Na borčevskih in po novem tudi domobranskih prireditvah postaja vedno bolj priljubljeno poziranje v kopijah uniform iz 2. svetovne vojne, v obvezno opremo pa sodi tudi najrazličnejše orožje.
Slovenska javnost bo, po napovedih sodeč, v nedeljo priča novemu prispevku k slovenski ideološki in politični razklanosti, saj bodo v Rovtah pri Logatcu konec tedna z različnimi dogodki počastili evropski dan spomina na žrtve totalitarnih in avtoritarnih režimov, ki ga zaznamujemo 23. avgusta, 20 let postavitve farne plošče kot ter 70 let domobranstva v Sloveniji in Rovtah.
Sama prireditev bi bila bržčas bolj obrobna, če ne bi bil kot eden glavnih nedeljskih govorcev najavljen predsednik SDS-a in nekdanji predsednik vlade Janez Janša.
Tovrstne prireditve niso nič novega in tudi marsikateri eminenten zdajšnji ali nekdanji slovenski politik se je pojavil med govorci na vsakoletni počastitvi ustanovitve vaških straž, ki so bile del italijanske okupacijske Milizie volontarie anticomunista (MVAC).
Omenjena prireditev tradicionalno poteka v Št. Joštu nad Horjulom, zadnjo pa je še posebej popestrila skupina, oblečena v domobranske uniforme in opremljena s puškami in avtomatskim orožjem ter domobransko zastavo.
To je povzročilo precej negodovanja v javnosti, češ da gre za čaščenje medvojnega sodelovanja z okupatorjem. Reprizi dogodkov iz Št. Jošta oz. kakšni mini "paradi" novodobnih domobrancev pa bomo morda priča tudi v nedeljo v Rovtah.
Uniforme in puške kot obvezna oprema
Replike medvojnih uniform in druga simbolika so postale obvezna oprema proslavljanja najrazličnejših medvojnih ali povojnih dogodkov. Nov prispevek k tovrstni slovenski folklori pa je tudi starinsko orožje, od minometov, mitraljezov in brzostrelk, s katerim se na proslavah vedno pogosteje postavljajo prisotni mladci in starejši.
Zaskrbljenost vodje poslancev SDS-a
Tovrstno množično oboroževanje je zaskrbelo vodjo poslanske skupine SDS Jožeta Tanka, ki je na ministra za notranje zadeve in javno upravo Gregorja Viranta naslovil poslansko vprašanje.
Tanko je ugotavljal, da je bilo na letošnji prireditvi pri Taborski steni nad Belco, kjer so bili med drugimi prisotni tudi predsednik DZ Janko Veber, minister Jernej Pikalo, župan Kočevja in še nekatere javno prepoznavne osebnosti, mogoče "zaslediti posameznike (civiliste) oblečene v jugoslovanske uniforme, opremljene z vojaškim orožjem, tudi z avtomatskim" in da je podobno videti na vseh drugih prireditvah, ki jih organizira Združenje za ohranjanje vrednot NOB, s katerimi zaznamujejo izbrane dogodke 2. svetovne vojne. S puškami in avtomatskim orožjem oboroženih "neodomobrancev" na proslavljanju ustanovitve vaških straž v svojem poslanskem vprašanju ni omenjal.
Vodji poslancev SDS se je pri tem zastavilo vprašanje, ali imajo ti posamezniki potrebna dovoljenja po veljavnem zakonu o orožju. "Slovenski zakon je namreč izredno strog v evropskem merilu in ureja pridobitev potrebnih dovoljenj za različne vrste orožja. Veljavni zakon o orožju namreč v 3. členu ("Kategorija A: prepovedano orožje": 2. tč.) med prepovedano orožje uvršča tudi vojaško orožje. Obenem se v zvezi s tem zastavlja vprašanje odgovornosti organizatorja takšne prireditve, ali je bila prijavljena prisotnost vojaškega orožja na prireditvi," je menil Tanko.
Ministra Viranta je med drugim povprašal, kdo in pod kakšnimi pogoji izdaja dovoljenje za prisotnost vojaškega orožja za take prireditve ter kdo tam nadzira uporabo vojaškega orožja, kje se takšno orožje hrani ter ali je MNZ za prireditev na Belci od organizatorja prejelo prijavo prisotnosti vojaškega orožja na prireditvi in ali je bilo izdano kakšno dovoljenje.
Tanko še ni dobil odgovora
Na MNZ-ju so pojasnili, da Tanku še niso odgovorili oz. da je "vprašanje v reševanju." Sodeč po posnetkih omenjene prireditve na Belci, prisotni niso bili oboroženi s kakšnim sodobnim vojaškim orožjem, temveč je po posnetkih šlo za staro orožje, ki bolj kot ne sodi v muzeje ali zasebne orožarske zbirke.
Po pojasnilu MNZ-ja zakon o orožju določa, da lahko zbiratelji orožja, ki so si pridobili orožno listino, zaprosijo tudi za dovoljenje za zbiranje orožja iz kategorije A, (avtomatsko orožje, vojaško orožje, hladno orožje), vendar brez pravice nošenja.
Dekorativno orožje ne sme vznemirjati ljudi
Toda zakon o orožju tudi določa, da se za orožje ne šteje t. i. dekorativno orožje, imitacije orožja in trajno onesposobljeno orožje. Slednje mora biti trajno onesposobljeno za uporabo z določenimi tehničnimi postopki. Posamezniki morajo za nošenje tovrstnega orožja na prireditvi ali proslavi imeti poseben certifikat o onesposobljenem orožju, ki ga je izdala posebna komisija, ki jo je imenoval MNZ.
"Za take predmete (ki niso orožje) veljajo pravila prenašanja in nošenja. Če se tako "orožje" (tudi onesposobljeno vojaško orožje) nosi na proslavi, za nošenje ni potrebno posebno dovoljenje, seveda pa je to nošenje omejeno zgolj na prostor proslave oziroma na scenarij proslave ali posamezen del proslave. Enako je pri uporabi takega 'orožja' v gledališčih itd.," pravijo na MNZ-ju in opozarjajo, da mora biti to orožje pri prenosu zaprto v embalažo in se ne sme nositi tako, da se s tem vznemirja ljudi.
Torej se lahko udeleženci dogodkov v drugi svetovni vojni z onesposobljenim orožjem ponašajo podobno kot denimo novodobni vitezi na t. i. srednjeveških prireditvah ob kakšnem slovenskem gradu.
Domobranske uniforme niso sporne
Medtem ko je za privržence enega političnega brega sporno razkazovanje orožja na borčevskih proslavah, pa je za drugi breg sporno nošenje imitacije domobranskih uniform in simbolov. ZZB NOV je v svoji izjavi ob proslavi v Št. Joštu opozorila, da simboli takratnih sodelavcev okupatorjev (uniforme, znaki, zastave itd.) nikakor ne sodijo v sedanji čas.
"To je posebej prepovedano tudi v 16. členu veljavnega zakona Republike Slovenije o vojnih grobiščih, v katerem je določeno, da niso dovoljene označbe, besedila ali simboli, ki poveličujejo in slavijo pripadnost ali sodelovanje z okupatorji," so zapisali v kolegiju predsednika zveze borčevskih organizacij.
Za izvajanje zakona o vojnih grobiščih je zadolženo ministrstvo za delo in socialne zadeve. Tam pa pojasnjujejo, da omenjeni zakon zgolj določa, da na vojnih grobiščih niso dovoljene označbe, besedila ali simboli, ki poveličujejo in slavijo pripadnost ali sodelovanje z okupatorji. Tako nimajo pristojnosti glede uporabo sporne simbolike na drugih krajih ali dogodkih.
"Pri obhodu in rednem nadzoru nad vzdrževanostjo in urejenostjo vojnih grobišč ministrstvo ni ugotovilo kršitev glede tretjega odstavka 16. člena zakona," še dodajo na ministrstvo za delo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje