Poslovil se je eden najvidnejših slovenskih ustvarjalcev, Henrik Neubauer, zaslužen za mednarodno uveljavitev slovenskega baleta. Dejaven je bil v številnih mednarodnih organizacijah kot funkcionar in predavatelj, močno se je zavzemal za razvoj mladih opernih pevcev, obudil je operni studio na Akademiji za glasbo in pripravil program za Višjo šolo učiteljev baleta. Za plesalce in pedagoge je napisal vrsto učbenikov in drugih zajetnih knjižnih del z zgodovinskim pregledom plesne in operne umetnosti. Vest o njegovi smrti je sporočila njegova družina.
Z odrsko umetnostjo povezan kar 80 let
Neubauer, ki je 17. aprila praznoval 95. rojstni dan, se je z baletom začel profesionalno ukvarjati leta 1944, ko je v Ljubljani obiskoval baletno šolo Maksa Kirbosa. Sprva kot član baletnega zbora, nato pa kot solist je med letoma 1946 in 1957 nastopal v ljubljanski operni hiši.
Leta 1953 je končal študij medicine, istega leta pa je diplomiral tudi na Srednji baletni šoli v Ljubljani. Izpopolnjeval se je v Moskvi, v Leningradu in nato še v ZDA. Leta 1952 je začel koreografirati dramske, operne in nato še samostojne baletne predstave. Med letoma 1960 in 1972 je prevzel vodenje ljubljanskega Baleta, od 1972 do 1982 pa je bil direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana. Leta 1984 je za dve leti prevzel vodenje mariborske Opere.
Od leta 1989 pa vse do leta 2002 je predaval na ljubljanski Akademiji za glasbo in tako rekoč ustanovil dodiplomski študijski program Operna šola. Kot plesalec in koreograf je sodeloval pri izvedbi večine najpomembnejših klasičnih in modernih baletov. Od svojega opernega režijskega prvenca Ero z onega sveta v mariborski Operi je režiral več kot trideset oper in operet.
Prejemnik številnih nagrad
Za svoje delo je prejel več vidnejših priznanj in nagrad, med drugim zlati red za zasluge RS v letu 2009. Znotraj izredno širokega polja različnih dejavnosti, v katerem se je Henrik Neubauer šest desetletij nepretrgano posvečal plesni in operni umetnosti, predstavljata jedro njegove ustvarjalnosti kreacija koreografij in priprava opernih režij. Podpisal se je pod več kot osemdeset samostojnih baletnih koreografij na glasbena dela slovenskih skladateljev. Bil je tudi pomemben publicist in mednarodno priznani izvedenec s področja opere, baleta in plesne umetnosti sploh. Objavil je več kot 40 knjižnih izdaj in približno 600 strokovnih člankov.
Podpisal se je pod več kot 80 samostojnih baletnih koreografij na glasbena dela slovenskih skladateljev, med katerimi so Risto Savin, Zvonimir Ciglič, Marijan Lipovšek, Vilko Ukmar, Slavko Osterc, Marjan Kozina, Lojze Lebič, Ivo Petrič, Lucijan Marija Škerjanc, Marjan Gabrijelčič, Larisa Vrhunc, Karol Pahor in Josip Ipavec.
Poleg 34 opernih režij, med katerimi izstopajo naslovi tako iz klasičnega kakor tudi sodobnega repertoarja, je pripravil tudi 15 režij dramskih iger v francoskem jeziku. Za več svojih koreografij in režij je prejel prve nagrade na ljubljanskih baletnih in opernih bienalih. Kot velik poznavalec operne literature in humanistično orientiran intelektualec je dal pomemben prispevek tudi k slovenski operni prevodni praksi, saj je prevedel več libretov iz glasbenogledaliških del Mozarta, Straussa mlajšega, Donizettija, Paškeviča in Rossinija.
Jožef Muhovič: Neubauer kot velikan krhke in gracilne ustvarjalnosti
Na letošnji Prešernovi proslavi, na kateri je bil z nagrado za življenjsko delo ovenčan tudi Neubauer, je predsednik upravnega odbora Prešernovega sklada Jožef Muhovič Neubauerja označil za nestorja baletne umetnosti pri nas in v svetu in "velikana te krhke in gracilne ustvarjalnosti, katere ekspresivna kvaliteta se razvija v prostoru in mineva v času. Da se razživi in pusti sled v spominu sveta, potrebuje razvejano infrastrukturo: vaje, imaginacijo, kondicijo, koreografijo, kinetografijo, režijo, teorijo, monografije in članke, pedagogiko in programe, šole in mednarodne povezave. Težo te podporne dejavnosti je v Sloveniji v 70-letnem delovanju na področju baleta in opere dr. Neubauer v obilni meri vzel nase. V baletni umetnosti ni področja, ki ga ne bi z dvigom kvalitete odločilno zaznamoval prav on, v operni režiji pa tudi ne."
"Henrik Neubauer je s svojim koreografskim in režiserskim delom brez dvoma nadgradil temelje, ki so jih postavili njegovi predhodniki; z Golovinom, Mlakarjem in Šparemblekom predstavlja štiri najvidnejše in najvplivnejše slovenske koreografe. S svojim strokovnim znanjem in poznavanjem zgodovine evropskega in svetovnega baleta je zvišal kakovost obeh nacionalnih slovenskih baletnih ansamblov in ju postavil ob bok tujim operno-baletnim hišam, ki se ponašajo z daljšo tradicijo ustvarjanja. Da se slovenski balet še vedno nahaja na tej poziciji in da uživa spoštovanje v mednarodnih krogih, je brez dvoma posledica Neubauerjevega preteklega dela v slovenskem baletnem prostoru," piše na spletni strani Društva baletnih umetnikov Slovenije.
"Tisto, kar dr. Neubauerja postavlja v prvo vrsto slovenskih mislecev in ustvarjalcev, je njegova vsestranskost, ki pa hkrati oteži kategorizacijo njegovih dejavnosti. Izstopajo operne in plesne dejavnosti, ki jih je dr. Neubauer podprl z izdajo strokovnih knjig in člankov, v katerih pogosto zasledimo velik izbor gledaliških kritik, ki bralca današnje dobe nazorno seznanjajo s kulturnim utripom časa, v katerem so produkcije nastajale," je aprila letos na portalu SIGIC zapisala Olivera Ilić.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje