo ribe. Rezultat? Mehurji in izpuščaji na koži otrok ter dvakrat višja stopnja raka kot v Mainu. Ukrep zvezne vlade? Zgolj priporočilo plemenu, naj zmanjšajo količino zaužitih rib. 'Kako nam lahko rečejo to? Ribe so, kar smo mi - vsi smo povezani,' se sprašuje plemenski poglavar. Oblasti so v odgovor na pritožbe papirnici za spuščanje prepovedanih snovi v reko sicer naložile kazen - a ta znaša smešnih 3.000 dolarjev na leto. Maine že leta podpira svoje papirnice in si zatiska oči pred kolateralno škodo, ker so papirnice pač pomembne za tamkajšnje godpodarstvo.
Rezervat Severnih Čejenov, Lame Deer, Montana: V Lame Deeru v rezervatu Severnih Čejenov se Indijanci že leta borijo proti površinskim kopom. Tu je tudi največja termoelektrarna v Montani. Med predsednikovanjem Georgea W. Busha je njegov podpredsednik Dick Cheney v seriji tajnih sestankov oblikoval ameriško energijsko politiko. Načrt je zajemal tudi Lame Deer in Cheney je dolino reke Cheyenne odprl za masovni razvoj. Tukajšnje zlato je zemeljski plin, za predelavo tega pa so potrebne ogromne količine slane vode, ki jo nato odvržejo v okolje. Rezultat je sprijeta, izžeta in izropana zemlja, popolnoma neprimerna za kmetovanje. Nekoč zeleno domovino Čejenov spreminjajo v puščavo. Rezervat leži na 200 milijard dolarjev vrednih ležiščih premoga in pred 30 leti so tu potekale t. i. premogovne vojne. Indijanci so se postavili zase in proti vladi - čeprav so morali prenašati oznake kot denimo "prerijski zamorci", so Čejeni vložili tožbo na sodišču - in zmagali. Čeprav bi bili lahko milijonarji, so Čejeni ponudbe zavrnili in enoglasno glasovali proti prodaji zemljišča. Že 30 let glasujejo enako. Zdaj so spet na sodišču - a tokrat zaradi zgoraj omenjenega zemeljskega plina, ki ga na več tisoč vrtinah črpajo točno na mejah rezervata in Indijancem izsušujejo zemljo.
Rezervat Navajo, Nova Mehika: Po koncu hladne vojne so Navaje najeli za delo v tukajšnjih rudnikih urana - Indijanci, ki so sodelovali v več kot tisoč rudarskih operacijah, so delali nezaščiteni, na koncu dneva pa so bili prekriti z uranovim prahom in pogosto so celo spali kar v delovnih oblekah in radioaktivne delčke prenesli še na žene in otroke. 18 let pozneje je na rezervatu smrtnost dojenčkov za 100 odstotkov višja, rakavih obolenj pa petkrat več od povprečja. A kljub temu je jedrska komisija pred leti spet odobrila kopanje urana na tem področju - in to tik zraven šol in cerkev. Navaji so se uprli, a so jih korporacije zatrle. Rudarjenje bi uničilo edini vir pitne vode za 15.000 ljudi, in ker so se Navaji tega dobro zavedali, so se organizirali, podpisali peticijo in rekli 'ne' uranu. Z organiziranimi tožbami že 10 let blokirajo rudarjenje - kljub temu, da so Navaji ena najrevnejših skupnosti v ZDA, jim uspeva premagovati veliko industrijo. Foto: EPA
Arktični naravni rezervat, Aljaska: Gvičin Atabaski že 10.000 let živijo in lovijo karibuje na tem čudovitem območju na severu Aljaske, na koncu sveta, ki je bil leta 1960 razglašen za zaščiteno območje. Sedem let pozneje v zalivu Prudhoe odkrijejo nafto in takoj vpeljejo zakon, s katerim odvzamejo pravice Indijancev. Kongres brez razprave preprosto razglasi, da njihova zemlja ni več njihova. A Gvičini so se uprli in rekli ne. Ker so naftne družbe hotele vrtati tudi na tem zaščitenem območju karibujev, ki Atabaskom pomenijo vse, je pleme organiziralo veliki shod in se odločilo, da nikakor ne dajo soglasja naftni industriji. Zato so izvolili svoje politične predstavnike, ki so v Washingtonu leto za letom lobirali za zaščito svoje zemlje. Dolgo časa jim je uspevalo, a v svojem drugem predsedniškem mandatu je Bush mlajši vrtanje v arktičnem rezervatu postavil za del svoje energijske politike. Da so ZDA narod, odvisen od nafte, se nihče ne zaveda bolje od Atabaskov. Njihovo preživetje je odvisno od tega, ali se bo Amerika spremenila.
Rezervat Pine Ridge, Wounded Knee, Južna Dakota: Konflikti med zvezno vlado in Indijanci občasno prerastejo tudi v nasilje. Morda najbolj znan incident 20. stoletja je tisti iz Wounded Kneeja (Ranjeno koleno, op. a.) v Južni Dakoti. Aktivisti za pravice Indijancev (AIM) so protestirali v zvezi z vrsto problemov v rezervatu plemena Lakota (Sjuji) Pine Ridge. 27. februarja 1973 so oboroženi predstavniki zvezne policije in vojska obkrožili mesto. V spopadu sta bila ubita dva pripadnika AIM-ja, policijski poveljnik pa ranjen in paraliziran. Leonarda Peltiera, aktivista AIM-ja in vodjo dogodka so aretirali in obsodili na dosmrtno kazen. Dogodek je delno služil kot navdih za film Thunderheart z Valom Kilmerjem v glavni vlogi.
V nekaterih najbolj zloglasnih rezervatih, kakršni so denimo Pine Ridge (Južna Dakota), Yanton (Južna Dakota), Cocopah (Arizona), Browning, Cut Bank, Blackfeet, Babb (vsi Montana) in Inuit (Washington), je beda tako velika, da nihče ne poskrbi za bosonoge otroke, ki tekajo naokoli, saj se je srednja generacija dobesedno uničila z mamili, alkoholom, zaporom, hepatitisom in aidsom. Tej generaciji se je rodilo na tisoče otrok s posebnimi potrebami, motnje pri učenju pa pestijo 85 odstotkov te mlajše generacije. Ti ljudje se zaradi onesnaženosti vode ne morejo niti tuširati doma in plačujejo po 3 dolarje za 6 minut prhe v bližnjem avtokampu, ki pa je odprt le pol leta. Današnjo generacijo otrok vzgajajo stari starši, večina populacije na rezervatu pa je pozitivnih na tuberkulozo, hepatitis B in HIV - velik odstotek deli bolezen s svojimi otroki. Ljudje jedo vojaške obroke, ki ostanejo vladi, pozimi si v čevlje zatlačijo časopisni papir, da se ogrejejo, otroci pa delajo zvečer domače naloge ob kerozinskih lučeh, katerih izpušni plini polnijo njihova pljuča s strupeno paro. Služb razen redkih v indijanskih igralnicah ali manjših trgovinah tu praktično ni.
Rezervat Blackfeet, Montana: Bogata korporativna Amerika, ki bi se rada dokopala do nafte pod rezervatom Blackfeetov v Montani, plačuje po par tisoč dolarjev voljnim plemenskim poglavarjem za letne 'zakupne pogodbe'. Za 6.000 dolarjev na leto lahko živiš na zemlji, ki jo je ameriška vlada vzela Indijancem v 19. stoletju. Ko ti voljni registrirani plemenski posamezniki podnajemnine ne plačajo pravočasno, zemlja preneha biti indijanska in postane odprta vsakomur za zakup, Indijanci pa lahko le nemočno gledajo, kako se njihova dediščina spreminja v prah. Rezervati so videti kot šahovnice, bogate naftne družbe pa so med drugim zdaj novi lastniki dobičkonosnega zemljišča. Foto: EPA
Rezervat Blackfeet, Cut Bank, Montana: V rezervatu Blackfeetov v Cut Banku v Montani so se tamkajšnji Indijanci nedavno spoprijeli z bolečo izkušnjo, ki je žal postala že kar stalnica med avtohtonimi ljudstvi. Zemljo njihovih prednikov 20 kilometrov južno od kanadske meje s 4 generacijami družinskih pokopališč in starih posestev, kjer je bilo nekoč polno losov, medvedov, srnjadi in volkov, so razglasili za zemljo, odprto za nakup, in prodali eni od velikih naftnih družb, ki Indijancem ni pustila niti, da bi na zemljišču opravili svoje molitve za prednike.