Za usodne se niso izkazale obtolčenine in zareze, pač pa mesta, ki so zaradi prisotnosti vlage spremenila barvo. Foto: Reuters
Za usodne se niso izkazale obtolčenine in zareze, pač pa mesta, ki so zaradi prisotnosti vlage spremenila barvo. Foto: Reuters
Edvard Munch: Vampir
Edvard Munch je postal pravi razvpitež, ko je v Berlinu razstavil svojo sliko Vampir. Zmotila je varuhe javne morale in razstavo so prepovedali.

Restavratorji, ki so nekaj mesecev obdelovali Krik in Madono Edvarda Muncha, so ugotovili, da Krika ni mogoče popraviti. Za nepopravljive pa se niso izkazale obtolčenine, pač pa mesta, ki jih je načela vlaga. Ta je spremenila obarvanost majhnih predelov slike, vsi poskusi, da bi "zaplatam" povrnili njihovo prvotno barvo, pa so se izkazali za jalove. A tragedija ni zares velika. Obarvani predeli so namreč tako majhni, da jih običajni obiskovalci muzeja skoraj zagotovo ne bodo mogli izslediti.

Poškodbe Madone so se vdale, a le stežka
Ob vrnitvi slik, ki so ju avgusta 2004 oboroženi roparji sredi dneva odnesli iz oselskega Munchovega muzeja, je kazalo, da je Madona utrpela hujše poškodbe. V zadnjih mesecih pa so restavratorji uspeli bolj ali manj povsem odstraniti sledi prask in manjših lukenj, ki so kazile platno. A ni šlo zlahka. Iz muzeja so sporočili, da je bilo delo restavratorjev zelo zahtevno in dolgotrajno.

Vrvež ob vnovični predstavitvi javnosti?
Kdaj bosta sliki znova razstavljeni v javnosti, še ni znano. Zagotovo pa bo ob premieri ponovnega bivanja v muzeju zavladalo veliko zanimanje za njun ogled. Verjetno skoraj tolikšno kot ob njunem nastanku. Sliki, ki ju je Edvard Munch naslikal v letih 1893 in 1894 in ki veljata za odlična primerka zgodnjega ekspresionizma, sta namreč skoraj največji deli Norvežana. Munch ni trpel usode številnih umetnikov, ki jih teži nerazumevanje javnosti za njihovo umetnost.

Najvidnejši predstavnik severnega ekspresionizma je namreč že leta 1892 postal velika zvezda evropske likovne scene. Do tega slovesa se je dokopal podobno kot več desetletij prvi rockovski zvezdniki. Z uporabo šoka. Leta 1892 so zaradi prisotnosti Munchove slike Vampir zaprli razstavo v berlinskem umetniškem društvu (Verein Berliner Künstler). Nemška umetniška scena je Muncha vzljubila, umetnik pa se ji je "zahvalil" s tem, da je dolga leta živel in delal v Nemčiji in tako tudi močno vplival na njeno slikarstvo.