"Želimo ustvarjati in izdelovati pohištvo ter druge izdelke iz lesa, slovenskega lesa. Naši izdelki so skrbno oblikovani in z njimi poskušamo pokazati, da je pravi les, v nasprotju z iverkami in drugimi zvarki, tisti, ki prinaša toplino v naše domove in dobro počutje," še dodajajo.
Toplino in dobro počutje je znamka Tok Tok z Obale - sestavljajo jo industrijski oblikovalec Martin Šoštarič, izdelovalec mozaikov Andrej Koruza in radijski voditelj Matej Rodela - s svojimi izdelki vnesla tudi v Ljubljano, kjer so obiskovalci Odprte kuhne kulinarične dobrote poizkušali z njihovih pručk. Te so bile na predstavitvi izdelkov omenjene znamke v Kopru ta konec tedna uporabljene kot stoli (lahko pa se uporablja tudi kot nočna omarica).
Toktokovci so odprli vrata za svoje prijatelje, ki njihovo zgodbo že poznajo, pa tudi za naključne mimoidoče in radovedneže - medtem ko prvi zgodbo treh prijateljev, ki so se pred poldrugim letom podali na podjetniško pot, že poznajo, so drugi, kot sem sama, to šele začeli odkrivati, vsi skupaj pa smo na predstavitvi premierno videli nove izdelke - vsestranske lesene kuhinjske deske, na katere lahko položite kruh, suši ali pa kaj drugega, potem ko jih uporabite, pa jih lahko "pripnete" kar na hladilnik, saj se v njih skrivajo magneti. Deske so opremljene z ilustracijami oblikovalke in ilustratorke Nine Mršnik.
Leseni zvočnik na Kickstarter
To je zadnji iz dolge vrste izdelkov ustvarjalne trojice, ki se bo, kot sta nam dva izmed članov razkrila, kmalu z enim svojih najbolje prodajanih izdelkov, Troblo, podal na Kickstarter v iskanje novih poslovnih priložnosti in vezi. Kot lahko preberemo pod opisom zvočnika, ki za delovanje ne potrebuje baterij ali dodatnih elektronskih naprav, nakup Troble predstavlja vaš zeleni prispevek v svet zabavne elektronike. "Trobla deluje na fizikalnih načelih širjenja zvoka, kjer lijak ojača zvok. To je podobno, kot če bi dali roke ob usta in želeli nekaj povedati bolj na glas. Pri Trobli smo kar nekaj časa porabili pri oblikovanju dovoda zvoka v lijak, da zvok ne začne hreščati, kar se velikokrat zgodi pri tovrstnih zvočnikih," razloži Matej. Trobla je za zdaj na voljo samo za iPhone 5, po novem letu pa še za iPhone 6 in 6+.
Pohištvo in drugi leseni izdelki
A Tok Tok je veliko več kot le deska, zvočnik ali pručka, v njihovem studiu vam izdelajo dizajnersko in funkcionalno pohištvo: "Naše vodilo je izdelovati preprosto pohištvo in razumljivo pohištvo, če temu lahko to rečem. Svet je danes tako velik in povezan, da je vse skupaj težko doumeti. Kdo pravzaprav zares razume zapletene gospodarske in politične procese, globalizacijo, podnebne spremembe in še in še? Od obvladljivega lokalnega okolja smo kar naenkrat postali prebivalci sveta, ki ga ne razumemo. Zato mora biti naše pohištvo nasprotje tega. Preprosto, razumljivo, iz materiala, ki nam je vsem blizu. Hkrati pa mora ponujati rešitve za današnji način življenja. Oblika našega pohištva rahlo spominja tudi na stil mid modern century, ko so se v oblikovanje vrnile organske naravne linije."
Naravna oziroma preprosta so tudi imena njihovih izdelkov - Trobla, Pručka, Komooda, Oomara, Predalčnik, Martinova miza, The Ogler: "Medtem ko si zagonska podjetja v digitalnem svetu izmišljujejo najbolj fantastična imena za svoje aplikacije, je naše pohištvo poimenovano po tem, kar je."
Med ponudbo najdemo različne kose, predvsem pohištvo, kaj pa je skupna rdeča nit izdelkov, po čem želijo, da si kupci zapomnijo znamko Tok Tok? "Radi bi predvsem predali izkušnjo lesenega pohištva. Naj razložim. Pred kratkim smo izdelali pisalno mizo, ki vsebuje zanimive rešitve za pisarniški prostor. Martin je imel dizajn že osnovan, ko se je pojavilo naročilo, pa je stranko obiskal, preučil prostor, kamor bo miza postavljena, in uporabo. Nato je dizajn prilagodil in vgradil zanimive rešitve, kot je prostor za shranjevanje kablov, pokrit z elastikami, in obešalnik za žensko torbico. Glede na prostor in željo stranke smo mizo nato izdelali iz javorja, ki je zelo svetel les. Tako načrtovana miza ima veliko večjo vrednost za uporabnika kot pa neosebna miza iz serijske proizvodnje." Martinova miza je torej eden izmed zadnjih izdelkov, ozirajo pa se že po novih projektih: "Trenutno pripravljamo zanimiv obešalnik, ki v enem združuje obešalnik, odlagališče za pisma in ključe. Poskušamo najti tudi rešitev, kako bi stole osvobodili grmade perila, ki se na njih nabere. Pri novih izdelkih sledimo predvsem temu, kar nas zanima, in kako bi rešili izzive, ki jih ponuja bivalni prostor."
Zapuščina nona Koruze
Zgodba Tok Toka se je začela, ko je Matej srečal Andreja v napol zapuščeni lesni delavnici njegovega nona: "Andrejev nono je bil eden prvih mizarjev, ki je po drugi svetovni vojni postavil svojo delavnico v Kopru. V zapuščeni vinski kleti sta si z ženo uredila prostore in večino strojev si je izdelal kar sam. Andrej je odrasel v tej delavnici, ki pa je po smrti nona bolj ali manj samevala. Ko je pred dvema letoma v njej predeloval stara vrata v mizo, sem ga obiskal. Ko sva gledala vse tiste mogočne, a zaprašene stroje, se je porodila ideja, da bi poskušala na njih tudi sama kaj izdelati. Z idejo sva se nekaj časa poigravala, nato je zanjo slišal še Martin in kaj hitro smo od besed prešli k dejanjem," pove Matej in doda, da jim je Andrejeva družina še vedno v veliko pomoč - poleg prostora jim z znanjem in nasveti pomaga Andrejev oče, ki je prekaljen koprski podjetnik.
Tok Tok ni dovolj za preživetje
Kljub pohvalam in "všečkom" na družbenih omrežjih pa fantje od Tok Toka še ne morejo živeti: "V bistvu smo zelo veseli, da so nas ljudje tako hitro opazili in da naši izdelki večinoma prejemajo pohvale. Sicer pa moramo še razvozlati, kako na tem kapitalizirati. Res je dober občutek, ko ti znanci pošljejo fotografijo z Odprte kuhne, kjer so dobro jedli in sedeli na naših pručkah. Ob Tok Toku ima vsak še svojo službo, ki zagotavlja osnovno preživetje. Posel pa še ni uspel. Če smo se v tem letu in pol veliko naučili o oblikovanju, obrtništvu, produkcijskih procesih, predstavitvi, komunikaciji in sodelovanju, smo precej "kratki" na področju prodaje oziroma marketing. To je jabolko, v katero bomo morali ugrizniti, če bomo želeli iz Tok Toka ustvariti trajno zgodbo."
Za slovenske izdelke
Še posebej jim je v ponos, da so njihove izdelke sprejeli na Pop-up domu: "Ljudje, ki stojijo za tem projektom, so po mojem mnenju tisti, ki bodo v prihodnosti krojili podobo Slovenije. Nekaj tako edinstvenega in samoniklega, kot je Pop up dom, je prava redkost in hkrati dokaz, da imamo v naši deželi izvrstne kreativce ter ljudi, ki znajo povezovati. Zdaj je treba samo še ljudi ozavestiti, da bodo raje kupovali slovenske kot pa švedske ali na kitajskem izdelane izdelke, ter da se naše gospodarstvo opogumi in dobesedno izrabi ves ta potencial, ki se je akumuliral za Pop-up domom."
Sodelovanje s krajevnimi obrtniki, načela trajnostnega oblikovanja
Pri delu uresničujejo tudi načela trajnostnega oblikovanja in odgovornega odnosa do okolja: "Naši izdelki so izdelani iz slovenskega lesa, naoljeni z do okolja prijaznim oljem iz lana in agrumov, uporabljamo lepila na vodni osnovi in zavračamo vse, kar vsebuje do okolja neprijazne snovi. Poleg tega poskušamo uporabiti tudi ostanke lesa. Pručka je nastala kot rezultat takega mišljenja. Pri mizarstvu vedno ostanejo neki kratki in različno debeli kosi lesa, ki jih po navadi mizarji zavržejo ali pa gredo za kurivo. Ugotovili smo, da lahko iz njih pridobimo palice, ki so nam zaradi svoje dolžine postavljale omejitve na manjše kose pohištva. Tako smo z njimi sestavili trdno kockasto strukturo in nastala je Pručka. Ta je sicer lahko tudi čajna mizica ali nočna omarica, odvisno od želja uporabnika."
"Vidimo se v postikea momentu"
Prisegajo na slovenske materiale in na lokalno sodelovanje, kako pa gledajo na megalomanska podjetja, kot je recimo Ikea? "Ikea je žal s svojim poslovnim modelom pokopala velik del pohištvene industrije. Po drugi strani pa je ta industrija tudi zaspala. Proti dovršenemu dizajnu in mamljivi multifunkcionalnosti, ki jo ponuja Ikea, se ne moreš boriti z izdelki, ki so nespremenjeni že desetletja. Tukaj vidimo mi priložnost. Oblikovano pohištvo s poreklom, namreč vsi naši izdelki so izdelani s pomočjo koprskih obrtnikov - od strugarja, mizarjev, šivilje, modelarja do graverja. Četudi so s tem stroški izdelave višji, je dober občutek, ko lahko s svojim delom uporabiš lokalno znanje in veščine, ter lahko tem obrtnikom povrhu še pošteno plačaš za svoje delo. Pri izdelavi Troble tako sodelujejo štirje obrtniki. Bila bi veliko cenejša, če bi jo izdelali nekje na Vzhodu in iz plastike, a bi tako bili del tega gromozanskega sistema ustvarjanja neenakosti, kjer so delavci malo plačani, ljudje v Evropi od tega nimamo kaj dosti, večino dobička pa poberejo multinacionalke, ki se selijo iz davčne oaze v davčno oazo."
Kje pa vidijo svojo priložnost? "Mi se nekako vidimo v tem "postikea" momentu. Ko si ljudje opremijo prvo stanovanje, je seveda tukaj Ikea, s katero pa se ljudje tudi naučijo, kaj je dizajnersko in funkcionalno pohištvo. Nastopi pa težava, ko je to pohištvo po relativno hitrem času razmajano že do te mere, da ga je treba zamenjati, ker popravljati ga ni mogoče. Takrat vstopimo mi s svojimi izdelki, ki imajo zgodbo in so trajnejši. Večina kupi naše izdelke, ne da bi spraševali po ceni, spet drugi pripomnijo, da bi podoben izdelek v kakšnem pohištvenem centru dobili ceneje (v takih primerih jih tja tudi napotimo). Predvsem pa merimo na tiste, ki imajo radi oblikovano pohištvo z zgodbo in bi radi s svojim denarjem pripomogli k lokalnemu gospodarstvu, ne pa anonimnim multinacionalkam."
Od Ljubljane do Trsta
Delujejo na Obali, večina umetnikov, oblikovalcev pa se preseli v prestolnico, da bi bili bližje dogajanju, da bi bili ves čas prisotni "na sceni", koliko in če sploh čutijo posledice tega, da ne delujejo v Ljubljani? "Ljubljana se je v zadnjih letih res razvila v prestolnico, kot se "šika". Veliko naših prijateljev, ki delujejo v kreativni industriji, je v Ljubljani, tako da smo na tekočem z dogajanjem. Poleg tega je tudi Martin v Ljubljani, kar nam olajša stike prek Črnega Kala. Sicer pa imamo le dvajset kilometrov od Kopra skoraj tako veliko mesto, kot je Ljubljana, ki je kljub bližini še "neraziskano". V prihodnje se nameravamo podati tudi v Trst, kjer na primer naše Troble že prodajajo v dizajnerski trgovini Spazio 11b." Večino izdelkov sicer prodajo prek spleta in Facebooka: "To je neverjetno. Družbena omrežja res delujejo, sicer moraš biti pri komuniciranju na njih pristen in na njih načrtno delovati. Naše izdelke pa je mogoče videti za zdaj v našem studiu v Kopru, ki smo ga uredili v prostoru, kjer sta se desetletja nabirala stara krama in prah."
Kako bi po dobrem letu poslovanja ocenili poslovanje Tok Toka, ali jim je uspelo izpolniti svoje cilje in ali so zadovoljni s prodajnimi rezultati? "Zadovoljni smo, da nam je uspelo izpiliti, kar želimo početi. Da obvladamo procese za tem. Plačilo za to pa je tisti trenutek, ko se usedeš na določeno razdaljo od izdelka in opazuješ, kaj je pravkar nastalo iz nekaj plohov lesa." In kje se vidijo v prihodnje: "Naslednji korak je ta, da bo Tok Tok finančno bolj vzdržen in bo prinašal več kot samo za pokrivanje stroškov. V katere delo velikokrat ni všteto. Radi bi ustanovili socialno podjetje in delo ponudili ljudem iz naše okolice."
Po videnih izdelkih in spregovorjenih vizijah lahko za konec le potrkamo na les za mladost, izvirnost in predvsem ustvarjalnost znamke z Obale, saj, kot je povedal naš sogovornik Matej Rodela, stara šega pravi, da s trkanjem po lesu prebudimo v njem dobre duhove, ki nam pomagajo, prinesejo srečo in odženejo zle sile. Tok tok za Tok Tok, torej ...
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje