Nissan je bil prvi, ki je po brexitu na glas napovedal, da razmišlja o selitvi proizvodnje zunaj Velike Britanije. Prvega moža Renault-Nissana Carlosa Ghosna je nemudoma na pogovor poklicala nova britanska premierka Theresa May.
Sestanek in obljube Mayeve o pomoči so obrodile sadove, saj bo Nissan novega quashqaija in x-traila izdeloval v Sunderlandu. Pri Fordu so že skočili na noge in zahtevajo, da bodo pomoči deležni vsi avtomobilisti.
Velika večina avtomobilskih znamk s proizvodnjo vozil v Veliki Britaniji je pred brexitom, referendumom o izstopu Velike Britanije iz EU-ja, podprla obstanek v evropski povezavi. To se je izjalovilo. Posledice za britansko avtomobilsko industrijo so lahko katastrofalne. Na Otoku so v zadnjih dveh desetletjih številne tovarne odprli zaradi ugodne davčne in carinske politike. Predvsem na ta račun je Velika Britanija za Nemčijo drugi največji proizvajalec avtomobilov v Evropi z 1,6 milijona izdelanimi avtomobili na leto v letu 2015. Tovarne v Veliki Britaniji imajo Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce, Mini, Nissan, Honda, Toyota.
Nissan tovarne ne bo zaprl, a koliko bo to stalo Britance?
Nekateri so na glas omenjali in še omenjajo selitev proizvodnje v celinski del Evrope. Prvi in najglasnejši so bili pri Nissanu. Vodja Renault-Nissana Carlos Ghosn je novi britanski premierki Theresi May zažugal, da bi lahko zaradi izida referenduma in posledic izstopa Velike Britanije iz EU-ja na Otoku prenehali izdelovati svoje modele avtomobilov. Premierka ga je nemudoma poklicala na sestanek, ki sta ga oba zapustila zadovoljna. Mayeva je namreč dala obljubo, da bo Velika Britanija naredila vse, da proizvajalce avtomobilov zadrži.
Sestanek je očitno obrodil sadove, saj so pri Nissanu v soboto napovedali, da bodo novi model qashqaija, to je Nissanov najbolje prodajani model v Evropi, izdeloval v svoji tovarni v Sunderlandu na severovzhodu Anglije, kjer na delo hodi 7.000 ljudi, zaradi povezave z dobavitelji pa ima delo še dodatnih 28 tisoč Britancev. To je največja avtomobilska tovarna v Veliki Britaniji.
Nissanova poteza je vsaj za nekaj časa pomirila strahove, saj so pri japonskem proizvajalcu vozil dejali, da bodo po zagotovilu britanske vlade še povečali investicije, odpuščanj pa ne bo.
Britanski mediji so pozdravili novico, hkrati pa se sprašujejo, kakšno ceno bo morala plačati Velika Britanija. Pri Automotive News Europe navajajo vir blizu Nissana, ki je izdal, da so pri Nissanu Mayevi dali jasno vedeti, da bodo zaprli tovarno v Sunderlandu, če ne bodo ustvarjeni konkurenčni pogoji, da bi tam izdelovali modela qashqai in x-trail.
Vir blizu Nissana je namreč izdal, da nima smisla imeti tovarne, če tam ni prostora za nove modele. Veliko škodo bi utrpel tudi razvojni oddelek, je še izdal.
Davkoplačevalci bodo pomoč avtomobilistom drago plačali
"Nissanu, niti nikomur drugemu, nismo ponudili nobenih posebnih pogojev," je po objavi Nissanove novice o nadaljevanju proizvodnje izjavil tiskovni predstavnik britanske vlade, je pa omenil tudi to, da so pri Nissanu med pogajanji dejali, da utegnejo zapreti tovarno v Sunderlandu.
Na izjavo Mayeve se je oglasila nekdanja ministrica Anna Soubry, ki je pred referendumom brexit označila za čisti gospodarski vandalizem. Mayevo poziva, da davkoplačevalcem pove, kaj je obljubila proizvajalcem vozil. Prepričana je namreč, da bo to davkoplačevalce stalo veliko denarja. "Zelo bi bila presenečena, če Mayeva ne bi obljubila garancij za ublažitev kakršnih koli posledic, ki jih bo prinesel brexit," je Soubryjeva povedala v radijskem intervjuju za BBC.
Tudi drugi proizvajalci vozil so prepričani, da britanska vlada ne more ugoditi le Nissanu. Pri Fordu so že skočili na noge. Evropski vodja Forda Jim Farley je dejal, da kar koli je vlada obljubila Nissanu, mora ponuditi prav vsem podjetjem, ki izvažajo svoje izdelke iz Velike Britanije v Evropsko unijo. "Vse avtomobiliste je treba obravnavati enako. Vlada se ne sme ukvarjati z vsakim podjetjem posebej in ponujati unikatnih rešitev," je Farley dejal za BBC in še enkrat poudaril, da si sploh ne more predstavljati, da bi britanska vlada na avtomobilsko industrijo gledala kako drugače kot na celoto.
Ford v Veliki Britaniji sicer ne proizvaja avtomobilov, so pa zato lani kar dve tretjini od 2,4 milijona pogonskih motorjev, ki so jih leta 2015 izdelali v Veliki Britaniji, naredili v njihovi tovarni v Dagenhamu blizu Londona in v Bridgendonu v Walesu.
Vlada bo prisiljena ugoditi vsem
"Nissan je le prvi v vrsti, ki je "udaril po mizi". In zagotovo ne bo zadnji," je prepričan Jonathan Portes iz Nacionalnega inštituta za družbene in ekonomske raziskave. Dodal je, da je avtomobilska industrija v Združenem kraljestvu skoraj v celoti v tuji lasti in da je le malo verjetno, da druga podjetja ne bodo iskala podobne obravnave.
Predsednik in generalni direktor družbe Toyota Motor Europe Didier Leroy je na začetku preteklega tedna dejal, da ima zaupanje v britansko vlado, da bo ponudila "pošteno obravnavo" vseh podjetij pri pogajanjih o sporazumih za ublažitev učinkov brexita. Vodja podjetja Jaguar Land Rover (JLR) Ralf Speth je že septembra za Reuters dejal, da bodo zahtevali enake kompenzacije, če bo vlada z Nissanom sklenila dogovor.
Pri BMW-ju so nekoliko pomirljivejši. Dejali so, da za zdaj ne iščejo nobenega izhoda za proizvodnjo minijev kje drugje kot na Otoku. Vendar so pri Miniju v Oxfordu šele dobro zagnali proizvodnjo nove generacije modelov. Ko bodo odločali o poznejših generacijah in večjih investicijah, bodo ponovno pregledali možnosti, ki bodo za njih najugodnejše. Mini lahko sicer del proizvodnje preseli tudi na Nizozemsko, kjer imajo svojo tovarno, ali pa v Avstrijo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje