Pozornost potrošnikov je e-knjiga sicer pritegnila z bralnikom kindle, ki ga je novembra leta 2007 na trg poslala največja svetovna spletna knjigarna Amazon. Zdaj so na trgu različne znamke bralnikov, ki se od namiznih, prenosnih in tabličnih računalnikov razlikujejo po zaslonski tehnologiji, imenovani
Pozornost potrošnikov je e-knjiga sicer pritegnila z bralnikom kindle, ki ga je novembra leta 2007 na trg poslala največja svetovna spletna knjigarna Amazon. Zdaj so na trgu različne znamke bralnikov, ki se od namiznih, prenosnih in tabličnih računalnikov razlikujejo po zaslonski tehnologiji, imenovani "elektronski papir", ki bralno izkušnjo približuje tiskani knjigi, omogoča večjo avtonomijo baterije in branje pod neposredno sončno svetlobo. Foto: Reuters

Dolgoročno so e-knjige dobra novica za male jezike. Če želite izdati knjigo, je to veliko enostavneje in ceneje v digitalni obliki. Zdaj je treba izdati približno tisoč izvodov, da se tiskanje izplača.

Mike Shatzkin, direktor svetovalnega podjetja za e-knjige The Idea Logical Company.
Profesor in glavni urednik Mladinske knjige Miha Kovač je povedal, da je v Evropi spletna prodaja tiskanih in e-knjig manjša kot v ZDA, trend pa se z angleščino kot najbolj razširjenim drugim jezikom na svetu in največjo svetovno knjigarno Amazon pospešuje. Foto: MMC RTV SLO
Andrej Blatnik in Uroš Grilc v Odmevih

V predavanju na Svetovnem vrhu knjige je izvršni direktor svetovalnega podjetja za e-knjige The Idea Logical Company Mike Shatzkin predstavil nekaj ugotovitev z ameriškega trga e-knjig. Velika prednost e-knjige je po njegovih besedah konkurenčnejša cena, ki se giblje od 0,99 do 20 dolarjev (0,7 do 14,14 evra), večina e-knjig pa ima ceno okoli 10 dolarjev (7 evrov). Ocenil je, da se kupcu naložba v nakup bralnika izplača pri približno treh kupljenih e-knjigah na mesec. Ciljni kupci bralnikov in e-knjig pa so po Shatzkinovih besedah "strastni bralci".

Svetovna spletna konkurenca
Negativne učinke prihoda e-knjig na trg bodo občutile klasične knjigarne, ki se lahko i zkažejo za nedonosne že ob majhnem padcu prodaje. Shatzkin sicer predvideva, da bodo te še vedno ostale na trgu, a bolj kot podpora e-knjigam in spletnim knjigarnam, njihov tržni delež pa bo postal nepomemben. "Včasih je konkurenca obstajala le med krajevnimi knjigarnami, zdaj na spletu pa je svetovna," je stanje ocenil Shatzkin. Dodal je, da je cena knjige za večino kupcev pomembnejša kot njena vsebina, saj je večina knjig zamenljivih med seboj, ta zamenljivost pa še posebej velja za žanrsko literaturo, ki se na spletu najbolje prodaja.

Shatzkin meni, da e-knjige ne pomenijo še dodatne premoči svetovnih jezikov z angleščino na čelu: "Dolgoročno so e-knjige dobra novica za male jezike. Če želite izdati knjigo, je to veliko enostavneje in ceneje v digitalni obliki. Zdaj je treba izdati približno tisoč izvodov, da se tiskanje izplača." Na svetovnem trgu e-knjig za prevlado tekmujejo Amazon, Apple in Google. Iz ozadja se po njegovih besedah prebijata spletni knjigarni z e-knjigami in bralnika korporacij Kobo in Sony ter OverDrive in Ingram Content Group, ki bosta v prihodnosti najverjetneje krajevnim knjigarnam in knjižnicam distribuirala e-knjige in druge digitalne vsebine v angleščini.

Predvidena posledica razmaha spletnih knjigarn z e-knjigami se kaže tudi v spremenjenem modelu knjigotrštva. "Založniki se bodo morali naučiti, kako prek spleta vzpostaviti neposreden kontakt s potrošnikom. Predvsem se bodo morali osredotočiti na določene teme in občinstva," napoveduje Shatzkin, pri odločitvi za nakup pa se je kot pomemben izkazal tudi zanesljiv spletni opis podatkov o knjigi, avtorju in vsebini.

Bodo e-knjige ponujali tudi mobilni operaterji?
Profesor in glavni urednik Mladinske knjige Miha Kovač je v predavanju Založništvo danes v okviru Svetovnega vrha knjige razložil, da je na evropski celini spletna prodaja tiskanih in e-knjig manjša kot v ZDA, trend pa se z angleščino kot najbolj razširjenim drugim jezikom na svetu in največjo svetovno knjigarno Amazon pospešuje.

Kovač je že pred časom povedal, da ima Mladinska knjiga že pripravljenih okoli 150 e-knjig za trženje, testirala pa je tudi več kot deset bralnikov različnih proizvajalcev. Po Kovačevih besedah je predpogoj za delovanje trga e-knjig bralnik s 3G- in Wifi-tehnologijo, "in ko bomo ta problem rešili, računam, da do konca leta, bo tudi v Sloveniji trg e-knjig zaživel". Po njegovih predvidevanjih bosta e-knjige za tablične računalnike najverjetneje ponudila še največja slovenska mobilna operaterja, verjame pa, da bo nadzor nad avtorskimi pravicami in izvajanje trženjskega procesa ostalo v rokah klasičnih založb.

Dolgoročno so e-knjige dobra novica za male jezike. Če želite izdati knjigo, je to veliko enostavneje in ceneje v digitalni obliki. Zdaj je treba izdati približno tisoč izvodov, da se tiskanje izplača.

Mike Shatzkin, direktor svetovalnega podjetja za e-knjige The Idea Logical Company.
Andrej Blatnik in Uroš Grilc v Odmevih