Bakterija omogoča, da se voda v led spremeni pri precej višjih temperaturah kot sicer. Foto: Uporabnik Jakosol

Odkritje bakterij, ki so ga predstavili v Ameriškem združenju mikrobilogov, naj bi potrjevalo teorijo o biozgoščevanju, ki temelji na predpostavki, da so za nastajanek padavin, kot sta toča in sneg, krive bakterije.

Različne vrste bakterij (največkrat se sicer pojavlja bakterija z imenom Pseudomonas syringae) imajo namreč eno skupno lastnost - prekriva jih tanka proteinska plast, ki spodbuja nastanek drugačne, bolj povezane molekulske sestave oz. z drugimi besedami, omogoča, da voda zmrzne tudi pri relativno visokih temperaturah, poroča BBC.

Podobne bakterije so že pred desetletji našli v snežinkah, vendar so se ji šele pred nekaj leti začeli zares posvečati in odkrivati njeno uporabnost. Leta 2008 je tako Brent Christner z Državne univerze Louisiana odkril, da je omenjene bakterije mogoče najti v vseh vzorcih snega z različnih koncev sveta. Zdaj, nekaj let pozneje, bakterijo P. syringae že učinkovito uporabljajo tudi pri umetnem zasneževanju.

Koncentracija bakterij se zvišuje proti jedru
Korak naprej je storil Alexander Michaud z univerze Montana, ki je lani po močni toči po študentskem naselju pobral vzorce ledenih kroglic in začel preučevati plasti, iz katerih so sestavljena zrna toče. Ugotovil je, da zunanje plasti "vsebujejo" le majhne količine bakterij, medtem ko se s približevanjem jedru zrna koncentracija bakterij zvišuje. "Izkazalo se je, da je v središču (zrn toče, op. a.) visoka koncentracija povezanih sistemov bakterij - okoli 1.000 na mililiter stopljene vode," je na srečanju mikrobiologov pojasnil Michaud.

Znanstvenik je ob tem ponovil že znano dejstvo, da imajo bakterije sposobnost združevanja v t. i. biološke plasti (npr. na listih rastlin), ki se nato oblikujejo v aerosole in se nato dvignejo v zrak in "odplujejo" proti oblakom. Tam spodbudijo zgoščevanje vode v led in se nato v obliki padavin spet vrnejo na zemljo. Njihov življenjski cikel se po določenem času znova ponovi.

Bakterija izkorišča vodni cikel
Christner je v razpravi izrazil prepričanje, da novo Michaudovo odkritje le potrjuje teorijo o tem, da zgoščevanje vode spodbujajo organizmi: "Gre za zanimivo idejo, ki smo jo tehtali že desetletja, vendar do zdaj nismo imeli dovolj podatkov, da bi jo potrdili," je navdušen raziskovalec in dodaja: "Kot mikrobiologu mi je zelo zanimiva zamisel, da organizem na tak način izkoristi vodni cikel."

"Že prej smo vedeli, da obstajajo veliki biološki vplivi na podnebje, ampak do zdaj nismo imeli dokazov o tako neposrednem in tako pomembnem vplivu - to ni le navdušujoče, ampak tudi pomembno odkritje," je prepričan Christner.