Prototip avtomobila alpine alpenglow Hy6. Foto: Reuters
Prototip avtomobila alpine alpenglow Hy6. Foto: Reuters

Na začetku tega meseca so države članice EU-ja podprle višje uvozne dajatve za električna vozila, izdelana na Kitajskem. S tem naj bi se zoperstavile temu, kar je Evropska komisija označila za nepoštene subvencije iz Pekinga kitajskim proizvajalcem. Peking sicer zanika nelojalno konkurenco in je zagrozil s protiukrepi.

Medtem ko so kitajski proizvajalci avtomobilov kritizirali potezo EU-ja, nadaljujejo svoje načrte za širitev po Evropi, a do zdaj še nihče ni omenil zvišanja cen za pokritje dajatev. Nekateri kitajski proizvajalci že razmišljajo, da je dolgoročna rešitev to, da bodo vozila začeli izdelovati v regiji oz. začeli vlagati v evropske tovarne in se tako izognili dajatvam.

"Če si kitajski proizvajalci v Evropi zagotovijo 10-odstotni delež, to pomeni 1,5 milijona avtomobilov. Toliko pa jih pri nas sestavi sedem tovarn," je izpostavil izvršni direktor avtomobilske skupine Stellantis Carlos Tavares, ki zaradi vse močnejše kitajske konkurence tako ne izključuje možnosti zaprtja tovarn ali pa tega, da bodo morali evropski proizvajalci tovarne predati Kitajcem.

Večji duster. Foto: Reuters
Večji duster. Foto: Reuters

Medtem ko se kitajski tekmeci želijo uveljaviti in zasidrati na konkurenčnem trgu, ki ga še spoznavajo, morajo evropski proizvajalci avtomobilov, ki so v težavah, dokazati, da so na svojem ozemlju še vedno v igri. "To je Kitajska proti Evropi in to je ring, v katerem so se odločili boriti," je dejal Phil Dunne, generalni direktor strateškega svetovalnega podjetja Stax. "Moč kitajskih ambicij za električna vozila bo v celoti prikazana v Parizu ta teden," je napovedal Andy Palmer, ustanovitelj svetovalne družbe Palmer Automotive.

Letos kitajske znamke predstavljajo le približno petino vseh

Naraščanje napetosti med Kitajsko in EU-jem se je tako preneslo tudi na pariško avtomobilsko razstavo. Na največjem tovrstnem dogodku v Evropi, kjer torej moči merijo kitajski in evropski proizvajalci avtomobilov, bo letos po besedah izvršnega direktorja pariškega avtomobilskega dogodka Serge Gachot, kar devet kitajskih znamk predstavilo svoje najnovejše modele. To je enako kot leta 2022, ko so predstavljali skoraj polovico prisotnih znamk. Letos bodo predstavljale le približno petino vseh znamk, zahvaljujoč okrepitvi evropske avtomobilske industrije, kar naj bi bil znak njene odločenosti, da brani domači teren.

Največ pozornosti med novostmi sta vzbudila predvsem Renaultovo električno terensko vozilo R4, ki je pravzaprav sodobna različica slavnega Renaulta 4 iz 60. let prejšnjega stoletja, in nova Daciin bigster, ki je večja različica Dusterja. Alpine, Renaultova športna znamka, bo predstavila razstavni model za svoj prihajajoči A390 fastback, ki bo zanjo drugi popolnoma električni model.

Volkswagen bo premierno predstavil hibridno terensko vozilo VW tayron s sedmimi sedeži. Stellantis bo lansiral nova kompaktna avtomobila Citroën C4 in C4X, ki imata hibridno in električno različico ter različico z motorjem s čistim zgorevanjem. Peugeot, ki je v preteklosti oblikoval mini volan, bo prikazal pravokoten volan. Hypersquare naj bi se v prvih avtomobilskih salonih pojavil leta 2026.

Kitajci postregli s terenskim vozilom, ki lahko lebdi v primeru nesreče z vodo, bočno parkira ali se popolnoma obrne na mestu

Tako kot japonski in južnokorejski proizvajalci avtomobilov pred njimi tudi kitajski oglašujejo boljšo opremo in ponujajo več funkcij kot standard, obenem pa je bila cena vozil kitajskih proizvajalcev električnih vozil, kot je BYD, do zdaj nekoliko nižja od evropskih tekmecev. Vse to jim je dalo prednost. Vseeno pa je prepoznavnost blagovnih znamk, tudi BYD, ki že prodaja električna vozila po večjem delu Evrope in je sponzorirala evropsko prvenstvo v nogometu to poletje, še vedno razmeroma nizka.

Električni Citroënov ami. Foto: Reuters
Električni Citroënov ami. Foto: Reuters

To namerava BYD, pa tudi drugi ponudniki, kot so Dongfeng, Seres in FAW, spremeniti s predstavitvijo novih modelov. Z večjo prodajo električnih vozil v tujini bi nadomestili šibek domači trg in tamkajšnjo hudo cenovno vojno. Kitajski proizvajalci avtomobilov so še pod dodatnim pritiskom – v Evropi morajo poslovati dobro, saj so bili izključeni iz trga ZDA.

Kitajski velikan električnih vozil BYD tako v Parizu upa, da bo izzval Teslin model Y s srednje velikim električnim terenskim vozilom, znanim kot sea lon 07. Prav tako bo za Francijo premierno predstavil luksuzno hibridno terensko vozilo Yangwang U8, ki lahko lebdi v primeru nesreče z vodo. Zahvaljujoč štirim elektromotorjem, po enim v vsakem kolesu, lahko tudi bočno parkira ali popolnoma obrne na mestu.

Kitajska državna družba GAC ​​lansira drugo generacijo svojega kompaktnega električnega križanca terenskega vozila aion V z dosegom do 750 kilometrov. FAW-ov Hongqi ali Rdeča zastava, znan kot najljubša avtomobilska znamka nekdanjega kitajskega predsednika Mao Cetunga in velja za nacionalni ekvivalent Rolls Royceu, bo dal na trg luksuzno električno paleto, vključno s 5,2 metra dolgim ​​E-HS9 ter EH7 in EHS7 modeli. Startup Leapmotor bo pokazal mali EV T03 in novi električni terenski vozili C10 in B10.

Evropska avtomobilska industrija v težavah

Medtem ko se je na Kitajskem s pomočjo državnih subvencij prodaja osebnih vozil septembra v primerjavi z lani povečala za 4,3 odstotka, s tem pa se je prekinilo petmesečno upadanje, je evropska prodaja avgusta dosegla triletno dno, avtomobilska industrija se bori s šibkim povpraševanjem. Še dodatni udarec za trg električnih vozil je bila odločitev francoske vlade, da bo zmanjšala svojo podporo kupcem električnih vozil in se pridružila Nemčiji, ki je konec lanskega leta končala svojo shemo subvencij.

Koncept Citroënovega C5 aircrossa. Foto: Reuters
Koncept Citroënovega C5 aircrossa. Foto: Reuters

Volkswagen, Mercedes-Benz in BMW so vsi izdali opozorila glede dobička predvsem zaradi šibkega kitajskega trga. Stellantis, pod čigar okrilje spadajo znamke Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler in Jeep, je znižal napoved zaslužka tudi zaradi težav z zalogami v podjetju v ZDA. Volkswagen je prav tako vpleten v bitko z močnimi sindikati zaradi znižanja stroškov, zaradi česar bi lahko prvič v zgodovini zaprl nemške tovarne in ukinil na tisoče delovnih mest.

Evropski proizvajalci se trudijo tekmovati z nižjimi stroški kitajskih tekmecev in njihovo sposobnostjo, da nova električna vozila razvijejo v samo dveh letih, kar je dvakrat hitreje kot tradicionalni zahodni proizvajalci avtomobilov. "Evropejci so spoznali, da morajo narediti nekaj precej radikalnega, za kar pa imajo na voljo le nekaj let," je poudaril Dunne.