Najbolj razširjena spletna skupnost Facebook, ki jo je danes 24-letni Mark Zuckerberg s pomočjo nekaj prijateljev in sostanovalcev zagnal februarja 2004 v študentski sobi, je zaradi svojega enostavnega in hitrega vmesnika (ta je bil pri hitrem širjenju težava MySpacea) postala zelo popularna v zelo kratkem času. V petih letih je namreč pridobila 150 milijonov aktivnih uporabnikov, oziroma tistih, ki so se nanjo prijavili v zadnjem mesecu.
Taka količina uporabnikov, ki nalagajo svoje fotografije s podrobnimi označbami, kdo je slikan, si izmenjujejo informacije o svojem počutju in razmerjih, si pošiljajo razna darila ter rešujejo vse mogoče teste, naravnost kliče po tem, da bi tako bazo podatkov uporabili za trženjske namene.
Facebook - raj za oglaševalce in raziskovalce trga
Raziskovalci trga namreč porabijo velikanske količine denarja, da od potencialnih potrošnikov izvejo, na kakšen način jim lahko določen izdelek oziroma storitev prodajo. Na Facebooku pa take informacije uporabniki, natančno vpisani v svoja socialna omrežja, dajejo kar sami od sebe. Pri nastavitvah zasebnosti vsak lahko določi, da je določena vsebina vidna le njegovim prijateljem. Toda mladi ustanovitelji so se zdaj odločili, da bodo vse osebne podatke uporabnikov prodajali naprej.
Zuckerberg - Leto 2009 bo ključno za Facebook
Zuckerberg, vedno oblečen v navadno majico in kavbojke, je s kravato na forumu v Davosu predstavil novo obdobje svoje strani. Leto 2009 bo namreč po njegovih besedah ključno za Facebook, saj bo v naslednjih mesecih lahko dokončno uspel ali pa se bo začel njegov zaton.
Pogoji uporabe so se spremenili
Poleg obljubljene prodaje pa so ob peti obletnici naredili tudi nekaj manjših sprememb v njihovih pogojih uporabe. Že do zdaj je veljalo, da je uporabnik za vsako naloženo datoteko prenesel vse njene pravice na Facebook, tako da je lahko spletna stran z vsebinami počela, kar se ji je zahotelo, v kar je vključeno tudi posredovanje drugim organizacijam.
Z novimi pogoji uporabe, ki veljajo od 4. februarja letos, pa so iz člena o licencah izbrisali odstavek, s katerim lahko uporabnik svoje naložene vsebine kadar koli zbriše, pri tem pa Facebooku avtomatično poteče licenca za uporabo teh vsebin. "Facebook ti pomaga povezovati se z ljudmi v tvojem življenju," pa čeprav mi tega več nočemo.
Če se bo kdo vprašal, kako je mogoče, da lahko Facebook spreminja svoje pogoje uporabe, bo odgovor našel že takoj na začetku pogojev, kjer je zapisano, da lahko Facebook "zamenja, spremeni, doda ali zbriše dele teh pogojev uporabe kadar koli brez vnaprejšnjega obvestila".
Tako kljub ukinitvi profila na Facebooku za vedno ostanejo vse osebne informacije uporabnikov in njihovega obnašanja na strani, torej tudi, s kom so kaj govorili in nad čim so se pritoževali.
Evropski zakoni strogi, a Facebook se ne nahaja v EU-ju
Zadeva pa je poleg vsega sporna tudi s stališča zakonodaje Evropske unije, saj direktiva o varstvu osebnih podatkov zapoveduje, da se osebni podatki lahko obdelujejo le s privoljenjem posameznika. Prav tako pa se lahko odloči, da svoje privoljenje prekliče, to pa je ravno člen, ki so ga zdaj pri Facebooku iz pogojev izbrisali.
A po besedah Andreja Tomšiča iz urada Informacijske pooblaščenke ne more niti Slovenija niti katera druga članica iz Evropske unije ničesar ukreniti, saj Facebook ni fizično prisoten tu. Če bi namreč imel le del strežnikov, s katerim obdeluje osebne podatke v EU-ju, bi moral spoštovati tukajšnje zakone, tako pa za zdaj te in podobnih strani nihče ne more prisiliti v upoštevanje tovrstnih zakonov.
Blaž Kosovel
blaz.kosovel@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje