Najdražje delo dražbe je postala konservirana krava z imenom Zlato tele. Kupec se je 'znebil' 13 milijonov evrov. Foto: Reuters
Najdražje delo dražbe je postala konservirana krava z imenom Zlato tele. Kupec se je 'znebil' 13 milijonov evrov. Foto: Reuters
Damien Hirst: For The Love of God (Zavoljo božje ljubezni)
Prodaja oziroma neprodaja diamantne lobanje še eno leto po tem zloglasnem dogodku buri duhove vseh, ki se ukvarjajo z dogajanjem na trgu z umetninami. Foto: EPA
Dražba del Damiena Hirsta

Damien Hirst je tokrat v promet spravil 218 del, še dve deli je prodal zasebno, brez posredovanja dražbene hiše Sotheby's, treh del pa si ni zaželel nihče. Tistega, ki ne razume uspeha Damiena Hirsta, bodo morda razsvetlile besede enega izmed udeležencev dražbe: "To delo je ikonično; tako popolnoma britansko. Njegovo delo izziva ljudi in vizualno je osupljivo."

Najgloblje sta v žep segla kupca največjih in za Hirsta tudi najbolj značilnih del. 13 milijonov je bilo na koncu treba odšteti za delo z naslovom Zlato tele oziroma za konzervirano kravo, približno petkrat manj pa je stal v formaldehid 'vložen' konj, opravljen v samoroga. Imena večine kupcev ostajajo neznana, zato se lahko le sprašujemo, koliko je k Hirstovemu uspehu pripomogla premišljena oglaševalska kampanja, katere ciljna skupina so bili predvsem kupci na Bližnjem vzhodu in v Rusiji, ki naj bi bili bolj kot Evropejci in Američani imuni na pretrese v svetovnem finančnem in gospodarskem sistemu.

Premagal je samega Pabla Picassa
Damien Hirts je prvi sodobni umetnik, ki je sam sebi organiziral dražbo, namenjeno prodaji zgolj njegovih del. Poleg tega je postal tudi umetnik, ki je na eni dražbi iztržil največ denarja. Pred njim si je ta rekord lastil Pablo Picasso, čigar 88 del so na eni dražbi prodali leta 1993. Vendar je bil izkupiček tedaj kar desetkrat nižji kot tokrat.

(Ne)prodana ikonična diamantna lobanja
Tudi po uspešni dvodnevni dražbi pa najdražje Hirstovo delo ostaja diamantna in platinasta lobanja z imenom For the Love of God (Zavoljo božje ljubezni). Samo izdelava te umetnine je stala več kot 17 milijonov evrov, njena prodaja pa velja za enega najbolj skrivnostnih dogodkov v zgodovini trgovanja z umetninami. Hirst namreč trdi, da je delo za skoraj 63 milijonov evrov kupil konzorcij kupcev, ki želijo ostati anonimni. Kmalu pa so se v medijih pojavila natolcevanja, da Hirstu ni uspelo najti kupca, ki bi bil pripravljen plačati polno ceno.

Urednik revije The Jackdaw David Lee pa je dejal: "Vsi v svetu umetnosti vedo, da Hirst lobanje ni prodal. To je bila preprosto dobro premišljena ukana za zbujanje pozornosti javnosti in za ponovno pisanje knjige o vrednosti njegovih drugih del." Če nič drugega, je po nedavni dražbi vsaj jasno, da Hirst tokrat je prodal svoja dela; razen če jih niso nekaj v njegovem imenu pokupili 'najeti kupci'. Da se pač ne bi kdo norčeval, češ da mu ni uspelo v promet spraviti vse presežne produkcije, kakor so nekateri imenovali množico del, ponujenih v Londonu.

P. B.

Dražba del Damiena Hirsta