Marinko Banjac je visokošolski učitelj na katedri za teoretsko analitsko politologijo Fakultete za družbene vede v Ljubljani. Foto: Radio Slovenija
Marinko Banjac je visokošolski učitelj na katedri za teoretsko analitsko politologijo Fakultete za družbene vede v Ljubljani. Foto: Radio Slovenija

Pogovor se je vrtel okrog trenutnega dogajanja v slovenski politiki, ki nas vsak dan obstreljuje s filmčki, objavami na družbenih omrežjih in medsebojnim obtoževanjem. Govorjenje o visoki ali nizki politični kulturi je neka oblika moraliziranja, je dejal Marinko Banjac, morali bi se vprašati zlasti to, ali so določeni načini sporočanja primerni za demokratična okolja.

Filmčki z vudu lutkami in fascikli nekdanjih fantov, premierjevi nasveti o pranju ob koncu tedna, navzkrižno obtoževanje ob nastanku nove stranke in dražba predmetov iz obdobja osamosvojitve – vse to smo videli v zadnjih dneh. Tu ne moremo govoriti o iskanju idej in sinergij, kar bi morala početi politika, očitno pa gre za postavljanje položajev, saj vsi že nekako pogledujejo proti naslednjim volitvam.

"Dogajanje kaže na precejšnje delitve v slovenskem političnem prostoru in težnjo ogromno ljudi, da jih skušajo ohranjati. Premalo je drugačnega razmišljanja, drugačnega komuniciranja, vse bi moralo biti obteženo z določeno vsebino," pravi Banjac. Vzorci se pogosto tudi ponavljajo. Smo torej Slovenci zlate ribice, ko gre za spomin in naše nadaljnje ravnanje? Ko gre za ankete javnega mnenja in podporo aktualni koaliciji, pa ta spomin na neizpolnjene obljube očitno ostaja in se celo krepi. "Dejstvo je, da ta vlada komunicira slabo, nekako je izgubila svojo zgodbo. Morda je krivo to, da so si na začetku naložili preveliko breme z napovedmi vseh različnih reform. Vsak, ki pride na oblast, pa se prej ali slej sreča z realnostmi in zakonskimi omejitvami, seveda tudi z opozicijo. Za vlado se zdi, da je preprosto izgubila rdečo nit, ob tem pa tudi spreminja stališča, kar na koncu pripelje do tega, da zgodba ni več politično konsistentna, da tudi sporočanje vlade ni več takšno, posledica pa je, da javnost ne ve, kaj vlada sploh sporoča," meni politolog Marinko Banjac.

Golob na Instagramu deluje okorno, celo vzvišeno

Ta teden se je v zgodbo o omrežninah s filmom na Instagramu, v katerem je ljudi podučil, kdaj naj perejo in kako, vpletel celo predsednik vlade Robert Golob. Kakšen vtis je ob tem filmu imel Banjac?

"Posnetek sem si ogledal precej natančno. Dejansko je šel Robert Golob na teren, čeprav je zatrjeval, da se ne bo podajal nanj. Na začetku mandata je izjemno jasno povedal, da družbenih omrežij ne bo uporabljal, pa je očitno spremenil strategijo in ta nekonsistentnost je pripeljala do tega, da izpade nepristno, okorno, neoprijemljivo, celo vzvišeno. V teh sporočilih bi bil rad videti kot slehernik, ki se pogovarja z ljudmi, a je videti prav obratno, umetno, narejeno, zato lahko pride do sindroma 'Pa naj jedo potico', kar se je slišalo te dni," pravi Banjac.

Na drugi strani si Janez Janša utrjuje položaj s spletno dražbo, na kateri za kritje sodnih stroškov prodaja nekaj uniform iz obdobja osamosvojitve. Gre za premišljeno marketinško potezo, s katero skuša Janša vzbujati sočutje, pa tudi še odločneje postrojiti volilno bazo. "Če bi to naredil Golob, bi v javnosti odmevalo bistveno drugače, bilo bi nepredstavljivo, kar nam kaže, da nimata enakih izhodišč in načinov nagovarjanja ljudi," je ocenil Marinko Banjac.

Premierjevi nasveti na Instagramu
Video premierjeve partnerke Tine Gaber na omrežjih kot odziv na dražbo Janeza Janše. Foto: Zajem zaslona
Video premierjeve partnerke Tine Gaber na omrežjih kot odziv na dražbo Janeza Janše. Foto: Zajem zaslona

Vudu-lutka in seznam nekdanjih fantov

Zgodba o Janševi dražbi je postala še močnejša, potem ko je premierjeva spremljevalka Tina Gaber objavila posnetek, v katerem je Janši ponujala vudu-lutko z Golobovo podobo, odgovoril pa ji je podmladek SDS-a s filmom, v katerem ji ob prebiranju fascikla njenih nekdanjih fantov skušajo poiskati novega, ko Golob ne bo več aktualen.

Postavlja se vprašanje, ali res ne premoremo dna, ko gre za komuniciranje. "Običajno se skušam odmakniti od moraliziranja," pravi Banjac." Tokrat pa moram reči, da gre za neke infantilne zgodbe. Ko te reči umeščamo v javno življenje, moramo razumeti, da sta tako podmladek SDS-a kot Tina Gaber zelo vpeta v politično dogajanje, zato tega ne moremo jemati kot neko dejanje posameznika, ki nekaj objavlja na spletu. Vsi bi se morali zavedati, kaj počnejo, in moram reči, da mi ni povsem jasno, kaj želi s tem sporočati Tina Gaber, razen mogoče to, da je dobro vsako pojavljanje v medijih. Večjih učinkov za dobro te vlade ali pa Roberta Goloba kot osebnosti pa to pravzaprav ne more imeti."

O tem, kaj tudi takšno komuniciranje v splošnem banaliziranju političnega diskurza pomeni za to, kdo se bo sploh še hotel pojaviti v politiki, pa v oddaji Ob osmih:

Marinko Banjac: Golob je na Instagramu umeten, narejen in vzvišen