Valentina Prevolnik Rupel. Foto: TV Slovenija/posnetek zaslona
Valentina Prevolnik Rupel. Foto: TV Slovenija/posnetek zaslona

Radiologi odhajajo, poteka zdravniška stavka, zdravstvena reforma je še v pripravi, obvezni obvezni zdravstveni prispevek ostaja tak, kot je ... Vse to in še več so težave, ki jih je v pogovoru v Odmevih z voditeljem Igorjem E. Bergantom komentirala ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel.


Sorodna novica Vsi specialisti koncesionarji obvezno v sistem neprekinjenega zdravstvenega varstva?

Zanimajo me konkretne rešitve v konkretnem primeru celjskih radiologov. Predsednik vladnega strateškega centra je govoril o nujnosti ukrepov še jeseni. Jih imate?

Tako je. Danes smo imeli sestanek z Združenjem zdravstvenih zavodov Slovenije in direktorji javnih zdravstvenih zavodov. Težave, ki so se pojavile v celjski bolnišnici, se pojavljajo tudi v drugih bolnišnicah. Konkretno smo govorili o predlogih, ki jih je pripravilo združenje zdravstvenih zavodov, ki se nanašajo prav na to, na pomanjkanje radiologov, na hiperprodukcijo, in smo iskali rešitve. Sestanek je bil dolg. Na koncu smo se dogovorili, da se strinjamo z ukrepi, ki jih je pripravilo združenje. Že kar takoj, v prihodnjih dneh, ker časa nimamo veliko, bomo skupaj z direktorji javnih zdravstvenih zavodov in združenjem pripravili časovnico, pripravili osebo, ki bo posamezne ukrepe uveljavila v celotnem sklopu. Nekako se moramo dogovoriti še o časovnici. Nekateri ukrepi bodo namreč implementirani kot zakon, nekateri pa kot uredba, in časovnica za ene in druge je nekoliko različna.

Sorodna novica Iz celjske bolnišnice odšli še trije radiologi

Ampak tukaj govorimo o kratkoročnih in srednjeročnih ukrepih, a potrebna je dolgoročna rešitev. Vi se na različnih deloviščih ukvarjate s težavami plač, delovnih razmerij, kje kdo kaj dela, javno in zasebno ... Vse to rešujete zelo razpršeno. Del težave pa zajema to, o čemer se pogajate ob zdravniški stavki sindikata Fides. Tam vam predsednik Fidesa konkretno očita sprenevedanje in ignoriranje teh pogajanj. Zakaj?

Verjetno zato, ker se pogajanj ne udeležujem. Kot veste, je vlada imenovala vladno pogajalsko skupino. V tej vladni pogajalski skupini sodeluje državni sekretar na ministrstvu za zdravje, ki me o poteku pogajanj redno obvešča. Tako sem obveščena o tem, kaj se dogaja na pogajanjih, in točno vem, na kaj vsi očitki letijo. Je pa res, da še vedno vabimo Fides, da se udeleži stebrnih pogajanj. Zato, ker če ugotovi, da nastajajo nova nesorazmerja in da se širijo stavkovne zahteve, se to lahko obravnava tudi na stebrnih pogajanjih z vsemi drugimi poklicnimi skupinami v zdravstvu in bi bile rešitve hitrejše, morda učinkovitejše kot pa na tak način.

Sorodna novica Polh: Pred očmi ministrice razpada zdravstveni sistem

Zdravniki, ki stavkajo, verjamejo, da je glede na to, da gre za tako pomembno zadevo, kot je reševanje zdravstvenega sistema, ki se prosto po Fidesu sesuva pred vašimi očmi, prisotnost ministrice pomembna. Tudi zato, da pogajalcem razloži, kakšen je končni cilj celotnih reform, ki jih uvajate. Ali ni logično, da bi kot ministrica morala biti tam in – bog pomagaj – udariti po mizi?

Pristojnost plač je seveda na ministrstvu za javno upravo.

Tudi v interesu ministrstva za zdravje je, da se to uredi.

Absolutno. Zato sem se že približno petkrat sešla s Fidesom, tako kot tudi predsednik vlade. Pogajanja dejavno spremljam in prek ministrstva tudi sodelujemo v teh pogajanjih, tako da ni res, da se ministrstvo ne bi vključevalo. Pogajanja s Fidesom dejavno potekajo in o njih sem redno obveščena. Je pa zelo pomembno, da so v vladni pogajalski skupini tisti, ki so za to kompetentni in ki se na plače najbolj spoznajo. Mislim, da je vladna pogajalska skupina dobro sestavljena, da dobro deluje in me o vsem obvešča, kakor tudi predsednika vlade.

Sorodna novica Fides po odpravi plačnih nesorazmerij želi zvišanje plač zdravnikov še za pet razredov

Potem seveda veste, da je Fides podal nove zahteve in postavil mino pod sistem novih plač, o katerih se pogajate, češ pet razredov gor, potem ko bo enkrat vse izpogajano. Kakšen je vaš komentar?

Prav takšna širitev stavkovnih zahtev ne bi bila potrebna, če bi Fides sodeloval na stebrnih pogajanjih. Zato res še enkrat lepo vabim predstavnike sindikata Fides, da se stebrnih pogajanj udeležijo in da takšne zadeve rešujemo sproti, ker bo to učinkovitejše za vse nas. Mislim, da moramo pri takih zadevah, kot so odprte zdaj, sodelovati in skupaj reševati težave, ki se pojavljajo v našem sistemu javnega zdravstva. Če ne bomo zdaj stopili skupaj in skušali rešiti zadev, bo samo še slabše.

Sorodna novica Kaj sledi preoblikovanju dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja?
Sorodna novica Na javni akciji Stop dvoživkam! vlado pozvali, naj pohiti z novim zakonom

Ste tudi pod pritiskom dela civilnodružbenih gibanj, ki so gojila ogromna pričakovanja, ko gre za ločnico med delom v državnem oziroma javnem in zasebnem zdravstvu in ko gre za progresivni prispevek za zdravje. Tukaj ste časovnico, ki sto jo sami napovedali, že zamudili. Če bi ta progresivni prispevek imeli, potem bi se morali o tem zdaj že dogovoriti. Če bi želeli zelo jasno ločiti javno in zasebno, bi novi predlog zakona moral že biti v javni obravnavi, pa ni. V čem je težava?

To sta ločeni zadevi. Eno je obvezen zdravstveni prispevek, ki bi ga morali spremeniti v progresivnega. Zakon velja, in če ga ne spremenimo, se pač revalorizira s 1. marcem v prihodnjem letu. Tu ima veliko vlogo ministrstvo za finance, ker je vključeno v davke in prispevke, zato se dejavno pogovarjamo z njim. Izdelali smo tudi študijo na to temo, tako da imamo izdelanih veliko scenarijev, in mislim, da smo zelo blizu končne rešitve. Rešitev bo potem treba implementirati ali v zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju oziroma v drugo zakonodajo, ki je v pristojnosti ministrstva za finance, tako da to nadaljujemo in tega nismo opustili. Časovnico imamo nekako do konca leta. Ločitev javno – zasebno rešujemo z zakonom o zdravstveni dejavnosti. Ministrstvo za zdravje je tu aktivno. Pripravili smo in uskladili člene, zakon imamo pripravljen približno na 80 odstotkih. Zagotavljamo rešitev, ki smo jo predstavili v izhodiščih, torej imamo, zastopamo, varujemo javni interes v Sloveniji. Steber javnega zdravstva so javni zdravstveni zavodi, ki izvajajo večino programa. Česar ne moremo zagotoviti, podelimo koncesije in potem s členi obravnavamo prehajanje med javnimi zavodi, koncesionarji, torej med zasebnimi izvajalci v javni mreži in javnimi izvajalci.

Sorodna novica Ob novem primeru nasilja v ZD-ju Ljubljana vnovični pozivi k spremembam zakonodaje

Na dlani je, da je vse skupaj, kar se dogaja v zdravstvenem sistemu, povezano z veliko živčnostjo. Vedno več je nasilja nad tistimi, ki opravljajo zdravstveno dejavnost, zaradi česar imamo eno izmed zahtev po spremembi kazenske zakonodaje. Ljudje imajo realen strah, da ne bodo mogli dostopati do zdravstvenih storitev v javnem sistemu, kot so nekoč. To je že zdaj oteženo zaradi podaljševanja čakalnih vrst, tudi zaradi stavke, pa ne samo. Ogromno ste obljubljali, tudi vaši predhodniki so. Vsi pričakujejo neko reformo, ki se mora slej ko prej začeti. Ampak ali ste sploh zmožni začeti zdravstveno reformo po vsem tem, kar se je dogajalo v zadnjih dveh letih?

Ne samo, da smo jo zmožni začeti. Reforma že poteka. Veliko ukrepov smo že sprejeli v uredbi. Veste, da smo sprejeli veliko ukrepov, ki se nanašajo na povečevanje dostopnosti.

Sorodna novica Število bolnikov, ki čakajo nedopustno dolgo, se čedalje bolj kopiči

Pa delujejo?

Prav zato se je – če vam lahko samo predstavim zadnje podatke – število čakajočih zmanjšalo. Podatki, za katere skrbi Nacionalni inštitut za javno zdravje, kažejo, da se je število čakajočih na prvi pregled zmanjšalo v juliju v primerjavi s 1. januarjem. Prav tako se je zmanjšalo število čakajočih na terapevtske preglede, če izločimo fizioterapijo.

Mar se ni povečalo število tistih, ki čakajo na nujne preglede?

Ne, povečalo se je število tistih, ki čakajo nad dopustno čakalno dobo. Zakaj? Razlog je jasen. Zato, ker se predpisuje vedno več napotnic po stopnji zelo hitro. Veste, da je pri zelo hitro čakalna doba krajša, tako da pacient hitreje zapade pod stopnjo nedopustno čakajočega. To je anomalija, ki jo opažamo že dalj časa, recimo dve leti – toliko časa se dogaja ta sprememba v strukturi izdanih napotnic. Ampak število čakajočih se je zmanjšalo.

Sorodna novica Pri stopnji zelo hitro čakalna doba s 14 na 30 dni

Skratka, vi trdite, da ukrepi delujejo, da se je reforma že začela – samo da tega še čisto dobro ne vidimo – da se bo nadaljevala ter da ste zmožni in sposobni to nadaljevati.

Tako je. Reforma, če ji rečemo reforma v majhnih korakih, kot sem napovedala že na začetku, se je že začela z obema uredbama. Kot veste, pripravljamo tudi kar precej zakonodaje, od zakona o zdravstveni dejavnosti, o katerem smo govorili, do vse skupaj desetih zakonov, ki so v različnih fazah sprejemanja. Najdlje imamo pripravljena zakon o kakovosti in zakon o pozabi, sledijo zakon o zdravstveni dejavnosti in še drugi.

Ministrica zagotavlja, da zdravstvena reforma poteka