Matej Mohorič v dresu slovenskega prvaka na dirki leta 2022, ko je osvojil peto mesto, kar je najboljša dosedanja slovenska uvrstitev na dirki Pariz–Roubaix, kjer je doslej nastopilo 17 Slovencev. Foto: ASO/Pauline Ballet
Matej Mohorič v dresu slovenskega prvaka na dirki leta 2022, ko je osvojil peto mesto, kar je najboljša dosedanja slovenska uvrstitev na dirki Pariz–Roubaix, kjer je doslej nastopilo 17 Slovencev. Foto: ASO/Pauline Ballet

Ostalina pionirskih časov cestnega kolesarstva izpred stoletja in četrt. Najbolj zaželena granitna kocka na svetu in najbolj osovražena dirka med samimi kolesarji. A obstajajo tudi čudaki, ki uživajo v "severnem peklu" ali kraljici klasik, ki se je pogosto odvijala na veliko noč.

L'Enfer du Nord – severni pekel

Veliko kolesarskih navdušencev in samih kolesarjev verjame, da se vzdevek nanaša na zahtevno obvladovanje muhaste tlakovane podlage. Že v primeru vlage so francoske kocke izjemno spolzke, dež pa ustvari blatne potoke in zahrbtne luže. A četudi je običajno suho in sonce že zna žgati, iz rež bruha zemeljski prah. V vsakem primeru peklenska izkušnja, ne glede na vreme. Hkrati opomin, kako se je dirkalo, ko se je konec 19. stoletja rodilo profesionalno cestno kolesarstvo.

Vendar se je sam izraz L'Enfer du Nord rodil leta 1919, ko so le pet mesecev po koncu 1. svetovne vojne začeli pripravljati prvo povojno izvedbo po petletni prisilni prekinitvi. Pikardija in zahodna Flandrija sta bili štiri leta prizorišča ostrih bojev, bitka na reki Somme je bila razvpita klavnica, pri Ypresu na drugi strani meje so se prvič množično uporabili bojni plini. Po veliki vojni se je želel športni svet hitro vrniti v običajne tirnice in peščica novinarjev ter kolesarjev se je odpravila na ogled trase dirke Pariz–Roubaix. Ob popolnem uničenju francoskega severa, zlasti v departmaju Nord, kjer leži ciljno mesto Roubaix, so bile izgovorjene in po novinarju Victorju Breyerju zapisane besede: "Tukaj je zares severni pekel."

Zapis, ki je prinesel drugo ime

Karavana izvidnikov, ki jih je poslal direktor dirke Henri Desgrange, je na začetku leta 1919 pri Amiensu vstopila v drug svet. "Vstopili smo v središče bojišča. Tam ni niti enega drevesa. Vse je zravnano! Tam ni enega kvadratnega metra, ki ni bil obrnjen na glavo. Tam je ena granatna luknja poleg druge. Edina stvar, ki izstopa na požgani zemlji, so križi z modrimi, belimi in rdečimi trakovi. To je pekel!" Tako je za L'Auto, časopis in hkrati organizator tako dirke Pariz–Roubaix kot tritedenske Dirke po Franciji, zapisal novinar Victor Breyer in rodil se je vzdevek, ki se je obdržal do danes in ga sami prireditelji že dolgo uporabljajo kot uradno drugo ime. Prva svetovna vojna je bila usodna za množico znamenitih in uspešnih predvojnih kolesarjev. Med njimi sta padla trikratni zaporedni zmagovalec Octave Lapize in Luksemburžan Francois Faber, ki sta oba ob Roubaixu osvojila tudi Dirko po Franciji.

Francija je doživela psihološko travmo, a neprepoznavna je bila tudi pokrajina. Gozdovi so izginili, polja, ki so jih onesnažile eksplozije in strupeni plini, razrita in uničena. Frontne črte so izbrisale na stotine kilometrov cest. Tudi velodrom, tradicionalni cilj dirke, ni prestal vojne. Sledila je najpočasnejša izvedba dirke, ki je bila 20. v njeni zgodovini. Razbite ceste, porušeni in začasni pontonski mostovi, razriti kolovozi, prečkanje zaustavljenega vlaka prek samih vagonov, kar se je izkazalo za zmagovito potezo prve trojice.

Po 12 urah in 15 minutah ter 280 kilometrih iz francoske prestolnice je 20. aprila 1919 kot prvi na cilj v Roubaixu prišel Henri Pelissier. Za primerjavo: 7 km/h počasneje kot pred vojno leta 1913, leta 1921 pa je isti Henri Pelissier s traso, dolgo 263 km, opravil v 9 urah ter dveh minutah in pol. Takrat je dirka Pariz–Roubaix že veljala za kraljico klasik, ki je po drugi svetovni vojni prinesla še rojstvo izraza kolesarski spomenik.

Sorodna novica Kako so klasike postale spomeniki, o katerih sanjajo kolesarji

Ob rojstvu ogrevanje za Bordeaux–Pariz

Dirka Pariz–Roubaix se je leta 1896 rodila kot pripravljalna, ogrevalna dirka pred takrat osrednjim cestnim spektaklom. Dunlopova iznajdba zanesljive napihljive gume je prenesla kolesarsko športno navdušenje iz velodromov na ceste. Primat si je leta 1891 izborila dirka Bordeaux–Pariz v dolžini 560 km. Uspeh dirkališča v mestu Roubaix je tekstilna industrialca Théa Vienna in Maurica Péreza napeljal na idejo, da izvedeta še cestno dirko. S pol krajšo razdaljo 280 km je bila ravno pravšnja preizkušnja za pripravo za dirko Bourdeaux–Pariz.

Po stokilometrskem ogrevanju se v zadnjih 165 km tretjina trase odvije po s kockami tlakovanih odsekih (pavé) severne Francije. Precej bolj grobe in neravne poti kot prek meje v Belgiji so zdaj zaščitene in ohranjajo svojo grobost. Letošnja 122. izvedba ima 30 odsekov v skupni dolžini 55,3 km tlakovane poti. Foto: ASO/Pauline Ballet
Po stokilometrskem ogrevanju se v zadnjih 165 km tretjina trase odvije po s kockami tlakovanih odsekih (pavé) severne Francije. Precej bolj grobe in neravne poti kot prek meje v Belgiji so zdaj zaščitene in ohranjajo svojo grobost. Letošnja 122. izvedba ima 30 odsekov v skupni dolžini 55,3 km tlakovane poti. Foto: ASO/Pauline Ballet

Vienne in Perez sta v prestolnici poiskala medijsko pokroviteljstvo pri časopisu Paris-Velo, za katerega je izvidnico opravil ravno Victor Breyer. Ko se je z avtomobilom in deloma tudi kolesom prebil do Roubaixa, je bila noč, velodrom že zaprt, sam pa izmučen in prepričan, da je to neumna ideja. A večerja in gostoljubnost tektsilnih magnatov sta takrat še mladega novinarja prepričali in naslednji dan je Breyer v Pariz poslal navdušen zapis, kakšna dobra dirka se lahko rodi.

Prvo izvedbo je dobil Nemec Josef Fischer in to je pomagalo, da sloves dirke ni ostal omejen na Francijo. Takrat so bile zdaj razvpite s kockami tlakovane ceste v veliko boljšem stanju kot zdaj, vmesni makadamski odseki so bili bolj moteči. Predvsem so bile tlakovane ceste osrednje prometne žile in s tem deležne stalnega vzdrževanja. Asfalt kot revolucionarna in za takrat porajajoči avtomobilski promet najustreznejša podlaga je bil patentiran šele leta 1902.

Arenberški jarek. Mons-en-Pévèle. Carrefour de l'Arbre (križišče pri drevesu). Trije razvpiti odseki, označeni z najvišjo stopnjo težavnosti, petimi zvezdicami. Prvi prinese vstop v dirkalni severni pekel, drugi razbije upe in nagradi pogumne, zadnji pa pogosto odloči, kdo in koliko kolesarjev lahko upa na zmagoviti sprint na velodromu. Foto: ASO/Pauline Ballet
Arenberški jarek. Mons-en-Pévèle. Carrefour de l'Arbre (križišče pri drevesu). Trije razvpiti odseki, označeni z najvišjo stopnjo težavnosti, petimi zvezdicami. Prvi prinese vstop v dirkalni severni pekel, drugi razbije upe in nagradi pogumne, zadnji pa pogosto odloči, kdo in koliko kolesarjev lahko upa na zmagoviti sprint na velodromu. Foto: ASO/Pauline Ballet

La Pascale oz. velikonočna dirka

Kljub legendi o jutranji velikonočni maši ob 4.30, ki ni bila nikoli izvedena, se prvič proti Roubaixu ni dirkalo na veliko noč, a zatem je bil ravno največji krščanski praznik dan, ko se je odvijala kolesarska dirka Pariz–Roubaix. Posledično je hitro postala poznana kot la Pascale – velikonočna dirka.

Od leta 1897 do leta 1944 je vedno potekala na veliko noč, edina izjema je bila leta 1924, poleg tega je izvedba sedemkrat odpadla zaradi svetovnih vojn. Sledilo je desetletje izmenjevanja na ali tik pred praznikom, nato pa je sledilo dolgo obdobje 1955–1993, ko se dirka namenoma ni izpeljala na veliko noč, s čimer je prvi vzdevek prepustil mesto drugima: kraljica klasik in severni pekel. Zadnjih 30 let je dirka Pariz–Roubaix zacementirana na 15. nedeljo v letu, tako da se ne izogiba več ali išče velikonočni datum. V skoraj 130-letni zgodovini se bo zdaj izpeljala 122. dirka, od tega se jih je kar 54 odvijalo na veliko noč, nazadnje lani in predlani.

To ni dirka, to je romanje

Lahko Pogačar postane 12. kolesar z dvojčkom Flandrija in Roubaix? Ali pa prvi zmagovalec Dirke po Franciji po Bernardu Hinaultu leta 1981, ki bi dvignil granitno kocko? Mogoče, a svetovni prvak si bo predvsem izpolnil željo po dirkanju na najznamenitejši enodnevni dirki, ki zaznamuje kolesarstvo v njegovi dolgi in pisani zgodovini. Foto: ASO/Paris Roubaix/Gaetan Sportpic
Lahko Pogačar postane 12. kolesar z dvojčkom Flandrija in Roubaix? Ali pa prvi zmagovalec Dirke po Franciji po Bernardu Hinaultu leta 1981, ki bi dvignil granitno kocko? Mogoče, a svetovni prvak si bo predvsem izpolnil željo po dirkanju na najznamenitejši enodnevni dirki, ki zaznamuje kolesarstvo v njegovi dolgi in pisani zgodovini. Foto: ASO/Paris Roubaix/Gaetan Sportpic

Samo vojne in zadnja pandemija so prekinile dirkanje proti departmaju Nord (Sever). Ob kopici enodnevnih dirk je vseskozi vzdrževala prestiž in prvo mesto. Ko se je leta 1948 s pokalnim izzivom Desgrange-Colombo začela mednarodno primerljiva lestvica in tekmovanje, je dirka Pariz–Roubaix utrdila primat. Rojstni kraj izraza kolesarski spomeniki ostaja prvi med peterico velikih enodnevnih dirk.

In tudi zadnji manjkajoči mejnik slovenskega kolesarstva. Neverjetna generacija Primož Roglič, Matej Mohorič in Tadej Pogačar je poskrbela, da od največjih devetih vsakoletnih dirk (tri tritedenske dirke in pet spomenikov ter cestna dirka za SP, lahko pa prištejemo še sedem velikih enotedenskih dirk) Slovencem med lovorikami manjka le še granitna kocka.

Omenjeno kocko, ki je bolj skala, od leta 1977 dalje podarjajo zmagovalcu in velja za najbolj zaželeno lovoriko zmagovalcev, ob seveda rumeni in mavrični majici. Za dobro mero zmagovalke in zmagovalci prejmejo še železno ploščico s svojim imenom v skupnih prhah v garderobi starega velodroma. Tam se skorajda ritualno oprhajo vsi zmagovalci dneva – kolesarji, ki se prebijejo do cilja in na koncu opravijo še krog in pol po velodromu. Zatem lahko ponovijo besede Henrija Pelissierja po zmagi na prelomni izvedbi leta 1919: "To ni bila dirka. To je bilo romanje."

(V galeriji slike iz prejšnjih izvedb, ob koncu pa osem podob s petkovega ogleda.)

Sorodna novica Pogačar napoveduje nov šov, bosta dež in veter voda na njegov mlin?