Adria Airways se je znašla v hudih finančnih težavah. Do bank ima za skoraj 80 milijonov evrov dolgov, do dobaviteljev pa za približno 20 milijonov evrov. Država ji je na pomoč priskočila s 50-milijonsko dokapitalizacijo, ki pa jo mora najprej odobriti Evropska komisija, banke upnice pa morajo polovico terjatev do letalskega prevoznika konvertirati v lastniški delež. Foto: BoBo
Adria Airways se je znašla v hudih finančnih težavah. Do bank ima za skoraj 80 milijonov evrov dolgov, do dobaviteljev pa za približno 20 milijonov evrov. Država ji je na pomoč priskočila s 50-milijonsko dokapitalizacijo, ki pa jo mora najprej odobriti Evropska komisija, banke upnice pa morajo polovico terjatev do letalskega prevoznika konvertirati v lastniški delež. Foto: BoBo

"Ena od prednosti Adrie je njen brand. Adria sama po sebi po imenu ni povezana z nobeno državo in je v bistvu že danes regionalni brand,"

Klemen Boštjančič, glavni izvršni direktor Adrie Airways
Adira Airways
Adria Airways je po Tajnikarjevih besedah pomembna predvsem za izvozni del slovenskega gospodarstva. Foto: BoBo

Mislim, da bodo skoraj vsi strateški partnerji, ki ne bodo domači, ker takih v tem trenutku sploh ni, zagotovo zmanjšali pomen tega nacionalnega prevoznika.

Maks Tajnikar, predsednik upravnega odbora
Pet desetletij Adrie (Globus, 21. 2. 2011)

Na eno glavnih blagovnih znamk Slovenije je po mnenju družbe Airconomy vezanih približno 3.000 delovnih mest, pomembna pa je tudi zaradi mobilnosti prebivalstva in privlačnosti Slovenije kot turistične destinacije.

Družba Airconomy - finančni svetovalec, ki ga je Adria Airways v tujini najela za pomoč pri procesu prestrukturiranja - je ugotovila, da je na Adrio Airways v Sloveniji vezanih približno 3.000 delovnih mest, je povedal predsednik upravnega odbora Adrie Maks Tajnikar. Če Adrie Airways ne bi bilo, bi po Tajnikarjevih ocenah v Sloveniji letno izgubili približno 25 do 35 milijonov evrov, med drugim zaradi izpada prometa na ljubljanskem letališču.

Adria Airways je po Tajnikarjevih besedah pomembna predvsem za izvozni del slovenskega gospodarstva. "Poleg tega je Adria Airways v tem trenutku verjetno ena največjih blagovnih znamk, ena najbolj znanih blagovnih znamk, ki jih ima Slovenija," je dejal.

S tem se strinja tudi glavni izvršni direktor Adrie Klemen Boštjančič, ki je v začetku leta skupaj z Robertom Vugo prevzel vodenje družbe. "Ena od prednosti Adrie je njen brand. Adria sama po sebi po imenu ni povezana z nobeno državo in je v bistvu že danes regionalni brand," je dejal. Če bi šla Adria Airways v stečaj ali bi nehala leteti, bi bil po Boštjančičevem mnenju najbolj prizadet turistični sektor, negativno pa bi to vplivalo tudi na mobilnost in privlačnost Slovenije kot destinacije. "Že danes je eden glavnih problemov Slovenije to, da ima relativno slabe povezave," je pojasnil in opozoril: "Če potrebuješ iz ene evropske prestolnice pet ur, da prideš v Slovenijo, je to za poslovneže precej neprivlačno."

AA v številkah
Operativno floto Adrije Airways sestavlja 14 letal: 2 Airbus A320 (180 in 162 sedežev), 2 Airbus A319 (135 sedežev), 4 Canadair Regional Jet CRJ900 (86 sedežev), 6 Canadair Regional Jet CRJ200, (48 in 50 sedežev).
Leto ustanovitve: 1961
Število zaposlenih: 452 (december 2010)
2011
Število prepeljanih potnikov: 529.268 (januar-junij)
Količina prepeljanega tovora: 961 ton (januar-junij)
2010
Število prepeljanih potnikov: 1.170.235
Količina prepeljanega tovora: 1.850 ton

(vir: Adria Airways)

Turistom dostopni
Slovenska turistična organizacija ob tem poudarja, da ima dostopnost destinacije velik vpliv na njeno obiskanost, saj postaja z večanjem števila letalskih poletov vse bolj dostopna za potencialne turiste. Večina vseh letalskih prevozov je danes opravljena prek Adrie Airways, zato bi bila Slovenija brez nacionalnega letalskega prevoznika še toliko manj dostopna turistična destinacija. "Naj izpostavimo pomen letalskih linij Adrie Airways v izbranih evropskih destinacijah, ki jih hkrati uvrščamo med ključne in perspektivne emitivne trge slovenskega turizma. Posledično letalske povezave in hkratne intenzivne promocijsko-trženjske akcije na tujih trgih pripomorejo k beleženju hitrejše rasti gostov iz nekaterih tujih držav, na primer iz Rusije," so zapisali.

Na ministrstvu za promet se strinjajo, da "Slovenija potrebuje letalskega prevoznika, ki bo imel središče (hub) v Sloveniji, in s tem čim več prevozov iz Ljubljane - predvsem zaradi mobilnosti prebivalstva". Morebitna ukinitev povezav, ki jih danes ustvarja Adria Airways, bi po ocenah ministrstva pomenila pomembno osiromašenje ponudbe letalskih prevozov iz Slovenije, izpad prihodkov Aerodroma Ljubljana, v nekoliko manjšem delu pa tudi javnega podjetja Kontrola zračnega prometa Slovenije, so zapisali.

Slovenski potniki, ki bi želeli leteti z letalom, bi po navedbah ministrstva potrebovali več časa za potovanje, njihovi stroški bi se zato povečali, Aerodrom Ljubljana in Kontrola zračnega prometa Slovenije bi morala prilagoditi svoje investicijske načrte in zmanjšati število zaposlenih, negativne posledice pa bi utrpele tudi vse gospodarske družbe, ki poslujejo s tujino, in turistični sektor. "S stečajem Adrie Airways ali občutnim krčenjem njenih dejavnosti bi izgubili številna kvalitetna delovna mesta, izredno znižali prihodke izvajalcev različnih storitev na osrednjem slovenskem letališču ter 'zračno' mobilnost znižali do meja ekonomske upravičenosti posamezne proge," so opozorili na ministrstvu.

100-milijonski dolg
Adria Airways se je znašla v hudih finančnih težavah. Bankam dolguje skoraj 80 milijonov evrov, dobaviteljem pa približno 20 milijonov evrov. Država ji je na pomoč priskočila s 50-milijonsko dokapitalizacijo, ki pa jo mora najprej odobriti Evropska komisija, banke upnice pa morajo polovico terjatev do letalskega prevoznika konvertirati v lastniški delež.

V Adrii Airways nameravajo po finančni sanaciji in prvih ukrepih poslovne sanacije poiskati tudi strateškega partnerja. Se lahko zaradi njegovega prihoda zmanjša pomen, ki ga ima Adria za slovensko gospodarstvo? "Zagotovo se bo ta vloga s strateškim partnerjem spremenila," je povedal Tajnikar. "Mislim, da bodo skoraj vsi strateški partnerji, ki ne bodo domači, ker takih v tem trenutku sploh ni, zagotovo zmanjšali pomen tega 'nacionalnega prevoznika'," je dejal in dodal, da je tak poslovni model finančno nevzdržen.

Da bo imel nov lastnik zagotovo novo strategijo do Adrie Airways, meni tudi Boštjančič. "Adria za strateškega partnerja skoraj zanesljivo ne bo zanimiva zaradi Slovenije, ampak zaradi tega, ker precej dobro pokriva Balkan z Zahodno Evropo," je pojasnil. "Mislim, da Slovenija kot destinacija za letalskega prevoznika sploh ni zanimiva. Ne verjamem, da bi Adrio kdo kupoval zaradi Slovenije. Zato pričakujem, da bi strateški partner prek Adrie kvečjemu intenziviral dejavnost na območju Jugovzhodne Evrope," je dejal Boštjančič.

Na ministrstvu za promet opozarjajo, da je treba pri iskanju in vključevanju strateškega partnerja Adrie Airways zagotoviti nadaljnje zadovoljevanje interesov Slovenije na področju dejavnosti rednega zračnega prevoza, ki ga opravlja slovenski letalski prevoznik. Pri tem izpostavljajo predvsem ohranitev Adrie Airways kot letalske družbe, registrirane v Sloveniji, ohranitev sedeža družbe v Sloveniji, blagovne znamke Adria Airways ter ključnih letalskih povezav, pomembnih za Slovenijo kot malo odprto gospodarstvo, za mobilnost prebivalstva ter za turistične in poslovne tokove ljudi in blaga, pomembna pa je tudi zagotovitev nadaljnjega razvoja spremljajočih dejavnosti, povezanih z letalstvom (turizem, logistika in podobno).

"Ena od prednosti Adrie je njen brand. Adria sama po sebi po imenu ni povezana z nobeno državo in je v bistvu že danes regionalni brand,"

Klemen Boštjančič, glavni izvršni direktor Adrie Airways

Mislim, da bodo skoraj vsi strateški partnerji, ki ne bodo domači, ker takih v tem trenutku sploh ni, zagotovo zmanjšali pomen tega nacionalnega prevoznika.

Maks Tajnikar, predsednik upravnega odbora
Pet desetletij Adrie (Globus, 21. 2. 2011)