Na naslovnicah se je Bolšoj leta 2013 znašel zaradi napada na umetniškega direktorja Sergeja Filina, ki je zaradi kisline skoraj popolnoma oslepel. Afera je razkrila celo mrežo zakrknjenih rivalstev ter bojev za oblast in denar - in to vse v zakulisju ene najprominentnejših ruskih kulturnih institucij. Foto: AP
Na naslovnicah se je Bolšoj leta 2013 znašel zaradi napada na umetniškega direktorja Sergeja Filina, ki je zaradi kisline skoraj popolnoma oslepel. Afera je razkrila celo mrežo zakrknjenih rivalstev ter bojev za oblast in denar - in to vse v zakulisju ene najprominentnejših ruskih kulturnih institucij. Foto: AP
Mahar Vazijev
54-letni Vazijev je bil v mlajših letih, tako Urin, "briljanten plesalec", pozneje pa je 13 let vodil baletni ansambel Mariinskega gledališča v Sankt Peterburgu. Zadnjih sedem let je preživel na čelu baleta v La Scali in v tem obdobju ansambel popeljal "na višjo raven". Foto: AP
Bolšoj
Celotna tragedija napada na Filina je bila ena najhujših kriz od ustanovitve Bolšoja leta 1776. Ruska vlada je poskušala vse skupaj čim hitreje pomesti pod preprogo tako, da je direktorja odpustila. Filin se je po mesecih zdravljenja v Nemčiji vrnil na svoje delovno mesto, a je njegov vid še vedno zelo okrnjen. Javno je sicer izjavil, da ustanovi ne zameri, da njegove pogodbe niso podaljšali. Foto: AP

"Balet Bolšoj teatra je predvsem sinonim za klasični ples," je Vazijev pred kratkim izjavil na tiskovni konferenci. 54-letni Rus se v teh dneh pripravlja na svojo prvo sezono na čelu Bolšojevega baletnega ansambla. V domovino se je vrnil iz Milana, kjer je predtem isto službo opravljal v nič manj znameniti operi La Scala.


Nekdanji plesalec, ki je dolga leta plesal na čelu Bolšoju rivalske skupine Mariinskega gledališča iz Sankt Peterburga, je bil v Moskvo rekrutiran, da bi pomagal postaviti piko za kontroverznim mandatom svojega predhodnika Sergeja Filina.

Gotovo se vsi še spominjamo: leta 2013 je nekdo iz zasede napadel takratnega direktorja Filina in ga polil s kislino. Poskus atentata, ki je Filina skoraj popolnoma oropal vida in mu razbrazdal obraz, je razkril tudi kompleksno predzgodbo zamer in rivalstev, ki so dolga leta brbotala za pročeljem slavne neoklasicistične stavbe v Moskvi.

Po dolgem sojenju, na katerem je javnost lahko slišala skoraj neverjetne obtožbe in zarote - vključno s tem, da je Filin delil vloge v zameno za spolne usluge - je za zapahi za napad pristal solist Pavel Dmitričenko. Ko se je nato Filinu letos pogodba iztekla, nihče ni bil pretirano presenečen nad tem, da mu je je direktor ustanove Vladimir Urin ni podaljšal.

Konec je z rednimi gostovanji v tujini
Oba moža na čelu ugledne institucije si zdaj prizadevata, da bi se o njej v medijih pisalo samo še iz "pravih" razlogov. "Pred očmi imava enako vizijo baleta," je novinarjem zatrdil Vazijev. "Zavedamo se, da nismo samo navaden plesni ansambel, pač pa državna ustanova, ki predstavlja Rusijo."

Urin, ki je imel po poročilih ruskih medijev s Filinom zelo buren odnos, je poudaril še, da bodo odslej nastopi v domovini prioriteta. "Pogosto zavračamo vabila za gostovanja v tujini. Radi bi nastopali v Rusiji, za to nas ruska država tudi plačuje."

Zapihal je drugačen veter
Za novo sezono, ki se začne v septembru, je Vazijev seveda podedoval repertoar, ki ga je sestavil še njegov predhodnik. Seveda pa poskuša novi direktor na baletu pustiti tudi svoj lasten pečat - za zdaj tako, da je nekaj večjih vlog razdelil med mlade, še neznane plesalce v vzponu (že v času svojega dela v gledališču Mariinski je pomagal zagnati kariere številnih baletnih zvezdnikov). Prav tako bi na repertoar rad vrnil nekatere ruske klasike; za januar je tako že napovedanih nekaj uprizoritev koreografij Jurija Grigoroviča, očeta ruske koreografije. "Veliki mojstri so se kalili na odru Bolšoja; svojo zgodovino moramo poznati in upoštevati."

Na vprašanja v zvezi z dramatičnim mandatom svojega predhodnika Vazijev diplomatsko noče odgovarjati. Vseeno pa je poudaril, da bodo stvari v Bolšoju odslej potekale "drugače".