"Ne želimo sestanka, iz katerega ne bi nič. Ogroženih je 500 delovnih mest," je povedal predsednik društva podizvajalcev Mirko Požar. Foto: MMC RTV SLO/Andrej Čebokli
igrače
Ministru za promet Patriku Vlačiču so podizvajalci prinesli tudi igrače, da bi simboličnio pokazali, da nimajo denarja za dopust ali za počitnice svojih otrok. Foto: MMC RTV SLO/Andrej Čebokli

"Pred dvema dnevoma sem od Darsa dobil poročilo, potem ko je vlada predlagala agenciji za upravljanje kapitalskih naložb (AUKN), da ta Darsu naloži, naj pregleda vsak zahtevek posebej, in ugotovil, da z njim nisem zadovoljen," je po sestanku s podizvajalci dejal Vlačič.
Kar ga je zmotilo, je bilo to, da so bili nekateri zahtevki pavšalno zavrnjeni, eden pa je bil zavrnjen celo zato, ker je vložil tožbo, kar je po Vlačičevih besedah podizvajalčeva ustavna pravica.
Želja ministrstva je, da se končno že uredi vsa potrebna dokumentacija, ki je zelo pomembna tudi z vidika črpanja evropskih sredstev, ter da AUKN na podlagi njegovega pisma sprejme določene ukrepe, je poudaril minister.
Bo zaradi Darsa treba vračati denar v Bruselj?
Predsednik društva podizvajalcev Mirko Požar je že pred začetkom sestanka pojasnil, da je država za izgradnjo pomurske avtoceste prejela več sto milijonov evrov tudi iz kohezijskih sredstev. Če dokumentacija zanjo ne bo popolna, bo morala država Bruslju vrniti denar. Po Vlačičevih besedah pa Dars te dokumentacije ta trenutek nima.
Podizvajalci od Darsa že več kot pol leta zahtevajo denar za dela, ki so jih opravili na prekmurski, dolenjski in primorski avtocesti. S shodom pred ministrstvom so želeli opozoriti, da ni več časa za vladno igro sprenevedanja in odlašanja, saj so njihova podjetja na robu propada.

500 delovnih mest ogroženih
"Ne želimo sestanka, iz katerega ne bi bilo nič. Ogroženih je 500 delovnih mest," je pred sestankom povedal Požar. Po sestanku pa je dejal, da ne razume, zakaj jim Dars ne želi plačati devet milijonov, kolikor jim je dolžan. Kajti, če bo prišlo do tožb, ki jih bodo po njegovem prepričanju dobili, bo znesek trikrat višji.

Ob tem je dodal, da pričakujejo, da bo do izplačila prišlo še pred parlamentarnimi počitnicami, saj da so zanje pomembni dnevi, in ne meseci. "Uprava Darsa ne stori ničesar, ministrstvo pa je praktično nemočno in pridemo do tega absurda, da je Dars praktično država v državi. V primeru, da do izplačil ne bo prišlo, bomo prisiljeni v državljansko nepokorščino, saj nam kaj drugega niti ne preostane" je bil kritičen Požar, ki ni želel razkriti, ali se dogovarjajo za nove zapore.

Ministru za promet Patriku Vlačiču so prinesli tudi igrače, da bi simbolično pokazali, da nimajo denarja za dopust ali za počitnice svojih otrok. "Če jih on ne potrebuje, jih dajte Duhovnikovi," je dejal Požar. "Ni odgovorno, da odidete na dopust in nam pustite vsa ta bremena," je poudaril.

"Zahtevamo, da odstavite upravo Darsa in AUKN-ja"
Pred ministrstvom je še povedal: "Čeprav ste se sestali z AUKN-jem in Darsom, nismo bili povabljeni zraven. Sporočamo, da so podjetja pred propadom, delovna mesta so ogrožena, lizingdružbe nam plenijo premoženja. Dovolj je sprenevedanja, čas je, da nekdo prevzame odgovornost. Dars očitno ni v stanju rešiti problema. Pozivamo vas, da odstavite upravo in odstavite AUKN."

Vlačič je ob tem dejal, da ne beži od odgovornosti in da je podizvajalce povabil na sestanek.

O srečanju z Darsom in AUKN-jem pa je povedal, da je bil ta operativen in da zato podizvajalci niso bili povabljeni. "Požar ve, da so jim bila moja vrata vedno odprta, nisem bežal pred odgovornostjo. Predstavil jim bom, kaj smo že storili in kaj še načrtujemo," je dejal minister.

"Bojim se, da ta sestanek spet ne bo nič spremenil. Mi zahtevamo odločna dejanja. Če ne morete obvladovati te državne družbe, potem jo enostavno ukinite. Naše terjatve so priznane in nesporne. Ali ste se z AUKN-jem in Darsom dogovorili, kako nas ponovno nepoplačati," je še povedal Požar.

Dars: Zahtevki so prišli prepozno
Na očitke podizvajalcev se je na svoji spletni strani odzval tudi Dars. Po njihovih besedah so zahtevki podizvajalcev prišli mnogo prepozno. "DARS, d. d., je večino zahtevkov podizvajalcev prejel v drugi polovici novembra 2010, in sicer za dela, ki so jih podizvajalci opravili za glavne izvajalce v obdobju od leta 2005 dalje. Zahtevki so bili posredovani mnogo prepozno, saj je bila na primer pomurska avtocesta v celoti predana prometu že jeseni 2008," so zapisali.

Trdijo, da Požarjevi očitki o nepravočasni obravnavi ne zdržijo, saj so vsi podizvajalci, ki so svoje zahtevke po neposrednem plačilu poslali na Dars, odgovore prejeli takoj, ko je bilo to mogoče. Poudarjajo tudi, da so od leta 2009 do danes na različne načine podizvajalcem že izplačali okoli 22 milijonov evrov.

Dars s prstom kaže na podizvajalce
Podizvajalce ob tem sprašujejo, zakaj so pristali na slabše plačilne pogoje, saj so bili seznanjeni s pogoji pogodb med Darsom in glavnim izvajalcem. Poleg tega se sprašujejo tudi, zakaj se je gradbeni sektor znašel v tako brezizhodnem položaju.

"Dejstvo je, da je bila vrednost investicij v obdobju od leta 2006 do leta 2008 predvsem v javno infrastrukturo bistveno previsoka, da bi gradbeni sektor ob pomanjkanju novih investicij v prometno infrastrukturo lahko danes še preživel. Zakaj je bilo treba določene avtocestne investicije dokončati bistveno pred načrtovanimi roki v nacionalnem programu izgradnje avtocest?

Gradbeni sektor se je za ta »napihnjeni balon« opremil z resursi s pomočjo sposojenih sredstev, sedaj pa nima zaslužkov, s katerimi bi ta posojila odplačal, še več, nima denarja, da bi z novimi projekti plačeval obveznosti iz starih. Veriženje plačil je bila v slovenskem gradbeništvu žal stalna praksa skoraj pri vseh izvajalcih in podizvajalcih."
Ob tem Dars zanima tudi, čigave interese sploh zastopa Požar, "ki je direktor podjetja, ki izdeluje rolete in senčila, ni pa nikoli sodeloval pri avtocestnih delih".