Vplivna modna urednica Anna Wintour s pomočjo sončnih očal vzdržuje vzvišeno in nedostopno držo. Foto: EPA
Vplivna modna urednica Anna Wintour s pomočjo sončnih očal vzdržuje vzvišeno in nedostopno držo. Foto: EPA
Wayfarer proizvajalca Ray Ban, menda najuspešnejši model sončnih očal vseh časov, so ena najtrpežnejših modnih ikon 20. stoletja. Prvi val priljubljenosti so 'wayfarerke' uživale v 50. in 60. letih, ko sta jih nosila tako James Dean kot Bob Dylan (na fotografiji), v 70. so doživele upad, nato pa so s pretkano trženjsko strategijo umeščanja izdelka v filme in TV-serije v 80. spet začele dosegati nove prodajne vrhove. Kmalu po začetku 21. stoletja so jih začele na novo odkrivati modne ikone in pri Ray Banu so malce posodobili model, s katerim so spet dvignili prodajno krivuljo. Danes so nepogrešljiv dodatek tudi na obrazih modno ozaveščene slovenske mladine.
John F. Kennedy z 'wayfarerkami' na nosu.
Slog (pre)velikih sončnih očal je popularizirala modna ikona Jacqueline Kennedy Onassis v 60. letih, pri Ray Banu so po njej poimenovali model jackie ohh.
Še danes so velik(ansk)a sončna očala priljubljena tudi pri zvezdnicah, saj se z njimi lahko bolje skrijejo pred vsiljivimi paparaci. Foto: EPA

In vse je preučila Vanessa Brown, višja predavateljica oblikovanja in vizualne kulture na Univerzi Nottingham Trent, ki je postavila teorijo o "kulskosti" sončnih očal in o tem, zakaj jih nosimo. Nikakor ne le zato, da bi oči zaščitili pred soncem, ugotavlja. Seveda, uporabna so tudi v ta namen, a njena raziskava kaže, da so sončna očala v zahodni kulturi vse pomembnejši modni dodatek, ki predstavlja moč, prestiž in mističnost. Njeno raziskavo je v Guardianu predstavila Lucy Tobin, katere prispevek tudi povzemamo.

Raziskavo Brownove je navdihnil izlet v supermarket, kjer se je med opremljanjem novega stanovanja ustavila na poti domov, da bi kupila mleko. "Na sebi sem imela stara oblačila, ki sem jih nosila med pleskanjem, in nasploh sem bila malce neurejena, sem pa, ko sem izstopila iz avta, sproti pograbila sončna očala z armaturne plošče. Ko sem se približevala trgovini, sem uzrla svoj odsev v steklu in se zavedla, da sem videti precej kul. Seveda je to, ali sem bila res videti 'kul', precej relativno, a zavedla sem se, kako nenavadno je, da sem z enim samim modnim dodatkom spremenila dojemanje same sebe."

Brownovo že od nekdaj zanimata pomen predmetov in njihova kulturna vrednost - v preteklosti je preučila že posode "tupperware" in njihov pomen pri igranju družbene vloge gospodinje -, tako da so se sončna očala zdela kot idealen naslednji projekt, pravi.

S pomočjo Britanske zveze optikov in kustosov njihovega muzeja je Brownova začela brskati med tisoči podob, oglasov, filmov, modnih fotografij, dokumentarnih fotografij in publikacij optične industrije, da bi raziskala simboliko očal. "Odkrila sem, da so bila sončna očala od nekdaj močno povezana z bliščem in vplivom moderne tehnologije, nadzorom čustev, nadzorom telesa in nadzorom interakcij z drugimi," pravi Brownova.

Pomembno je "biti kul"
Nato je začela analizirati povezavo med nošenjem sončnih očal in širšim pojavom "tega, kar pomeni biti 'kul'". Brownova, ki ima 40 let, pojasnjuje: "Sončna očala so privlačna, ker ustvarjajo konotacijo 'kulskosti', kar se uporablja za prodajo skoraj vsega." To je, na primer, očitno pri kravah, ki nosijo sončna očala v oglasih za neko znamko jogurta. "Nekateri drugi raziskovalci pravijo, da je to, da si 'kul', najvišja vrednota v zahodni družbi," dodaja in nadaljuje: "Na to lahko gledamo kot na zelo skrb vzbujajoč in globoko antidružben premik, saj 'kul' osebe kažejo pomanjkanje skrbi za druge, pomanjkanje spoštovanja avtoritete ali družbenih konvencij in osredotočanje na slog pred vsem drugim."

A raziskava Brownove kaže tudi, da 'kul', s sončnimi očali opremljeni junaki in negativni liki le niso tako skrb vzbujajoč pojav. Sončna očala predstavljajo njihov pristop, njihovo "samoobvladovanje kljub na videz prevladujočim silam", pojasnjuje. "To je povezano z izkušnjami, ki jih poznamo mnogi - vse bolj smo odtujeni od dela, drug drugega in narave, vse bolj se zavedamo finančnih, zdravstvenih in okoljskih tveganj in vse bolj se ukvarjamo z izbirami identitete. Z zakrivanjem oči smo lahko videti oddaljeni od kaosa, pravzaprav brezbrižni, ali pa dajemo vtis, da imamo nadzor nad divjim ritmom spreminjanja tehnologije in mode."

Brownova se je v raziskavi osredotočila na vse pogostejše pojavljanja sončnih očal na naslovnicah DVD-jev, v glasbenih videospotih, modi in oglasih, našla je na tisoče primerov, v katerih sončna očala igrajo ključno vlogo v vizualni kulturi. "Podobe oči, skritih za sončnimi očali, so vse pogosteje uporabljane za prodajo izdelkov, saj namigujejo na moč in prestiž. So popolna vizualna podoba, saj nakazujejo mističnost in samoobvladovanje, pa tudi blišč, to, da so vate usmerjeni žarometi."

Po Brownovi Lady Gaga sončna očala uporablja za nakazovanje svoje kameleonske, avantgardne identitete. Ljudje sončna očala kupujejo celo za svoje avatarje v spletni igri Second Life, kjer seveda ni sonca. Na ta način naj bi si predstavljali svojo idealizirano, bolj bleščečo identiteto za stekleno prepreko, ki skriva "prave" njih - računalniški zaslon. Prepričana je, da njena raziskava kaže, koliko vidikov sodobnega življenja se da pojasniti z zakrivanjem oči.

V modnem svetu so velika sončna očala, kakršna nosi razvpita urednica Vogua Anna Wintour, stalnica, po mnenju Brownove naj bi predstavljala prezirljivost do drugih in to, da je tudi najnovejši šokantni kosi na modni brvi ne ganejo. "Sončna očala odsevajo svetlobo, kar je samo po sebi metafora modernosti, kot pri 'razsvetlitvi'. A odsevanje luči predstavlja tudi uspeh sodobne estrade in glamurja - naj bodo to žarometi, studijske luči ali sonce na razkošnih eksotičnih počitnicah."

Brownova zavrača kritike njene raziskave in pravi, da so študije mode in popularne kulture vedno tarča kritikov, saj se zdijo ta področja življenja manj pomembna. "A moja predanost preučevanju popkulturnih podob in predmetov izvira iz prepričanja, da so stvari, ki jih ljudje počnejo 'brez razmišljanja', najbolj zgovorne priče o njihovih strahovih, željah, motivacijah in skrbeh."

"Teško je ful biti kul," v istoimenski pesmi prepevajo hrvaški punkrockerji Hladno pivo. S sončnimi očali pa je morda le malo bolj enostavno "biti kul", kar je menda najvišja vrednoto v zahodni družbi.

Alenka Klun, po Guardianu