Tema spolne zlorabe v Katoliški cerkvi je tema, ki je prav v zadnjih letih postala najbolj žgoča ob razkritju številnih afer v Ameriki in Evropi. A Dvom je zgodba o (domnevni) spolni zlorabi samo na površju. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Tema spolne zlorabe v Katoliški cerkvi je tema, ki je prav v zadnjih letih postala najbolj žgoča ob razkritju številnih afer v Ameriki in Evropi. A Dvom je zgodba o (domnevni) spolni zlorabi samo na površju. Foto: Prešernovo gledališče Kranj

Dvom ima vlogo t. i. "efekta metulja", saj začetni dvom očeta Flynna sproži celo vrsto dvomov. Dvom očeta Flynna o Bogu kot edini trdni in varni opori (ki ga izreče v svoji pridigi s priliko o brodolomcu) sproži dvom sestre Alojzije o njem: začne se spraševati, zakaj oče Flynn dvomi o Bogu in božji navzočnosti ter milosti, na koncu, po skorajda detektivski akciji, pa tudi sama postane žrtev dvoma.

Marinka Poštrak
Dvom
"Da lahko nekoga obtožiš takih težkih stvari, moraš biti v sebi zelo trden," ugotavlja Vesna Jevnikar (sestra Alojzija). "Ne gre samo za obrekovanje, to je huje kot obrekovanje. Pri takih obtožbah zločinskih dejanj gotovo podvomiš, ali si ravnal prav ali ne, ne glede na to, da si trdno prepričan." Foto: Prešernovo gledališče Kranj

V Prešernovem gledališču Kranj bo danes ob 19.30 premierno zaživela drama Dvom v režiji Alena Jelena. Gre za prvo slovensko uprizoritev dela Pulitzerjevega nagrajenca Johna Patricka Shanleyja, ki je za dramo Dvom prejel številne nagrade, drama pa je doživela tudi filmsko priredbo (izpod peresa samega avtorja), nominirano za več oskarjev.

Že sam dvom pusti neizbrisno sled
Dvom prikazuje spor med odprtim, liberalnim duhovnikom Flynnom (Borut Veselko) in konservativno, strogo ravnateljico katoliške šole v Bronxu, sestro Alojzijo (Vesna Jevnikar). Ta posumi, da se je duhovnik enemu izmed učencev približal na nesprejemljiv način. V svojo igro sumničenj in manipuliranja potegneta tudi mlado sestro Jakobino (Vesna Slapar) ter omajeta njeno vero in zaupanje v ljudi. "Z moje strani gre za zgodbo o izgubljeni nedolžnosti," razmišlja Slaparjeva. "Sestra Jakobina je vstopila v red nepokvarjena, nedolžna, predvsem pa svetla, vedra in brez vsakršnega dvoma v avtoriteto, v dobroto ljudi, v Cerkev kot institucijo. Potem pa se ji zelo grdo zamajejo tla pod nogami in naenkrat postane nekdo, ki dvomi o vsem, kar jo izjemno razjeda."

Poleg omenjenih igralcev kranjskega gledališča v predstavi nastopa tudi Maša Kagao Knez. Za scenografijo je poskrbela Vasilija Fišer, za kostumografijo Belinda Radulović in za glasbo Darja Hlavka Godina. Lektor je bil Tomaž Gubenšek, oblikovalec svetlobe Bojan Hudernik, oblikovalec maske pa Matej Pajntar.

Ne gre le za to, ali je oče Flynn kriv ali ne
Kranjski ustvarjalci predstave so med študijem drame ugotovili, da je k njej mogoče pristopiti z različnih smeri. Pri drami Dvom ne gre le za zgodbo o sicer pereči temi spolnih zlorab, pač pa ta spregovori tudi o izgubljenem zaupanju, o praznih sumničenjih in obsodbah brez dokazov, manipulaciji in spopadu posameznika z institucijo. "Proti koncu študija me je začelo močno vznemirjati vprašanje, kako se zoperstaviti tako mogočni inštituciji, kot je Rimskokatoliška cerkev," svoj pristop k temi razlaga Jelen. "Da bi nehala razmišljati tako, kot razmišlja. Še danes ne verjamem, da bodo nov napotek papeža, da se začne vsak sum preiskovati, stoodstotno upoštevali. Lepo bi bilo, da bi predstava nagovorila v tem smislu, seveda pa bom zadovoljen, če se bodo spraševali tudi o resničnosti krivde očeta Flynna."

Avtor je v uvodu napisal, da je to drama o komunikaciji današnjega časa, izpostavlja "kranjski" oče Flynn, Borut Veselko. "Ljudje smo zelo hitro pripravljeni soditi. Brez dokazov in informacij, na podlagi vtisa in govoric. Mislim, da je to tudi v Sloveniji nekako splošen pojav."

Kot je pretekli teden na novinarski konferenci pred današnjo drugo premiero Prešernovega gledališča v novi sezoni povedala dramaturginja Marinka Poštrak, nas Shanley v Dvomu opozarja, da stvari niso nikoli enoznačne in da je treba zmeraj uporabiti določeno mero skepse, če želimo uvideti tisto, kot sam pravi, "tiho in neizrečeno, ki se skriva pod vsakim človekom in pod sleherno družbo".

Dvom ima vlogo t. i. "efekta metulja", saj začetni dvom očeta Flynna sproži celo vrsto dvomov. Dvom očeta Flynna o Bogu kot edini trdni in varni opori (ki ga izreče v svoji pridigi s priliko o brodolomcu) sproži dvom sestre Alojzije o njem: začne se spraševati, zakaj oče Flynn dvomi o Bogu in božji navzočnosti ter milosti, na koncu, po skorajda detektivski akciji, pa tudi sama postane žrtev dvoma.

Marinka Poštrak