Brez posebne glasbene lestvice zaključujemo pregled albumskih izdaj lanskega leta. Na fotografiji je utrinek iz videospota Sestre v izvedbi Ingver in gverilke. Videospot je režirala Gaja Naja Rojec. Foto: arhiv zasedbe
Brez posebne glasbene lestvice zaključujemo pregled albumskih izdaj lanskega leta. Na fotografiji je utrinek iz videospota Sestre v izvedbi Ingver in gverilke. Videospot je režirala Gaja Naja Rojec. Foto: arhiv zasedbe

S tretjim delom zaključujemo pregled albumskih izdaj (ne)spregledanih, tržno manj zanimivih, neznanih in drugih posameznikov oziroma zasedb slovenske neodvisne scene. Težko bi jih preštel vse preposlušane albume z letnico 2024 (na oko bi rekel, da se številka giblje okoli 200 albumskih izdaj v trajanju od 20 do 90 minut, čeprav – iskreno – jih mnogo še nisem preposlušal), še težje bi poudaril njihove skupne značilnosti. Pri poslušanju sem ohranjal odprta ušesa glede na zgodovino domačega avtorskega ustvarjanja in z navdušenjem ugotavljal, da so me v zadnji tretjini leta navdušili ne albumski prvenci, ampak predvsem nadaljevanja in nadaljnji koraki glasbenih zasedb.

Drugi, tretji in nadaljnji albumi so po navadi kazalnik širine ustvarjalnosti in lakmusov papir, ki pokaže bodisi nadaljnje ugajanje privržencev "originalnega zvoka" glasbenih zasedb ali poskuse nadgradnje zvoka in avtorskega izraza. Številni najdejo svojo "špuro", drugi iščejo vedno nove načine izraza svoje kreative. V letu 2024 so znova navduševali oboji.

Vabljeni k branju.


Rokerski melos: Vsemag in Zoc

Vsemag – Desetina resnice (Samozaložba)
https://vsemag.bandcamp.com/album/desetina-resnice

Od presežkov kitarskih zasedb je najbolj presenetil prenovljeni družinski projekt na čelu z Ožbejem Rakovcem. Pod imenom Vsemag je Ožbej med decembrom 2020 in februarjem 2021 potihem objavil tri izjemne ambientalne albume, ki so v duhu časa posnemali srhljivo, z nostalgijo opremljeno zvočno krajino. Leta pozneje pod istim imenom objavljen album Desetina resnice kaže na drugačno glasbeno usmeritev, prav tako zasluženo med najboljšimi izdajami leta. Preobrazba ambientalnega projekta v melanholičen rock trio, v katerem igrajo še njegov oče, vsestranski glasbenik Uroš Rakovec in brat Jakob Rakovec, dodaja novo poetično noto diskografiji zasedbe in kliče k potopitvi v intimno vzdušje ustvarjene muzike.

Zoc – Live at Panovci9 (Zavod Ton)
https://zoc-band.bandcamp.com/album/live-panovci9

Album superskupine Zoc, ki me je dosegel z zamikom (izdan je bil namreč že januarja letos), je eden tistih, h kateremu sem se večkrat vrnil v zadnji polovici leta. Izjemno so me pritegnile dolge skladbe tehnično zelo podkovanih glasbenikov, ki spretno gradijo in preobražajo ustvarjeno sproščeno vzdušje. Tri instrumentalne skladbe na albumu Live at Panovci9, kjer je zasedba album snemala v živo pred občinstvom, predstavljajo ustvarjalni srž zasedbe, ki organsko prehaja od enega motiva k drugemu. Četudi umanjka kakšen vrhunec na albumu, so Žiga Golob, Blaž Celarec, Chris Eckman, Andraž Mazi in Boštjan Gombač ustvarili nekaj zelo posebnega in po nastopu na lanskoletni Drugi godbi upamo, da bodo še nadaljevali koncertiranje.

Raziskovalni ambient: PureH, Funk of Terror in Taiga

PureH: Tetragram (Pharmafabrik)
https://pharmafabrik.bandcamp.com/album/tetragram

Tetragram je novi album enega najbolj kvalitetnih domačih ambientalnih ustvarjalcev, Simona Šerca. Album, sicer ustvarjen s povsem analognimi inštrumenti, spremljajo tehnično dovršeni terenski posnetki zvokov narave, pri čemer Šercu pomaga Martina Testen. Njuno raziskovalno delo v skupini Biodukt je pred štirimi leti poudaril novinar Guardiana, in tudi Tetragram je na podoben način presunljiv. "Sedem skladb na albumu je zapletena pripoved, ki združuje terenske posnetke in ambientalne teksture v zvočne pokrajine, ki spominjajo na preobrazbo in krhkost," so album opisali pri založbi Pharmafabrik. "Od hipnotičnega miru skladbe Slumber, kjer obalni valovi in eterični toni zazibajo poslušalca v sanjsko stanje, do nebeške prisotnosti skladbe Metatron in presunljive resonance skladbe Polynya, ki odraža taljenje arktičnega ledu in njegove minljive oaze življenja, album zajema trenutke globoke introspekcije."

Funk of Terror: Insect Politics EP (ente)
https://entetapes.bandcamp.com/album/insect-politics-ep

V letošnjem letu se je ponovno obudil projekt Funk of Terror, ki ga sestavljata Peter Žargi in Sašo Podobnik. Četudi s kratkim albumom Insect Politics z zgolj štirimi skladbami, ta predstavlja do sekunde natančno premišljene skladbe na trenutke srhljivega in presunljivega glasbenega čara. "To je zbirka štirih hipnotičnih skladb, mojstrsko sproduciranih zvočnih kolažev, v katerih poleg repeticije toplih synthovskih akordov ključno vlogo odigrajo terenski posnetki, filozofsko sporočilnost plošče pa avtorja v enigmatični maniri podkrepita z navedki iz filmov, kot je Cronenbergova znanstvenofantastična grozljivka Muha (1986)," je o njuni izdaji zapisal kritik Gregor Kocijančič.

Taiga: Murmurations (Interstellar)
https://taigainterstellar.bandcamp.com/album/murmurations

Taiga predstavlja le eno od mnogih mednarodnih sodelovanj tolkalca in zvočnega umetnika Jake Bergerja. Na nedavno izdanem projektu je moči združil z avstrijsko flavtistko in raziskovalko Saro Zlanabitnig, s katero sta preizkušala spojiti svoja zanimanja za elektroakustično glasbo. Nastal je album Murmurations (v grobem prevodu mrmranja, godrnjanja, šumenja), preplet zvočnih možnosti med flavto in bobnom. Berger in Zlanabitnig z raziskovanjem nizkih frekvenc svojih instrumentov ustvarjata zgodbe po navdihu narave. "Poslušanje plošče, ob kateri se okrog nas takó intenzivno napleta ambient gozda pozimi, da lahko že skorajda vdihnemo hladen zrak, vsake toliko predramijo le zvoki vdihov flavtistke, ki nas opomnijo, da poslušamo živo glasbo, ki jo snujeta dve človeški bitji," je svoj vtis o albumu zapisala kritičarka Enja Grabrijan.

"Pesem naj naša leti v nebo": Ingver in gverilke, Hostnik pa Krečič in Pino Pograjc

Ingver in gverilke - Pekoče v milini (ZARŠ)
https://zars.bandcamp.com/album/peko-e-v-milini

Ko sem pred časom izpostavil videospot Sestra sestrskega tria Ingver in gverilke, se mi še ni svitalo, da prihaja z njim tudi album, ki nudi celosten vpogled v performativno naravo njihovega ustvarjanja. Album Pekoče v milini je nezgrešljiv primerek domače ustvarjalnosti v letošnjem letu, ki obuja ne le nekaterih tradicionalnih pesmi, ampak na avtorski način in brez olepševanja zbode tudi na mestih, kjer mora. Vokalni trio brez dlake na jeziku ni razočaral, ustvarile so nekaj posebnega in presežnega, k čemur se vedno znova rad vračam.

Hostnik pa Krečič: Ljubožerci (Celinka)

Brez dlake na jeziku – in s kančkom več besedotvorne domišljije – pa sta tudi ponovno združena tekstopisec in spreten vokalni interpret Tomaž Hostnik in prav tako večstranski violinist Matija Krečič. Kot so zapisali pri založbi, "na njunem drugem skupnem albumu Tomaževa izvirna in poetična besedila v suškem govoru, prežeta s črnim humorjem in obskurnimi ljudskimi metaforami, zažarijo ob Matijevih dovršenih aranžmajih. Album odstopa od klasičnih šansonovskih zvočnih podob in ponuja edinstveno glasbeno izkušnjo."

Pino Pograjc – Megalomast / Izbruhijada (Zvočni prepihi / Črna skrinjica)
https://zvocniprepihi.bandcamp.com/album/pino-pograjc-megalomast
https://zvocniprepihi.bandcamp.com/album/pino-pograjc-izbruhijada

Nagrajeni pesnik Pino Pograjc se v novi zbirki z naslovom Megalomast / Izbruhijada loteva tabuiziranih tem, povezanih z gejevsko identiteto, duševnim zdravjem, družbenimi problemi in umetniško performativnostjo. Tokrat je njegovo branje pesmi izšlo tudi v zvočni obliki skupaj z avtorsko zvočno spremljavo harmonike in elektronskih zvočil, ki spremljajo branje in pesmi predstavljajo z novo, svežo plastjo glasbene interpretacije.

Ritem na ritem palača: Warrego Valles in Gisaza

Warrego Valles – Turbo (Kamizdat)
https://warregovalles.bandcamp.com/album/turbo

Dolgo pričakovan novi album dvojice Warrego Valles je izšel novembra in na njem sta Nina Hudej in Nina Kodrič pokazali, da nista izgubili ostrine svojih preteklih izdaj. S poudarkom na pospešku in pospeševanju je Turbo nadroben odraz današnjega sveta in predstavlja ritmično bogato nadaljevanje njunih preteklih del. "Kljub jasnemu odmiku dvojca od temačne elektronike, polne nekonvencionalnih in ohlapnih struktur, razsekanih glitchstyle semplov in družbene kritike prek dekonstrukcije, je zvok na albumu Turbo vendarle nič manj kot šokanten, morda celo škandalozen. Intelektualno-dekonstruirano elektroniko sta zamenjali za jasne, popoidne ritme, mestoma celo trashy melodije, na katere lahko pleše vsak, brez potrebnega predznanja," je album komentirala Ula Krajnc Kušlan.

Gisaza: Ya Kno (Samozaložba)
https://gisaza.bandcamp.com/album/ya-kno-lp

Enigmatični slovenski producent Gisaza je letos svoje dolgoletno ustvarjanje strnil na prvem dolgometražnem albumu, ki predstavlja obsežen skupek njegovih sodelovanj in glasbenih stvaritev. V temačnem dub ambientu, v katerem se je uveljavil na številnih svojih krajših izdajah, je po besedah kritika Borje Močnika "s potrpežljivim dramaturškim lokom ustvaril okolje 'plesne meditacije'. [...] Tehnično dosledno, basovsko mogočno in slogovno temačno, brez balasta."

Seks, droge in …: BibliBan in Siderean

BibliBan: Na, Na, Na, Crazy! (Samozaložba)
https://bibliban.bandcamp.com/album/na-na-na-crazy

Kdor še ni slišal za mlade rokerje BibliBan, je lanskoletni album prava vstopna točka v njihovo razigrano ustvarjanje. Po letih, ko je zasedba sicer najprej odmevno zmagala na tekmovanju dijaških bendov Špil Liga, se udeležila Klubskega maratona Radia Študent in pozneje precej skrivnostno objavljala svoje studijske vragolije, je Na, Na, Na, Crazy! pravi izbruh njihove performativne energije.

Siderean: Spilling the Astral Chalice (Edged Circle Productions)
https://edgedcircleproductions.bandcamp.com/album/spilling-the-astral-chalice

Med domačimi težkokategorniki ne moremo prezreti najnovejše plošče Siderean, ki se ga domači glasbeniki kritiki že leta trudijo izpostavljati kot presežek butičnega podzemnega metala svetovnega kova. Njihova druga polnopravna plošča Spilling the Astral Chalice ne zaostaja dosti za hvaljenim prvencem Lost On Void's Horizon, zasedba pa svoje občinstvo gradi predvsem s posebno pozornostjo na koncertne turneje v tujini in na specializiranih festivalih. "Spilling the Astral Chalice je potovanje in Siderean so vesoljska ladja, ki nas pelje onstran obzorij progresivnega death metala. Siderean niso pionirji tega žanra, niti ne izumljajo novega pristopa, izpilijo pa izbrano zvrst do najmanjše podrobnosti in godbo prilagodijo lastni viziji," je o albumu zapisal dolgoletni spremljevalec scene in glasbeni kritik Luka Bevk.

Džez na potenco: Oholo!, Cut Trio in Gal Furlan Quartet

Oholo!: Šiba (Zavod Sploh)
https://sploh.bandcamp.com/album/iba

Drugi album superskupine Oholo! z naslovom Šiba, ki je v septembru izšel pri Zavodu Sploh, je znova prikazal uspešno formulo sodelovanja glasbene sedmerice in se z albumom zavihtel med najbolj izstopajoče izdaje lanskega leta. "Dejavnosti zasedbe Oholo!, ki, hvalevredno, prav nič ne pretirava s kopičenjem posnetkov, so prepotrebne, saj septet po svojem načinu podajanja snovi sicer neženirano koketira z jazzom, a mu z zdaj čednimi zdaj pretkano nasekanimi, odrezavimi motivi, paberkovanji in prelomljeno skupno igro pravzaprav tudi drži malce skrivenčeno ogledalo, tako da zna – poleg drugega – zazveneti celo kot kakšna sproščenejša, zabavneje odigrana sodobna klasična muzika," je besede skupini ob izidu novega albuma namenil organizator, glasbeni aktivist, novinar in kolumnist Miha Zadnikar.

CUT Trio (Tanja Feichtmair / Cene Resnik / Urban Kušar): Accelerator (Inexhaustible Editions)
https://inexhaustibleeditions.bandcamp.com/album/accelerator

Zadnji album fluidnega tria je le eden od mnogih podvigov izjemne avantgardne založbe Inexhaustible Editions, ki jo vodi v Sloveniji živeči madžar László Juhász in že vrsto let podpira neodvisno umetniško glasbo tudi z dvema specializiranima podzaložbama, prva posvečena sodobni komponirani glasbi in druga raziskovanju zvočnih krajin (sound art). Koncertni album CUT Tria je bil posnet na džez festivalu v St. Johannu na avstrijskem Tirolskem pred tremi leti, a glasba ostaja v duhu časa – gre za tri podkovane glasbenike, katerih sozvočje se je imenitno ujelo že na njihovem albumskem predhodniku z naslovom Pelletron / Dynamitron. Avstrijsko-slovenska zasedba, ki jo sestavljajo Tanja Feichtmair, Cene Resnik in Urban Kušar, je znova dokazala svoje improvizatorske spretnosti.

Gal Furlan Quartet: Animal Kingdom (Klopotec)
https://www.klopotec.si/klopotecglasba/cd_animalkingdom/

Drugi album kvarteta z ajdovsko-goriškega območja, ki ga vodi tolkalec Gal Furlan, so posvetili vsem otrokom, starejšim, ljudem s posebnimi potrebami in živalim, ki trpijo v vojnah po svetu. Skladbe na njem so izbrušeni primerki sodobnega fusion jazza, ki na spreten in domiseln način spaja različne tradicije afriške in afroameriške glasbe. Kvartet, ki ga sestavljajo poleg Furlana še Jure Boršič, Aleš Valentinčič - Brdonč in Timi Vremec, so skladbe posneli na koncertu v obnovljeni 500 let stari štali v Lokavcu, kjer ima sedež društvo Kussa (poimenovano po kamnoseku Michaelu Kussi) in kjer že sedmo leto prirejajo različne koncertne prireditve, umetniške razstave in drugačna medkulturna sodelovanja.