Eco, ki je književno kariero začel pri 50 letih, sicer sebe vidi kot
Eco, ki je književno kariero začel pri 50 letih, sicer sebe vidi kot "dokaj mladega in zagotovo obetajočega romanopisca". Foto: MMC RTV SLO/A. J.

Pogosto dobivam najbolj nesmiselno vprašanje na svetu, ki pa v glavnem navdušuje vse novinarje, to je, katero knjigo bi vzel s seboj na samotni otok. Moj odgovor je: telefonski imenik, saj bi lahko z vsemi temi imeni ustvaril čudovite zgodbe.

Umberto Eco
Umberto Eco
Eco v svojih delih razmišlja o sestavi literarnih besedil, njihovem funkcioniranju, predvsem pa o ontološkem statusu umišljije in njeni nenavadni moči, da lahko dejavno posega tudi v resničnost. Foto: EPA

Brati fikcijo pomeni igrati igro, s katero osmišljamo neznanskost stvari, ki so se že zgodile, se dogajajo ali se bodo zgodile v resničnem svetu. Z branjem leposlovja uidemo tesnobi, ki nas napade, ko poskušamo izreči kaj resničnega o svetu. To je tolažilna vloga književnosti, razlog, da ljudje pripovedujejo zgodbe, da jih pripovedujejo že od začetka časa.

Umberto Eco
Umberto Eco: Ime rože
Umberto Eco o svojem vstopu med romanopisce: "Ko sem pri 48 letih napisal svoj prvi roman, sem se moral soočiti z vprašanjem: je bila to le enkratna prigoda v mojem življenju, le 'nesreča' na začetku nečesa novega? Recimo, da vas zasleduje napadalen pes ... Pobegnete mu tako, da preskočite reko. Ko vam to enkrat uspe, se sprašujete, ali je bila le sreča ali pa bi vam uspelo še enkrat? Več kot očitno je, da sem imel še kaj povedati." Foto: Emka

"Ni res, da so moje knjige težko razumljive," je Eco nekoč odgovoril na pripombo, da so njegova dela silno kompleksna in enigmatična. "Prav nasprotno, mislim, da stvari prav banaliziram. Zapišem nekaj težavnega, vendar dam bralcu ključ, s katerim lahko odklene skrivnosti."

Svetovno literarno slavo – že prej je bil ugleden znanstvenik, eden izmed vodilnih teoretikov na področju semiotike in komunikacijske teorije – je Umberto Eco nenadejano dosegel leta 1980, ko je pri svojih oseminštiridesetih letih izdal svoj romaneskni prvenec Ime rože (Il nome della rosa, 1980). Nenadni mednarodni uspešnici so sledili še Foucaultovo nihalo (Il pendolo di Foucault, 1988), Otok prejšnjega dne (L'isola del giorno prima, 1994), Baudolino (Baudolino, 2000), Skrivnostni plamen kraljice Loane (La misteriosa fiamma della regina Loana, 2004) in predlani še Praško pokopališče (Il cimitero di Praga), v katerem se loteva antisemitizma in usodnih teorij zarote. Vsi razen najnovejšega obstajajo tudi v slovenskem prevodu.

O čem trenutno piše, Eco sicer vedno ohranja v tajnosti. Za tovrstne izjave tako tudi v času okrog svojega rojstnega dneva ni bil na razpolago.

Zgodovinska kriminalka z elementi semiotike in literarne teorije (ki se je ne da odložiti)
V Imenu rože, napeti zgodbi o umoru v srednjeveškem samostanu v 14. stoletju, je Eco ustvaril prepričljiv dokument o relativnosti resnice in različnih perspektivah spoznavnega procesa. Roman, ki je preveden tudi v slovenščino, je bil prodan v več milijonih izvodov, po njem pa je leta 1986 Jean-Jaques Annaud posnel tudi film, v katerem je bil frančiškan Viljem iz Baskervilla nihče drug kot Sean Connery.

Obisk v Ljubljani
Leta 2007, ko je ob podelitvi častnega doktorata in izidu Zgodovine grdega – o knjigi več v nadaljevanju – obiskal Ljubljano, je imel Eco, mimogrede, na tiskovni konferenci za novinarje samo dve prošnji: naj ga za božjo voljo nihče ne sprašuje o filmu Ime rože ali pa o tem, kaj si misli o Berlusconijevi politiki (pa mu je pozneje vseeno "ušlo", da se mu zdi Sean Connery sicer izvrsten igralec, da pa nista na povsem enaki "valovni dolžini" – ko sta se na snemanju poznejše filmske uspešnice leta 1986 spoznala, je Škot hotel govoriti izključno o nogometu, "o čemer pa jaz nimam pojma".

Čeprav je zaslovel z romani, pa Italijan sebe vidi predvsem kot znanstvenika, v literaturi se šteje med "amaterje" – obenem pa prostodušno priznava, da sebe "ne prišteva k slabim pisateljem, ki zatrjujejo, da pišejo le zase".

Kot filozof se je Eco sprva ukvarjal z estetiko, pozneje pa s komunikacijo in z znakovno strukturo umetniškega dela. Med njegovimi deli o aktualnih filozofsko-teoloških vprašanjih velja omeniti Opera aperta (Odprto delo, 1962), La struttura assente ... (Definicija umetnosti, 1968), A Theory of Semiotics (Teorija semiotike, 1976) in I limiti della interpretazione (Meje interpretacije, 1990).

"Nič ni lepšega kot seznam"
V slovenščino imamo med drugim prevedeno delo Vrtinec seznamov, v kateri se Eco posveča tistim območjem v umetnosti, ki jih zaznamuje naštevanje, seštevanje, dodajanje, zbiranje in kopičenje elementov. Knjiga je izšla pri založbi Modrijan. Pod okriljem iste založbe sta izšla tudi prevoda "sestrskih monografij" Zgodovina lepote in Zgodovina grdega, pregleda prikazov lepega oz. grdega v zahodni civilizaciji.
Ecova obravnava upodobitev grdega sega od Miltonovega Satana do Goethejevega Mefista, od čarovništva in srednjeveške umetnosti mučenja do puščavništva, spokorništva in mučeništva, od izrodkov in iznakaženih teles do mitoloških pošasti in cirkuških spačkov, njen 'protipol' pa izhaja iz načela, da Lepota nikoli ni bila nekaj absolutnega in nespremenljivega, temveč si je v skladu z zgodovinskim obdobjem in deželo nadevala različne obraze.

Pri založbi Učila International je medtem izšla knjiga O literaturi. V njej je zbranih devet razprav o problemih, povezanih z literaturo, njenim ustvarjanjem in učinkovanjem. Pri tem se Eco osredotoča na tiste velikane svetovne književnosti, ki so ga najbolj zaznamovali: Dante, Nerval in Borges.

Umberto Eco se je leta 1932 rodil v mestu Alessandria v italijanski deželi Piemont. Leta 1954 je končal študij filozofije in se začel ukvarjati z novinarstvom. Po doktoratu iz srednjeveške filozofije in literature je bil Eco nekaj časa zaposlen na RAI-u, v kulturnem uredništvu televizije, pozneje je med drugim predaval estetiko na fakultetah v Torinu in Milanu ter semiotiko na univerzi v Bologni.

Pogosto dobivam najbolj nesmiselno vprašanje na svetu, ki pa v glavnem navdušuje vse novinarje, to je, katero knjigo bi vzel s seboj na samotni otok. Moj odgovor je: telefonski imenik, saj bi lahko z vsemi temi imeni ustvaril čudovite zgodbe.

Umberto Eco

Brati fikcijo pomeni igrati igro, s katero osmišljamo neznanskost stvari, ki so se že zgodile, se dogajajo ali se bodo zgodile v resničnem svetu. Z branjem leposlovja uidemo tesnobi, ki nas napade, ko poskušamo izreči kaj resničnega o svetu. To je tolažilna vloga književnosti, razlog, da ljudje pripovedujejo zgodbe, da jih pripovedujejo že od začetka časa.

Umberto Eco