Gledališko dogajanje v predstavi Dom za igralce trenutnemu času in prostoru iz središčnega položaja (in medias res) kot nekakšno nasprotje spomina nagovarja tako preteklost, ki je v isti meri individualna (igralčeva) in shakespearjevska, kot prihodnost, ki je represivna in nevrotična, absurdna in kaotična. Foto: APT
Gledališko dogajanje v predstavi Dom za igralce trenutnemu času in prostoru iz središčnega položaja (in medias res) kot nekakšno nasprotje spomina nagovarja tako preteklost, ki je v isti meri individualna (igralčeva) in shakespearjevska, kot prihodnost, ki je represivna in nevrotična, absurdna in kaotična. Foto: APT

In medtem ko igralci vztrajno preigravajo Shakespearja, ki v svet gledališke poetike vztrajno vnaša tisto "globalnost", ki preči čase in prostore, kulture in civilizacije, so medijski kanali v času, v katerem neposredna demokracija niti v ideji več ne obstaja, edina povezava s svetom zunaj. Ta svet pa je neskončno krut; ulica je prestopila pragove ustanov, ljudje postajajo blazni: "Kar ni požrla vojna, bo požrl senat".

iz gledališkega lista
Matjaž Farič
Matjaž Farič, ki se je v zavesti javnosti najprej usidral kot koreograf in plesalec, je tokrat prevzel odgovornost režije. Foto: RTV SLO

V Anton Podbevšek Teatru (APT) v Novem mestu bodo nocoj ob 20.00 prvič uprizorili predstavo Dom za igralce. Po besedah njenega režiserja, plesalca in koreografa Matjaža Fariča je 65-minutno dogajanje postavljeno v Slovenijo leta 2022. Gledališča so pozaprli, oblast pa je za gledališke poklice, ki ne prinašajo dobička, dostojno poskrbela: zanje je po vsej državi ustanovila tako imenovane Domove za igralce oziroma trajnostne ustanove, ki so večinoma pripomogle k rešitvi socialnega vprašanja, kam z igralsko odvečno delovno silo.

V enem takšnih zavodov so se tako znašli trije igralci, dve negovalki in medijska nadzornica. Skupaj sestavljajo uigrano skupino, ki dneve in noči preživlja na zaprtem oddelku doma. Medtem ko igralci svoje dneve zapolnjujejo tako, da preigravajo različne Shakespearjeve igre (Hamlet, Macbeth Timon Atenski, Coriolan, Rihard III., Antonij in Kleopatra), pa jih negovalki oskrbujeta in se ponekod v njihovo igro tudi vključujeta.

Za nadzor celotnega dogajanja skrbi medijska nadzornica, ki bdi nad delom negovalk, sledi razpoloženju varovancev in o dogajanju v omenjenem zavodu obvešča nadrejene.

Vedno relevantni Shakespeare
Zgodbe, ki so nastale na podlagi Shakespearjevih besedil in besedil igralcev samih, vstopajo v vlogo arhetipov, ki govorijo o preteklosti in hkrati sedanjosti ter prihodnosti. Neverjetno je, kako se te zgodbe prekrivajo z današnjim stanjem in usodnimi temami, ki krojijo življenje, je prepričan Farič.

Nekaj najslavnejših monologov iz zgodovine gledališča - na enem kupu
Eden izmed članov igralske zasedbe, Brane Grubar, je zadovoljen predvsem zato, ker je uprizoritev toliko odlomkov iz Shakespearja v enem samem večeru za igralca sijajna priložnost, pri postavitvi predstave pa se je ta razprla v nekaj po njegovem mnenju mnogo bolj problematičnega. Govori namreč o tem, kaj bo čez desetletje, ko naj ne bi bilo več umetnosti in ne več poti do duha.

Današnja družba je opisanemu stanju že zdaj, ko gradi svojo srečo ter svoje veselje do življenja s predmeti in z denarjem, zelo blizu, meni Grubar. Do tega, kaj se dogaja v duhu ljudi, pa preprosto zato, ker so ti nanj pozabili, ne pride.

V predstavi poleg Grubarja nastopajo še Niko Goršič, Tomaž Gubenšek, Jana Menger in Kaja Janjić, moderatorka je Nada Vodušek. Zvočna podlaga je delo režiserja Fariča, dramaturginja je Andreja Kopač, scenografijo je prispeval Tomaž Štrucl, kostume pa Sanja Grcić. Video je oblikoval Gašper Brezovar.

In medtem ko igralci vztrajno preigravajo Shakespearja, ki v svet gledališke poetike vztrajno vnaša tisto "globalnost", ki preči čase in prostore, kulture in civilizacije, so medijski kanali v času, v katerem neposredna demokracija niti v ideji več ne obstaja, edina povezava s svetom zunaj. Ta svet pa je neskončno krut; ulica je prestopila pragove ustanov, ljudje postajajo blazni: "Kar ni požrla vojna, bo požrl senat".

iz gledališkega lista