Bertolt Brecht je slovel po svoji brezkompromisni, prekucniški drži. Foto:
Bertolt Brecht je slovel po svoji brezkompromisni, prekucniški drži. Foto:
Bertolt Brecht na znamki
Na Brechta, ki je vrsto let preživel v izgnanstvu, so v domovini zelo ponosni - na sliki je nemška znamka z njegovo podobo. Foto: EPA

Kot odrasel človek bi pač morali vedeti, da ne morete hoditi okoli in dajati ljudem nasvete.

B. Brecht, Mati Korajža in njeni otroci

Revni ljudje potrebujejo pogum, brez njega so izgubljeni. Potrebujejo ga že za to, da zjutraj vstanejo. Sredi vojne obdelovati polje, spravljati na svet otroke, ko je prihodnost brez upanja, to terja trden pogum.

B. Brecht, Program za skupščino

Ob 50-letnici umetnikove smrti so v Nemčiji izdali številne zvočne knjige, na katerih različni izvajalci interpretirajo predvsem njegovo liriko. Kljub vsemu pa je Brecht v zgodovino 20. stoletja vpisan kot tisti, ki je na podlagi študija marksizma in dialektičnega materializma s pomočjo "svojega" gledališča kritiziral malomeščansko družbo.

Ni bil stradajoč umetnik
Bertolt Brecht se je rodil leta 1898 v Augsburgu v bogati družini industrialca. Že kot mladostnik je zavzel uporniško držo in se vse bolj oddaljeval od svojega stanu. V Münchnu je študiral medicino in v prvi svetovni vojni sodeloval kot bolničar. Študij je kasneje opustil in se posvetil študiju teatrologije. Leta 1918 je napisal svojo prvo igro, šokantno in nasilno delo z naslovom Baal, ki je še danes pogosto uprizorjeno. Prvi vidnejši uspeh je doživel s komedijo Bobni v noči, za katero je leta 1922 prejel Kleistovo nagrado.

Zahteva po potujitvi
Za "prevratno" velja Brechtovo delo Opera za tri groše (1928), pri kateri je sodeloval s skladateljem Kurtom Weilom. Brecht je pri tej "operi" uveljavil koncept epskega gledališča, za katerega je značilno zavračanje iluzije. Igralec se s svojo vlogo ne sme poistovetiti, lahko jo le prikazuje, pomembno vlogo pa ima tudi gledalec, ki mora dogajanje na odru spremljati s kritično distanco. Eno glavnih načel Brechtovega gledališča je potujitveni efekt (Vervremdungseffekt), ki ga ustvarjalci dosežejo s pomočjo songov, komentarjev, transparentov, s katerimi razbijajo realistično odrsko iluzijo, ob tem pa občinstvo ves čas pozivajo k družbenemu angažmaju.

Brecht se je leta 1933 izselil na Dansko, Švedsko in leta 1941 čez Vladivostok v Kalifornijo. Leta 1948 se je vrnil v vzhodni Berlin in ustanovil lastno gledališče. Med njegova najbolj znana dramska sodijo še Bobni v noči, Dvig in padec mesta Mahagonny, Strah in beda tretjega rajha, Življenje Galilea Galileia, Dobri človek iz Sečuana, Kavkaški krog s kredo in druge.

Bolj ali manj "na tekočem"
Brechtova družbeno-kritična dela so še vedno stalnica na repertoarjih domačih in tujih gledališč. Na slovenskih odrih sta bili v zadnjem desetletju zlasti odmevni uprizoritvi Galileo Galilei, skupni projekt Slovenskega mladinskega gledališča ter Narodne in univerzitetne knjižnice, v režiji Matjaža Bergerja in Baal, ki ga je na oder Slovenskega narodnega gledališča Ljubljana postavil Eduard Miller.

Brechtovo delo je v slovenskih prevodih dobro zastopano, na zvočne knjige pa bo potrebno še počakati.

Kot odrasel človek bi pač morali vedeti, da ne morete hoditi okoli in dajati ljudem nasvete.

B. Brecht, Mati Korajža in njeni otroci

Revni ljudje potrebujejo pogum, brez njega so izgubljeni. Potrebujejo ga že za to, da zjutraj vstanejo. Sredi vojne obdelovati polje, spravljati na svet otroke, ko je prihodnost brez upanja, to terja trden pogum.

B. Brecht, Program za skupščino