Na večernem sprehodu po spokojnih ljubljanskih ulicah ne namenjamo prav veliko pozornosti svetilkam, ki nam razsvetljujejo pot ter nas varujejo pred ne vedno ravnimi tlakovci, ki bi v temi zagotovo terjali svoj davek. Šele kadar ne delujejo, se zavemo njihovega pomena v današnjem svetu. Podobno samoumevni so do neke mere tudi ljubljanski avtobusi, ki v vseh letnih časih ter vremenskih razmerah skrbijo, da pridemo pravočasno in predvsem varno do šole, službe ter po drugih vsakodnevnih, pa tudi občasnih opravkih. Njihova odsotnost je bila zelo opazna med "štirinajstdnevno" ustavitvijo življenja pred dobrim letom dni, ko smo med drugim morali prilagoditi tudi svoje potovalne navade.
Zavedanje pomena tehnične dediščine
Skrbnosti ter predanosti posameznikov, ki so večji del svojega življenja posvetili raziskovanju tehnične dediščine, se lahko zahvalimo, da imamo dandanes mnogo zapisanega o razvoju železnic na Slovenskem; v povezavi z današnjo razstavo, pa tudi o ljubljanskem tramvaju. Zasluge za slednje ima danes že pokojni industrijski arheolog ter publicist Tadej Brate (1947–2022).
Nova knjiga o zgodovini ljubljanskega avtobusnega prometa
Opazovanje ljubljanskih trolejbusov ter spremljanje razvoja ljubljanskih avtobusov pa je gotovo eden od življenjskih projektov avtorja knjige oziroma bolj natančno enciklopedije z naslovom Avtobusi in trolejbusi Ljubljane med letoma 1927 in 1994, ki bo predvidoma izšla v letošnjem letu. Njen avtor Jožef Trpin je pripravil tudi razstavo 38 fotografij, ki bo na ogled pred Muzejem novejše zgodovine v Ljubljani vse do 5. maja.
Dobro desetletje raziskovanja
V zadnjih dvanajstih letih je Jožef Trpin večinoma urejal gradivo, ki ga je zbiral od leta 1958. Že takrat, pri vsega desetih letih, je nekako vedel, kaj bo njegovo življenjsko poslanstvo. Tako je opisal eno od prigod iz obdobja priprave enciklopedije: "V obdobju mojega raziskovanja so se zvrstili tudi zelo zanimivi dogodki. Eden takšnih je bil na Jesenicah. Podjetje Ljubljana Transport [današnji Ljubljanski potniški promet – LPP, op. a.] je leta 1960 namreč nabavilo pet avtobusov Fap 5GVF v rdeči barvi. Vozniki so jim rekli `makedonci´. Eden izmed avtobusov je zgodaj zjutraj na Gosposvetski cesti zgorel in bil popolnoma uničen."
"V okviru izdelave dvovratnih trolejbusov in generalnih obnov vozil so temu nesrečnemu avtobusu v remizi izdelali povsem novo karoserijo: od strani z elementi Končarjevih trolejbusov, spredaj in zadaj pa z elementi že odpisanih avtobusov Sauer. Dva dneva je `novi´ avtobus vozil po Ljubljani, jaz pa seveda z njim s kolesom. Ker takrat nisem poznal njegovega porekla, sem ga imenoval `čudaček´. Vedel sem le, da so ga predali podružnici Ljubljana Transport na Jesenicah. Pred tremi leti sem prav v arhivu nekdanjega LT na Jesenicah našel njegovo fotografijo! Torej sem ga ponovno `ugledal´ po 55 letih! Bil je točno tak, kakršnega sem leta 1963 narisal."
Razstava fotografij Avtobusi in trolejbusi Ljubljane med letoma 1927 in 1994 bo na ogled pred Muzejem novejše zgodovine v Ljubljani vse do 5. maja.
Rok Omahen je dokumentalist-raziskovalec iz TV arhiva in dokumentacije RTV Slovenija. rok.omahen@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje