Nova prezentacija kopij kiparskega okrasja na vrhu stavbe SNG-ja Maribor. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Nova prezentacija kopij kiparskega okrasja na vrhu stavbe SNG-ja Maribor. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Originalno kiparsko okrasje, prekrito z zaščitnimi mrežami. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Originalno kiparsko okrasje, prekrito z zaščitnimi mrežami. Foto: Arhiv RC ZVKDS

Avtor figuralne skupine in drugega okrasja ni znan. Verjetno je kamnita plastika nastala sočasno z novo kazinsko stavbo, ki so jo ob starem gledališkem poslopju in po načrtih graškega arhitekta Johanna Schöbla zgradili leta 1864.

Pred dvema mesecema so se na pročelje mariborske Drame znova vrnili razigrani, muzicirajoči dečki. Namesto originalnih figur ljubitelje gledališke umetnosti najprej pozdravijo kopije. O tej smiselni odločitvi, zakaj vrh stavbe zdaj krasijo kopije muzicirajočih dečkov, bomo spregovorili pozneje.

Kiparsko okrasje, skulpture in relief z upodobljeno liro ter dve vazi, so leta 2016 interventno demontirali, saj je bilo to v zelo slabem stanju, ponekod so odpadali celi kosi. Zaradi varnosti je kiparsko okrasje restavratorje pričakalo ovito v zaščitne mreže.

Pettonski podvig!
Demontaža kamnite plastike, ki je skupaj tehtala kar pet ton, je bila izjemen podvig. Figure in preostalo okrasje so morali ustrezno zaščititi in z dvigalom prenesti s strehe, potem pa jih je bilo treba prepeljati še v ljubljansko restavratorsko delavnico.

Meritve z DRMS-metodo. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Meritve z DRMS-metodo. Foto: Arhiv RC ZVKDS

"Vsaka demontaža ali premik že poškodovanega spomenika je zelo zahtevna naloga in se je zato vedno lotevamo načrtovano, upoštevajoč specifične problematike. Karseda natančno načrtujemo vse faze, da med postopkom ne pride do novih poškodb na spomeniku, saj so ti po navadi locirani na zelo frekventnih točkah, kar obenem pomeni tudi nevarnost za mimoidoče. Med bolj zahtevnimi projekti v zadnjem času sta bili denimo demontaži sedem Dolinarjevih skulptur z vrha stavbe Delavske zbornice in Marijino znamenje iz Radelj ob Dravi," pove Nina Žbona, vodja Oddelka za kamen in štukaturo, RC ZVKDS.

Vremenski vplivi so pospešili propadanje kamnitega okrasja
Kamnita plastika je izdelana iz litotamnijskega apnenca, zaradi izpostavljenosti vremenskim vplivom pa je nezadržno propadala, najslabše jo je odnesel relief z upodobljeno liro. S pomočjo mikrodestruktivne metode DRMS (Drilling Resistance Measurement System) so strokovnjaki z Zavoda za gradbeništvo preverili, kako stabilna je kamnina v notranjosti. Analize so pokazale, da z globino trdnost kamnine upada. Zaznali so, da material prepereva tudi na globini, večji od pet milimetrov. Čeprav so na kamnitem okrasju že leta 2010 opravili konservatorsko-restavratorske posege, je bila kamnina že tedaj, zaradi izpostavljenosti atmosferskim vplivom, v zelo slabem stanju.

3D-skeniranje ene od figur v delavnici RC. Virtualno restavriran 3D-model je mogoče uporabiti za izdelavo kopije na računalniško krmiljenih strojih brez poseganja v original. Foto: Arhiv RC ZVKDS
3D-skeniranje ene od figur v delavnici RC. Virtualno restavriran 3D-model je mogoče uporabiti za izdelavo kopije na računalniško krmiljenih strojih brez poseganja v original. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Originalne kipe so morali v stavbo prenesti skozi okno. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Originalne kipe so morali v stavbo prenesti skozi okno. Foto: Arhiv RC ZVKDS

Odločitev stroke je bila jasna, originale morajo nadomestiti kopije. Kakršna koli intervencija, s katero bi zagotovili trdnost, bi pomenila prevelik poseg v kamnito umetnino. Najbolj optimalna rešitev je bila, da se originale konzervira z minimalnimi posegi in se jih prezentira v zaprtem prostoru, kopije pa se izdela s pomočjo 3D-skeniranja kamnite plastike. Ta metoda je tudi najprijaznejša do originala.

"3D-tehnologija omogoča brezkontaktno metodo. Proste geometrične forme so zajete s pomočjo trigonometrije, to je s projiciranjem in zajemanjem odbite svetlobe, in kot take prenesene v virtualno okolje, ki omogoča kakršno koli manipulacijo, ne da bi kakor koli fizično vplivali neposredno na dragocene artefakte. V primeru Muzicirajočih dečkov so bile dodane manjkajoče forme in na svoja mesta postavljeni odlomljeni deli, kot je recimo roka flavtista, ki je bila prelomljena na treh mestih. Na novo je bila zmodelirana izgubljena prečna flavta. Največ dela je predstavljala rekonstrukcija kodrov kot delov lasišča. Ti so predstavljali najbolj izpostavljeno drobno organsko formo padavinam in so bili zaradi površinske erozije praktično izgubljeni," odgovarja Rok Hafner, vodja Oddelka za dokumentiranje, RC ZVKDS.

Blok iz plošč poliuretanske pene, iz katerih sestavijo (zlepijo) grobo formo (levo). Ročno obdelovanje kopije kipa po rezkanju na CNC-stroju. Foto: Arhiv RC ZVKDS
Blok iz plošč poliuretanske pene, iz katerih sestavijo (zlepijo) grobo formo (levo). Ročno obdelovanje kopije kipa po rezkanju na CNC-stroju. Foto: Arhiv RC ZVKDS

"Tudi pri izbiri materiala za kopije se vedno odločamo upoštevajoč vse dejavnike posameznega projekta. Poliuretansko peno smo že pred časom testirali v sodelovanju z Zavodom za gradbeništvo in dobili dobre rezultate za obstojnost," še dodaja Nina Žbona.

Kopije, izdelane v poliuretanski peni, so bistveno lažje, ena figura tehta 500 kilogramov. Originalna kamnita plastika s pročelja mariborske Drame pa obiskovalce pričaka v foajeju pred Kazinsko dvorano.


Maja Bahar je strokovna sodelavka Restavratorskega centra ZVKDS-ja.