Strokovna žirija je sicer odločila drugače in Šeligove nagrade odličnosti ni podelila skupnemu projektu Gledališča Koper in SNG-ja Nova Gorica, pač pa produkciji SNG Drame Ljubljana Romantične duše po dramski predlogi Ivana Cankarja in v režiji Sebastijana Horvata. Slutnjo tega, kaj bi se utegnilo v naslednjih sezonah znajti na slovenskih odrih, razkriva podelitev Grumove nagrade za najboljše novo izvirno dramsko besedilo. Priznanje je za besedilo Smeti na luni prejel rokgre.
Kdo sme izjaviti, kaj je pristno prijateljstvo?Avtor dramskih besedil, čigar pravo ime je Rok Vilčnik, je sicer že nekaj let eden najprodornejših slovenskih dramatikov. Med njegovimi deli izstopa predvsem monodrama Pavlek, v kateri že od premiere oktobra 2004 blesti Peter Ternovšek in ki je nedavnho doživela že stoto ponovitev. Morda podobna usoda doleti tudi igro Smeti na luni, zgodbo o nenavadnem prijateljstvu med malo radovedno deklico Vasilko in astronomom Lawrencom. Slednji je 'seveda' potencialni pedofil; s prisotnostjo tega suma rokgre tudi spregovori o tem, da v današnjem času skoraj nihče več ne verjame v možnost pristnih razmerij, zaradi česar ljudje v skoraj vsakem nekonvencionalnem prijateljstvu odkrivajo znamenja psihološke patologije.
Žiranti so o zgodbi, ki se izteče srečno, med drugim zapisali: "Zgodba se izteče, če smemo uporabiti ta izraz, 'tragično lepo'. Ali celo – 'žalostno lepo'. Oddaljujoča se Luna kot nekdanji simbol hrepenenja in ljubezni, na kateri so človekovi obiski že pustili svoje prve smeti, postane metafora za umik vsega, kar nosi sled izgubljene avtentike. Posebna vrednost Smeti na Luni so razplastenost v dogajanju in pomenih, bogastvo aluzij, pristnost in empatija likov ter dosledno vodenje zgodbe prek vseh obratov, ki že pri branju zbujajo drobne vzklike presenečenja in odobravanja."
Vsi žanri slovenskega teatra
Zmagovalna predstava po izboru Slavka Pezdirja, Mateja Bogataja in Primoža Jesenka je premagala konkurenco zelo raznolikih predstav. Selektorica 38. izvedbe festivala Teden slovenske drame Alja Predan je namreč v konkurenco uvrstila produkcije: Akvarij (Prešernovo gledališče Kranj), Jagababa (SNG Drama Ljubljana), Dolina solz, čez sto let bo vse za nami (Gledališče Glej), Učenci in učitelji (Mestno gledališče Ptuj, E.P.I. Center, Cankarjev dom), Slovensko narodno gledališče (Maska), Dogodek v mestu Gogi (SLG Celje) ter že zgoraj omenjeni produkciji Duohtar pod mus in Romantične duše.
Presojanje celovitosti kakovosti predstave
'Triglava sodniška komisija' je izbor najboljše predstave pospremila tudi s komentarjem selekcije predstav Alje Predan. Žirija meni, da izbrana osmerica predstav reprezentativno predstavlja gledališko pester, raznovrsten in bogat prerez najvrednejših aktualnih slovenskih gledaliških dogodkov zadnje sezone. Zapisano je bilo še, da so bili v procesu izbiranja nagrajenca pomembni faktorji izbora tako vsebinske kot oblikovne vrednosti besedila ter njegova odrska uresničitev. Je že tako, da je teden slovenske drame edini festival uprizorjene domače drame, zaradi česar je še toliko bolj pomembno, da se poskuša kot najboljšo predstavo izbrati produkcijo, ki zares najbolj celovito izstopa iz trenutne ponudbe slovenskih gledaliških hiš.
Napisano konec 19. stoletja, aktualno še danes
Žiranti so kot tak izraz odličnosti prepoznali predstavo ljubljanske Drame Romantične duše, prvega napisanega in zadnjega objavljenega dramskega besedila Ivana Cankarja. Režiserju Sebastijanu Horvatu in njegovim sodelavcem se je posrečilo odlično kontekstualizirati dramsko predlogo s konca 19. stoletja in tedanji jezik. To se je posrečilo predvsem zato, ker Horvat pristaja na odprtost večpomenskosti in na tveganje v izvedbi. Predstava posebno v zadnjem delu opozarja na to, da gledališče ni in ne more biti v večnostno estetiko zaverovan medij, pač pa je vitalna umetnost, ki se odziva na trenutek, v katerem nastaja in stopa na oder.
K odlični predstavi so prispevali tudi drugi ustvarjalci oziroma kot je zapisala žirija: "Igralski ansambel tako v individualnih dosežkih kakor tudi v partnerski ansambelski igri dosega tolikšno stopnjo ustvarjalno sproščenega užitka, da se prezenca celotne zasedbe organsko zaleze v gledalca. Nikakor pa ni mogoče spregledati sozvenenja režije s scenografijo Petre Veber, katere konstruktivizem gradi na seštevanju vidnih znakov, vseskozi prevajanih v ostro profilirano misel."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje