Pogled na s prometom prenatrpane Elizejske poljane. Foto: EPA
Pogled na s prometom prenatrpane Elizejske poljane. Foto: EPA

Z nenehnimi prometnimi zastoji je znameniti bulevar pariške prestolnice v zadnjih desetletjih izgubil svojo veličino. Številni Parižani so se ga začeli izogibati in se preselili na pešcem bolj prijazne avenije ter svoje proste trenutke raje preživljajo drugje po prestolnici. Županja Anne Hidalgo zdaj upa, da bo bulevar svojim meščanom vrnila z odstranitvijo zunanjih voznih pasov, razširitvijo površin za pešce, zasaditvijo večjega števila dreves in zelenja ter vzpostavitvijo kolesarskih stez.

Načrte so leta 2019 prvič predlagali voditelji lokalne skupnosti, ko so na vlado naslovili apel za povrnitev nekdanje slave Elizejskim poljanam. Županja je nato ta projekt postavila za temelj kampanje februarja 2020 za svojo vnovično izvolitev.

Pariška županja Anne Hidalgo. Foto: Reuters
Pariška županja Anne Hidalgo. Foto: Reuters

V celotnem Parizu bodo z ulic odstranili kar 140.000 parkirnih mest in jih nadomestili z zelenjavnimi gredicami, kompostiranjem hrane, igrišči, stojali za kolesa in več drevesi. Pred tem so se mestne oblasti posvetovale z lokalnimi prebivalci, kako bi najraje uporabljali urbani prostor.

"50 odstotkov kapitala ne moremo več uporabiti za avtomobile, ko pa ti predstavljajo le 13 odstotkov poti ljudi," je za The Times dejal pariški podžupan David Belliard. "V mestu moramo saditi zelenje, da se prilagodimo pospeševanju podnebnih sprememb. Zrak želimo narediti primernejši za dihanje in dati Parižanom, ki pogosto živijo v tesnih stanovanjih, javni prostor," je še dodal.

Medtem ko načrti za tovrstno pomlajevanje Pariza izvirajo še iz časa pred nastopom pandemije, je ta celo pospešila njihovo realizacijo. Zaprtje mesta in javnega življenja je spremenilo pogled mnogih Parižanov – in drugih po vsem svetu – na življenje v mestu. Novi poudarki so na javnem prevozu, zelenih površinah, parkih in skupnosti.

Županja je postala glavna zagovornica t. i. 15-minutnega mesta, kjer bodo vsi prebivalci lahko v 15 minutah hoje ali vožnje s kolesom prišli do življenjskih potrebščin, trgovin, parkov, pisarn … Ta zasnova se vse bolj popularizira po vsem svetu, saj so številna mesta obdobje zaprtja javnega življenja izkoristila za implementacijo infrastrukture brez avtomobilov.