Pobudo za vpis v register so podali v Muzeju novejše zgodovine Celje, predlog za vpis pa pripravil koordinator varstva nesnovne dediščine Slovenski etnografski muzej.Foto: Rokodelski center DUO Škofja Loka
Pobudo za vpis v register so podali v Muzeju novejše zgodovine Celje, predlog za vpis pa pripravil koordinator varstva nesnovne dediščine Slovenski etnografski muzej.Foto: Rokodelski center DUO Škofja Loka

Kot so sporočili z Zavoda Celeia Celje, Špela Strašek unikatne klobuke in pokrivala izdeluje za stranke iz Slovenije in tujine. Z delavnicami in urbanimi dogodki skrbi za promocijo klobučarstva in izdelovanja pokrival, sodeluje z umetniki, modnimi kreatorji, ustvarjalci kreativnega sektorja, spodbuja trajnostne prakse in se aktivno vključuje v drugo dogajanje v starem mestnem jedru Celja.

Izročilo celjskih modistk
V Sloveniji sicer deluje le še nekaj klobučarjev, skoraj stoletno tradicijo Klobučarstva Tomažin in dela celjskih modistk pa v Celju nadaljuje Špela Strašek. Kot je povedala, je hvaležna, da ji je bil mojster Tomažin pripravljen pokazati tradicionalne tehnike izdelave klobukov in ji v uporabo celo predal orodja, da lahko danes nadaljuje njegovo tradicijo.

Kot so še zapisali na Zavodu Celeia Celje, sta klobučarstvo in modistovska obrt v slovenskem prostoru skoraj že popolnoma izginila. Deluje le še nekaj klobučarjev in modistk, ki to obrt negujejo in jo prilagajajo sodobnim potrebam in željam.

Pod široko definicijo klobuka ne spadajo le funkcionalni predmeti, ampak tudi najrazličnejše naglavne umetnine. Foto: BoBo
Pod široko definicijo klobuka ne spadajo le funkcionalni predmeti, ampak tudi najrazličnejše naglavne umetnine. Foto: BoBo

Klobuki niso izginili, se pa spreminja njihova namembnost
Skozi čas se spreminjajo tako oblike in slogi klobukov in različnih pokrival kakor tudi njihova vloga in pomen. Dandanes se pojavljajo kot del kolekcij v visoki modi, gledališčih, kot modni dodatki ali kot del uniforme različnih skupin in poklicev.

"Še delujoči klobučarji in modistke na temelju nekdaj le mestne obrti, o kateri pričajo številni arhivski viri, še vedno uporabljajo tradicionalne tehnike izdelovanja klobukov, pri čemer v duhu časa v svoje znanje vključujejo tudi nove materiale in tehnike, vse pogosteje pa se jim pridružujejo tudi nove generacije oblikovalk pokrival in dodatkov za lase," je zapisano v registru nesnovne kulturne dediščine. Kot nosilka je z blagovno znamko Boho Headwear navedena Špela Strašek.