One Cycling je reformna pobuda za posodobitev profesionalnega kolesarstva, za kar se zavzema skupina trenutno osem elitnih kolesarskih ekip (od 18 v svetovni seriji). Agencija Reuters je v petek zvečer objavila najnovejši razvoj na podlagi pridobljenih informacij, ki potrjujejo, da je One Cycling resnično rdeča nit zakulisnega zimskega dogajanja v cestnem kolesarstvu, kar smo na MMC-ju poudarili v napovedi nove sezone.
Športno investicijsko podjetje v lasti zdaj že razvpitega Javnega investicijskega sklada Savdske Arabije (PIF) je postalo glavni kandidat za podporo novi kolesarski ligi, poudarja Reuters, ki se sklicuje na tri različne ljudi, ki so seznanjeni s tem projektom.
Ekipe že izbrale savdske vlagatelje
Lani avgusta je PIF ustanovil družbo SRJ Sports Investments, ki se zdaj ekskluzivno pogaja o morebitni naložbi v višini približno 250 milijonov evrov v projekt One Cycling. Bo cestno kolesarstvo naslednji šport v savdskem ozvezdju, ki v skladu z Vizijo 2030 načrtno vlaga milijarde v svet športa?
Družba SRJ naj bi v naslednjih dveh mesecih dokončno uredila komercialne vidike posla, potem ko je zmagala na interni dražbi v konkurenci drugih vlagateljev, med katerimi je bil tudi sklad CVC, lastnik formule 1 med letoma 2006 in 2017. Reuters je oktobra razkril, da je za projekt One Cycling vlagatelje poiskalo svetovalno podjetje EY (Erns&Young), ki je eno izmed štirih velikanov med svetovalnimi podjetji na svetu.
V letu 2023 so v javnost pricurljale informacije, da nekatere vrhunske kolesarske ekipe skrbi, da levji delež dobička z glavnih dirk, vključno z Dirko po Franciji, dobijo njihovi organizatorji, medtem ko so ekipe odvisne od negotovega in nestabilnega pokroviteljskega sistema.
"Trajnostni poslovni model za kolesarstvo"
Kot obraz in idejni vodja One Cyclinga se je izpostavil Richard Plugge, alfa in omega najboljše kolesarske ekipe na svetu in hkrati predsednik združenja profesionalnih ekip. Čebele iz Nizozemske so same premagale mučno iskanje novega glavnega pokrovitelja in krpanje 50-milijonskega proračuna, četudi so kot prva ekipa v kolesarski zgodovini v isti sezoni osvojile vse tri tritedenske dirke.
"To zamisel preučujemo, tako kot preučujemo še veliko drugih zamisli, da bi prišli do trajnostnega poslovnega modela za kolesarstvo v prihodnosti," so za Reuters v kratkem komentarju zgodbe povedali pri Pluggejevi ekipi Visma Lease a Bike. Svetovalno podjetje EY in najbogatejša ekipa Ineos Grenadiers nista želela komentirati, medtem ko se predstavniki savdskega vlagatelja SRJ niso odzvali na Reutersovo prošnjo za komentar.
Osem, če ne deset ekip, a brez Pogačarjevega UAE-ja
Ob nizozemski ekipi Visma Lease a Bike v podjetju sodelujejo še britansko moštvo Ineos Grenadiers Jima Ratcliffa, nemška ekipa Bora Hansgrohe (ravno jo kupuje Red Bull), ameriški ekipi EF Education Easypost in Lidl Trek, belgijski Soudal QuickStep, bahrajnski Bahrain Victorious Milana Eržena in avstralska zasedba Jayco AlUla. Slednja ima drugega glavnega pokrovitelja iz Savdske Arabije in ravnokar se je končala tamkajšnja dirka, ki se je zaradi promocije preimenovala v Dirko po Al Uli, ki velja za najbolj zanimivo savdsko zgodovinsko-kulturno pokrajino.
Po informacijah in povezavah s kraljevino sta projektu naklonjena tudi španski Movistar in zdaj uradno drugoligaš Israel Premier Tech kanadsko-izraelskega bogataša Sylvana Adamsa. Kdo sploh manjka? Od najmočnejših in najuspešnejših ekip izstopa odsotnost moštva UAE Emirates, po UCI-točkah lani uradno najboljše ekipe, ki ima s Tadejem Pogačarjem najbolj zanimivega kolesarja v karavani, kar se ne nazadnje odraža tudi z najvišjo plačo.
Nekaj ključnih točk projekta One Cycling:
- novo podjetje oziroma liga, ki bo povezala ekipe, organizatorje dirk in UCI ter ustvarila nove tokove prihodkov;
- skupne medijske pravice za prenos manjših dirk, deljenje prihodkov z organizatorji, trženje pravic do podobe športnikov, vzpostavitvijo platforme za e-trgovanje za prodajo ekipnega blaga in digitalne platforme za kolesarske vsebine;
- oblikovanje manjšega, bolj selektivnega koledarja dirk, ki bo bolj usklajen in razumljiv za navijače;
- razmislek o plačah in proračunski zgornji meji za izenačitev konkurenčnih pogojev med ekipami.
O projektu je ob gostovanju v Kolumbiji spregovoril šef Movistarja Eusebio Unzué in potrdil, da je prioriteta krčenje elitnega dirkalnega programa, ob tem je navedel idejo o menjavah kolesarjev na največjih treh dirkah, ki bi jih sicer Španec osebno skrajšal na 15 dni.
Dan Martin: Denar proti tradiciji
"Težko razumem, kakšno korist bodo imele ekipe od prihoda velikih vlagateljev, ki bodo ustanovili novo ligo. Zagotovo bodo vlagatelji tisti, ki bodo želeli videti dobiček. Nova kolesarska liga bo naletela na enake ovire kot golfska liga LIV proti PGA. Denar proti tradiciji. Nekateri bodo to sprejeli, toda kolesarstvo ima korenine v zgodovini, kolesarji sanjajo o spomenikih in tritedenskih dirkah, ne pa o velikem zaslužku," je na omrežju X komentiral zdaj upokojeni irski kolesar Dan Martin.
"250 milijonov evrov je veliko denarja, vendar z njimi ni mogoče kupiti novega športa. F1 v Las Vegasu je stal 500 milijonov dolarjev za eno dirko. V golf LIV so vložili dve milijardi dolarjev in za zdaj se le stežka uveljavlja," še pojasnjuje Martin, da je četrt milijarde evrov za Savdijce majhen vložek glede na vse milijarde, ki jih porabijo v nogometu, golfu in formuli 1.
Pogovori brez ključnih dveh prirediteljev
Reutersovi viri, ki so sodelovali pod pogojem anonimnosti, so opozorili, da posel še ni dokončno sklenjen in da pogovori še potekajo, a je določen časovni okvir (dva meseca), ko se bo predlog predstavil vsem deležnikom v svetu cestnega kolesarstva. Ravno pri tem se zadeva zaplete in postaja celotni projekt najbolj vprašljiv.
Pogovori namreč ne vključujejo prireditelja Amaury Sports Organisation (ASO), ki nadzoruje Dirko po Franciji in Dirko po Španiji, ne RCS Sports, ki organizira Dirko po Italiji. Obenem oba kolesarska organizacijska velikana prirejata štiri od petih spomenikov (vse razen Flandrije) in skupno kar 16 od 35 dirk zdajšnje svetovne serije. Brez italijanskega RCS-a in zlasti francoskega ASO-ja pa je tovrstni projekt, kot so bili že prejšnji poskusi, bržkone obsojen na neuspeh. Ne ASO ne RCS nista podala komentarja za Reuters, četudi sta del obeh skupin vplivna športna dnevnika L'Equipe in Gazzetta dello Sport.
Organizator predsednik Uleba in flamskih klasik
Potrdilo pa se je, da ima v pogovorih pomembno – če ne ključno – organizacijsko vlogo Tomas Van Den Spiegel. Nekdanji vrhunski belgijski košarkar, dvakratni zmagovalec Evrolige z ekipo CSKA Moskva, ki se je po koncu športne kariere iz 214 cm visokega centra prelevil v uspešnega športnega delavca. Od leta 2016 je Van Der Spiegel predsednik Uleba, košarkarske klubske zveze, ki je zgodovinsko zakrivila prelom s Fiba Europe in spremenila evropsko košarko.
V kolesarstvo je Van Der Spiegel vstopil leta 2018 kot predsednik flamskih klasik, ki prireja večino belgijskih enodnevnih dirk, zaznamovanih s kockami, na čelu s spomenikom po Flandriji. Pod njegovim vodstvom so klasike postale dobičkonosne, vpeljani so krožni odseki za večkratno prečkanje najbolj zanimivih vzponov in odsekov, kjer so vzpostavljena obsežna navijaška območja, za katera je potrebna vstopnina, kar je izjema v cestnem kolesarstvu. Največja uspešnica zadnjih let pa so VIP-šotori.
Kolesarsko zgledovanje po formuli 1
Plugge je v medijskih izjavah, povezanih s projektom One Cycling, dal vedeti, da zgled ostajajo tekmovanja v formuli 1. Torej, redna prisotnost najboljših kolesarjev na izpostavljenih dirkah. S tem je Plugge spomnil na poskus iz preloma 2011 v 2012, ko je sam ravno prevzemal takratno ekipo Rabobank.
Pred ducatom let je prav tako osem elitnih ekip formalno že ustanovilo novo kolesarsko ligo z imenom World Series Cycling (WSC oziroma Svetovna kolesarska serija), vendar se načrti niso nikoli uresničili. WSC je finančno sprva podprla bančna skupina Rothschild, nakar je štafeto prevzel Gifted Group, ki ga je v kolesarstvo pritegnil Zdenek Bakala, še zdaj lastnik omenjene belgijske ekipe.
WSC-jev koncept kolesarskih dirk iz 2012:
- deset štiridnevnih velikih nagrad po vsem svetu z istim konceptom od četrtka do nedelje;
- VN, sestavljen iz sprinterske etape, gorske etape, razgibane etape in kronometra (pet posamičnih in pet ekipnih voženj na čas);
- šest velikih enodnevnih dirk (Milano–Sanremo, Dirka po Flandriji, Pariz–Roubaix, Amstel Gold Race, Liège–Bastogne–Liège in Dirka po Lombardiji);
- trije obstoječi grand touri: Dirka po Italiji, Dirka po Franciji in Dirka po Španiji;
- preprost točkovni sistem, ki bi okronal svetovnega prvaka med kolesarji in ekipami.
Na koncu odvisni od vodilnih Francozov
Liga je propadla, še preden je zaživela zaradi umika Rotschildov in nasprotovanja Mednarodne kolesarske zveze ter zlasti ASO-ja, ki – kot priznavajo tudi snovalci zdajšnjega One Cyclinga – imajo še zdaj v rokah škarje in platno. Predsednik UCI-ja David Lappartient je potrdil, da je naklonjen spremembam v tekmovalnem urniku, kar je mogoče po izteku zdajšnjega dogovora po sezoni 2025.
A sodeč po tem, da Dirko po Al Uli (predtem po Savdski Arabiji) organizira ASO, ki v kraljevini zadnjih pet let prireja tudi sloviti vzdržljivostni Reli Dakar, se še zdaleč ne izključuje možnost dogovora, ki bi zadovoljil družino Amaury in francosko državo. Francija je v športno-političnih dogovorih z zalivskimi naftno-plinskimi monarhijami redno znala povezati gospodarske interese.
Pod črto: One Cycling pripravlja resno ponudbo preostalim desetim elitnim ekipam, prirediteljem dirk in krovni zvezi, kar bi lahko revolucionarno spremenilo enega najstarejših profesionalnih športov, ki živi od tradicije.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje