Tako lahko z igranjem igrice pripomorete k razvoju znanosti. Foto: MMC RTV SLO
Tako lahko z igranjem igrice pripomorete k razvoju znanosti. Foto: MMC RTV SLO

Beljakovine, niz aminokislin, v bistvu skrbijo za celično delovanje, piše spletni portal ars technica. Delovanje beljakovin pa je odvisno predvsem od tega, kakšno končno obliko bodo privzeli ti nizi aminokislin. Razumevanje, kakšna bo končna oblika, pa je bilo vprašanje, s katerim so se znanstveniki ukvarjali že lep čas.

Z razvojem procesorske moči računalnikov v zadnjih letih je bilo mogoče izdelati določene napovedi o končnih oblikah aminokislin, toda algoritmi za to delo niso bilo dovolj izpopolnjeni. Ker ljudje običajno prepoznajo stvari, ki jih računalniki ne, so se raziskovalci spomnili, da bi lahko prepogibanje beljakovin spremenili v računalniško igrico in tako ljudi pripravili do tega, da svoj čas posvetijo temu zamudnemu opravilu.

Ljudje močno prekosili algoritme
Kmalu so ugotovili, da ljudje nalogo opravijo veliko bolje kot obstoječi algoritmi, zato so se začeli spraševati, ali bi lahko napisali algoritem, ki bi se učil od igričarjev. A so se odločili za drugačen pristop in za algoritme zaprosili kar igričarje same.

Tako so vzpostavili program za ustvarjanje računalniških skript oz. navodil za prepogibanje beljakovin, ki uporabnikom omogoča, da ustvarijo serijo avtomatiziranih korakov, ki jih lahko drugi uporabniki uporabijo in s tem pospešijo proces njegovega prepogibanja. Omenjene skripte so poimenovali "recepti", ki jih je mogoče tudi deliti z drugimi in spreminjati.

Evolucija "receptov"
Tako se je začela neke vrsta evolucije "receptov", iz katere je v štirih mesecih nastalo okoli 5.500 "receptov", uporabniki pa so razvili štiri glavne razrede skript, ki na svojevrsten način spreminjajo sestavo beljakovin. Nikomur sicer ni uspelo razviti skripte, ki bi lahko izvedla celoten proces prepogibanja, nastala pa sta dva "recepta", ki predstavljata skoraj tretjino skriptiranja.

Kot zanimivost velja omeniti, da je eden izmed laboratorijev, ki stojijo za projektom FoldIt, prišel do podobnih rešitev kot dva najbolj uporabljena "recepta". Ugotovili so, da so lahko prišli do boljših rešitev, ker so na voljo imeli tudi več nadzora nad spremenljivkami in širši nabor možnosti, zato bodo te zdaj dali na voljo tudi navadnim uporabnikom.