Še pred dnevi je bila Hiša Marije Pomočnice za svojo scenografijo nagrajena tudi na 41. mednarodnem festivalu gledališča lutk v Zagrebu. Foto: SMG/Žiga Koritnik
Še pred dnevi je bila Hiša Marije Pomočnice za svojo scenografijo nagrajena tudi na 41. mednarodnem festivalu gledališča lutk v Zagrebu. Foto: SMG/Žiga Koritnik

Bolniška soba, podolgovat prostor s kovinsko steno v ozadju. (...) Na steni, nad vrati, reža v obliki križa, skozi katero prodira svetloba. Nad posteljami na podstavkih sedijo lesene smrti; avtomati, ki lahko z roko udarijo ob steno in šklepetajo z zobmi.

Odrski prostor, kot si ga je po Cankarjevi predlogi zamislil Omerzu.
Hiša Marije Pomočnice
Omerzujeve asketske, resne figure so oživile Cankarjevo pripoved o trpljenju mladih, nedolžnih deklet. Foto: SMG/Žiga Koritnik

Nagrado občinstva in nagrado mednarodne strokovne žirije za izvirnost je prejel Molierjev Skopuh v izvedbi španske skupine Tabola Rassa.

Omerzujeva Hiša Marije Pomočnice, ki je seveda nastala po predlogi romana Ivana Cankarja, je koprodukcija Slovenskega mladinskega gledališča in umetniškega društva Konj. Zanjo je značilna Omerzujeva prepoznavna estetika, ki jo določa izrazita simbolika, polna tišin, drobnih premikov in igre svetlobe. "Hiša Marije Pomočnice je predstava človeških usod na meji med tu in onstran. Je brezčasna z visoko stopnjo vizualizacije. V igralni prostor se zlivajo igrani in scenski predmeti kot oživljene skulpture, ki ob odlični glasbi zaokrožujejo tragedijo umirajočih kreatur, odlično vodenih lutk, v umetniško celoto," je v utemeljitvi nagrade zapisala strokovna žirija festivala.

Cankar "kar kliče" po lutkovni priredbi
Na novinarski konferenci ob premieri predstave konec februarja je Omerzu, režiser in avtor likovne zasnove ter priredbe, povedal, da mu je Cankar zelo blizu, sploh s svojo simboliko, "ki kar kliče po lutkah". Omerzuju so blizu tudi različna soočenja, pa naj bodo to likovna dela, postavljena v zelo "močen" prostor, ali tista med lutko in igralcem. V Hiši Marije Pomočnice igralke in igralci animirajo velike lutke.

Nagrado občinstva, ki so jo podelili na podlagi najvišje povprečne ocene gledalcev, je prejela predstava Molierjev Skopuh španske skupine Tabola Rassa. Predstavi je mednarodna strokovna žirija podelila tudi nagrado za izvirnost.V utemeljitvi nagrade piše, da je predstava španske skupine "polna odličnih lutkovnih domislic. Odlikuje jo uporaba različnih materialov, predmetov, oživljenih na humoren način. Polna je gegov, polna smeha in humorja, od začetka do konca dinamična ter racionalna v času in prostoru".

Nove preobleke večnih zgodb
Po oceni žirije pa sta bili z igralsko-animacijskega vidika najboljši Shakespearjeva tragedija Romeo in Julija v izvedbi nemškega gledališča Kleine Bühne Naumburg ter predstava Trije mušketirji, ki jo je po Dumasovi predlogi priredilo gledališče Alfa iz češkega Plzna.

Žirija je zapisala, da so Trije mušketirji v režiji Tomaša Dvoržaka predstava tradicionalnega gledališča ročnih lutk. "Gre za zabavljajočo, smešno uprizoritev klasične literarne predloge s pravo mero vsega: žive glasbe, tradicionalne forme lutk in prostora, živahnosti, temperamenta, briljantno vodenih lutk in odlično skupinsko igro prav vseh protagonistov," še piše v utemeljitvi.

Bienalni festival Lutke 2008 se je s podelitvijo nagrad sklenil v ponedeljek. Udeležilo se ga je okoli 200 lutkovnih ustvarjalcev z vsega sveta, ki so na desetih prizoriščih prikazali 25 predstav v tekmovalnem in osem v spremljevalnem programu. Festival je letos obiskalo skoraj 4000 ljubiteljev lutkarske umetnosti.

Bolniška soba, podolgovat prostor s kovinsko steno v ozadju. (...) Na steni, nad vrati, reža v obliki križa, skozi katero prodira svetloba. Nad posteljami na podstavkih sedijo lesene smrti; avtomati, ki lahko z roko udarijo ob steno in šklepetajo z zobmi.

Odrski prostor, kot si ga je po Cankarjevi predlogi zamislil Omerzu.